„Hľadáme všetky spôsoby s Európskou komisiou, ako urýchliť prípadnú súťaž. Formu dnes ešte neviem povedať. Myslím si, že zdržanie nemusí byť ani rok,“ povedal pre denník Pravda minister dopravy. Štát sa podľa slov premiéra pripravuje na tri varianty možných riešení. Minister ani premiér dané riešenia nekonkretizovali. Minister dopravy v rozhovore pre denník Pravda v novembri uviedol, že zhotoviteľ od rezortu dopravy požadoval zálohu vo výške 50 miliónov eur. Štát nie je oprávnený vyplácať financie zhotoviteľovi diaľnice formou zálohy.
„Už pri oneskorenom prerazení tunela som upozorňoval zhotoviteľa na meškanie a práce sa odvtedy nezdynamizovali, ale skôr spomalili. Aj napriek všetkým našim krokom, ktoré sme urobili v snahe pomôcť zhotoviteľovi pri výstavbe, nevidíme reálny posun a situáciu už treba zásadným spôsobom vyriešiť,“ povedal v stredu minister dopravy Érsek.
Minister s premiérom preto vyzvali zhotoviteľa, aby maximálne akceleroval práce alebo sám zo stavby odišiel. Jednou z možností je aj vypovedanie zmluvy a vyhlásenie novej súťaže. Je otázne, ako na vyjadrenia ministra a premiéra zareagujú subdodávatelia pracujúci na danom úseku. Predpokladaná hodnota výstavby 13,5-kilometrového úseku spolu s diaľničnou križovatkou a so 7,5 kilometra dlhým tunelom bola takmer 900 miliónov eur. Súťaž vyhralo konzorcium vedené talianskou spoločnosťou Salini Impregilo, ktoré ponúklo najnižšiu cenu vo výške 409,8 milióna eur. Podľa zmluvy má byť úsek hotový v decembri budúceho roka. Tunel bol prerazený počas tohto roka s deväťmesačným meškaním.
Diaľničný úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala má odbremeniť preťaženú cestu prvej triedy I/18 vedúcu popod Strečno. V prípade dopravných špičiek pod Strečnom vznikajú rozsiahle dopravné kolóny. V prípade nehody nastáva v celej oblasti dopravný kolaps. Prieskumná štôlňa tunela Višňové sa začala raziť ešte v roku 1998. Po základnom kameni úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala sa doteraz symbolicky klepalo trikrát. V minulosti sa počítalo s výstavbou úseku zo súkromných peňazí formou PPP projektu. V súčasnosti je výstavba financovaná z eurofondov.
Tunel Višňové spolu s daným úsekom má odbremeniť od dopravy aj mesto Žilina. Spolu s predchádzajúcim úsekom D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka majú vytvoriť obchvat krajského mesta. Prvá časť obchvatu má byť podľa plánov hotová vo februári 2019. Očakáva sa niekoľkomesačné meškanie. Dôvodom je nutnosť vybudovať diaľničný privádzač, ktorým autá zídu na cestu prvej triedy I/64. Samotná križovatka Lietavská Lúčka je súčasťou nadväzujúceho problematického úseku. Po spustení prevádzky časti diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka sa vozidlá tranzitujúce na trase východ-západ Žiline úplne nevyhnú. Cesta I/18 ich privedie popod Strečno do Žiliny z východnej strany. Po Nemocničnej a Mostnej ulici sa následne dostanú na cestu I/64, ktorá ich privedie na privádzač a ten na diaľnicu.