OĽaNO: Hrozí zastavenie prác na tuneli Višňové

29.11.2018 12:58, aktualizované: 16:30

Podľa opozičného hnutia OĽaNO hrozí, že sa práce na výstavbe tunela Višnové na diaľnici D1 pri Žiline výrazne utlmia alebo úplne zastavia. Na štvrtkovej tlačovej konferencii v Národnej rade SR to vyhlásil poslanec hnutia Ján Marosz.

Podľa informácií hnutia sa má totiž zo stavby stiahnuť hlavný člen konzorcia, talianska spoločnosť Salini Impregilo. „Túto informáciu máme potvrdenú z viacerých zdrojov vrátane vysokopostaveného člena manažmentu konzorcia,“ uviedol Marosz.

Podľa neho to potvrdzuje aj to, že sa v tuneli začalo s prepúšťaním robotníkov. „Podľa našich informácií vyhodili už viac ako 70 ľudí, ďalším aj v týchto chvíľach rozväzujú zmluvy a postupne má prísť o prácu viac ako 160 ľudí,“ vyčíslil Marosz.

Podľa neho to predstavuje takmer štvrtinu zamestnancov, ktorí v tuneli pracujú. Preto hrozí, že sa práce na stavbe buď výrazne utlmia alebo úplne zastavia.

Ak by zhotoviteľ zo stavby odišiel, podľa poslanca by to znamenalo odsunutie dokončenia stavby o ďalšie tri roky. Už v súčasnosti je pritom podľa neho jasné, že sa stavba sa dokončí s ročným oneskorením. Odhaduje preto, že po odchode talianskej spoločnosti zo stavby by sa tunel Višňové nedokončil skôr ako v roku 2024.

Hnutie OĽaNO tak očakáva od ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd), že predstaví krízový plán na to, ako situáciu riešiť. „Zároveň sme sa rozhodli urobiť v tuneli poslanecký prieskum, pretože ľudia sa musia dozvedieť pravdu o tom, ako bude stavba pokračovať,“ avizoval Marosz.

Úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala má byť po dokončení dlhý takmer 14 kilometrov, s jeho výstavbou sa začalo v lete 2014. Cena stavebných prác je takmer 500 miliónov eur s daňou z pridanej hodnoty. Súčasťou stavby je aj 7,5-kilometrový tunel Višňové, ktorý má byť po dokončení najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku. Podľa odhadu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) sa pôvodný termín ukončenia stavby z decembra 2019 posunie, prevádzka by sa mala spustiť do konca roku 2020.

Érsek tlačí na firmy

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) už na jeseň pri razení tunela Višňové upozorňoval na fakt, že tento úsek diaľnice D1 mešká a na stavbe sú problémy, ktoré zhotoviteľ nedokázal adekvátne vysvetliť, uviedli z odboru komunikácie ministerstva dopravy.

„Preto bol vydaný pokyn, aby Národná diaľničná spoločnosť (NDS) robila všetky kroky, ktoré povedú k zintenzívneniu výstavby. V prípade, ak zhotoviteľ nebude schopný splniť zmluvu alebo pokračovať vo výstavbe vo vytýčenom tempe, pristúpi ministerstvo dopravy v spolupráci s NDS ku všetkým potrebným opatreniam, aby bol tento úsek dokončený čo najskôr,“ dodal rezort dopravy.

Érsek sa podľa ministerstva úseku diaľnice D1 s tunelom Višňové venuje intenzívne od svojho nástupu a rieši problémy, ktoré zdedil po svojich predchodcoch. „Práve preto, aby do budúcna nedochádzalo k podobným problémom, NDS pripravila a postupne zavádza do praxe nové vyhodnocovanie ponúk pri verejnom obstarávaní, kde by jediným kritériom nebola najnižšia cena, ale viacero kritérií ako kvalita tímu odborníkov a ďalšie,“ konštatovalo ministerstvo.

NDS je znepokojená prepúšťaním

Národná diaľničná spoločnosť je znepokojená postupom zhotoviteľa úseku diaľnice D1 s tunelom Višňové, pokiaľ ide o prepúšťanie zamestnancov. „Nemáme však možnosť zasahovať do pracovnoprávnych vzťahov súkromných subjektov,“ konštatovala hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Zároveň doplnila, že diaľničiari robia všetko pre to, aby stavbári minimalizovali meškanie a úsek diaľnice ukončili do konca roka 2020 a následne by sa spustila skúšobná prevádzka.

„NDS opakovane vyslovovala nespokojnosť s činnosťou zhotoviteľa pre nedodržiavanie harmonogramu výstavby. V doterajšom priebehu výstavby NDS uplatnila všetky zmluvné sankcie voči zhotoviteľovi, ktoré zmluva umožňuje,“ dodala Michalová.

Michalová tiež pripomenula, že koncom tohto roka uplynie milník číslo 3 na stavbe, ktorý vyhodnotí nezávislý stavebný dozor. „V prípade, že nebude splnený, NDS bude oprávnená udeliť ďalšiu výraznú sankciu za omeškanie,“ avizovala Michalová.

Michalová zároveň doplnila, že diaľničná spoločnosť vždy pravdivo informuje o stave prác a uznaných nárokoch. „Zároveň nepretržite podrobne monitoruje stavbu a pripravuje vo veľkom predstihu všetky kroky potrebné na riadne dokončenie diela,“ konštatovala hovorkyňa.

Diaľničná spoločnosť súčasne podľa jej slov poskytuje stavbárom nadštandardnú súčinnosť pri všetkých úlohách vyplývajúcich zo zmluvy. „Zhotoviteľ doteraz NDS vždy ubezpečoval o tom, že chce dielo dokončiť,“ zdôraznila.

NDS v spolupráci s Ministerstvom dopravy a výstavby (MDV) SR podľa nej vytvorila už pred dvomi rokmi špeciálnu pracovnú skupinu pre túto stavbu. „Dlhodobým problémom je, že zhotoviteľ neplní stanovené úlohy a ignoruje dohodnuté termíny,“ doplnila Michalová.

Stavbári podľa nej požadovali od diaľničnej spoločnosti doplatenie 50 miliónov eur, neskôr túto požiadavku zvyšovali. „NDS uhrádza všetky svoje záväzky riadne a načas, zdôrazňuje však, že môže uhrádzať iba riadne vykonané práce podľa zmluvy a potvrdené nezávislým stavebným dozorom,“ vysvetlila Michalová.

Stavbári však podľa nej požiadavky na mimoriadne finančné plnenie nikdy nedoložili akýmikoľvek relevantnými dokladmi, išlo iba o formu deklarácie budúcich nárokov.

„NDS práve preto, aby do budúcna nedochádzalo k podobným problémom, pripravila a postupne zavádza do praxe nové vyhodnocovanie ponúk pri verejnom obstarávaní, kde by jediným kritériom nebola najnižšia cena, ale viacero kritérií, ako kvalita tímu odborníkov a ďalšie,“ opísala hovorkyňa diaľničnej spoločnosti.

#OĽaNO #tunel Višňové
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku