Vyplýva to z údajov, ktoré päť mesiacov pred obchodom krajiny z únie dostali predstavitelia vlády a o ktorých informoval denník Financial Times (FT).
Británia musí uzavrieť približne 40 dohôd o voľnom obchode, ktoré má EÚ s ostatnými krajinami vrátane Kanady, Japonska, Južnej Kórey a Mexika. Spomínaných 236 zmlúv siaha za hranice obchodu, týkajú sa práv na vzlet a pristátie strojov leteckých spoločností na zámorských letiskách, ako aj odvetví, ako sú finančné služby, rybolov a jadrové zariadenia.
Ak by Británia opustila EÚ s podpísanou dohodou obsahujúcou aj prechodné obdobie po marci 2019, na uzavretie dohody by získala viac času. Otázkou je, čo stane, keď dohoda o brexitu uzatvorená nebude.
Štátny audítorský úrad (NAO) minulý týždeň uviedol, že včas možno nebude uzatvorená dohoda o desiatich z 12 návrhov potrebných na zabezpečenie úplne funkčných hraníc Británie v prípade brexitu bez dohody s EÚ. Minister dopravy Chris Grayling minulý týždeň navrhol, že v prípade neriadeného brexitu a možného zablokovania cestného prechodu medzi Francúzskom a Britániou by potrebné potraviny a lieky mohli byť do krajiny dovážané charterovými loďami.
Problémy Británie pri rokovaní o 236 zmluvách zrejme majú viacero dôvodov. Ako uviedol právny expert v rozhovore s FT, niektoré krajiny môžu v brexite vidieť príležitosť nie na prevzatie, ale skôr na prepracovanie dohôd, aby od Británie získali viac. Podoba týchto dohôd podľa neho tiež môže závisieť od budúcich vzťahov Británie s EÚ.