Pod ponukou s dátumom 23. októbra je podpísaný riaditeľ Kapsch Karel Feix. Oficiálne ponuku zaslala firma aj ministerstvu dopravy. To označilo postup firmy ako mätenie verejnosti.
Konzorcium CzechToll/SkyToll zvíťazilo v tendri na desať rokov prevádzky mýtneho systému po roku 2019 s ponukou 10,75 miliardy korún. Súčasný prevádzkovateľ mýta Kapsch v inzeráte ponúka 6,9 miliardy, v tendri ale pôvodne požadoval viac ako 13 miliárd. S CzechToll/SkyToll už ministerstvo dopravy uzavrelo zmluvu.
Znížená cena podľa šéfa Kapschu Karla Feixa odráža zavedenie možnosti nulovej sadzby na cestách prvej triedy, a ponúka preto prevádzku existujúceho systému bez rozšírených úsekov. „Je nepochopiteľné, že chce Česká republika vyhodiť do koša úplne funkčný mýtny systém, keď rozsah spoplatnených ciest zostáva bez zmeny,“ uviedol.
Podľa hovorcu ministerstva Jakuba Stadlera Kapsch pokračuje v mätení verejnosť. „Ponuka firmy Kapsch na prevádzkovanie mýta, ktorú formou platenej inzercie zverejnili niektoré médiá, úplne ignoruje skutočnosť, že štát už zmluvu na prevádzkovanie mýta pre roku 2019 uzavrel s iným dodávateľom,“ povedal s tým, že čas na podanie ponúk vypršal už v marci. Kapsch by sa podľa neho mal sústrediť na bezproblémové odovzdanie mýta novému prevádzkovateľovi.
Mýtne vyberá Kapsch na viac ako 1400 kilometroch diaľnic a ciest prvej triedy v Česku elektronicky od roku 2007. Hľadanie nového prevádzkovateľa mýta trvalo niekoľko rokov. Tento rok v marci do tendra podali ponuky štyria záujemcovia, vrátane Kapschu, najnižšie bola od CzechToll/SkyToll.
Systém sa po novom rozšíri o 900 kilometrov ciest prvej triedy, minulý týždeň ale ministerstvo dopravy oznámilo, že umožní krajom a obciam zaviesť na nich nulovú sadzbu na mýto. Kapsch v inzeráte píše, že nižšiu cenu teraz ponúka práve preto, že štát umožní nulovú sadzbu na úsekoch, o ktoré sa systém po roku 2019 rozšíri.
Kapsch už tento rok v lete po vyhlásení výsledkov tendra ponúkol nižšiu cenu, než s ktorou sa zúčastnil súťaže, a to 10,5 miliardy. V polovici septembra potom firma Kapsch oznámila médiám, že by sa dali náklady na prevádzku súčasného systému mýta znížiť až na šesť miliárd korún. Ministerstvo dopravy vtedy k vyhláseniu Kapschu uviedlo, že firma mala možnosť ponúknuť najnižšiu cenu v tendri, a vyhrať tak súťaž, v ktorej mali všetci rovnaké podmienky.
Hoci teraz Kapsch postupne ponúka nižšiu a nižšiu cenu za prevádzku mýta, ešte v marci pred uzavretím tendra hrozil ministrovi žalobou v reakcii na požiadavku štátu na zníženie nákladov za mýtny systém. Minister dopravy Ťok (za ANO) vtedy vyzval Kapsch na rokovanie o úsporách na prevádzkových nákladoch mýtneho systému za rok a pol do ukončenia súčasného kontraktu, než sa prevádzky ujme víťaz tendra. Kapsch tvrdil, že úsporám bránia technické podmienky terajšieho kontraktu, a poslal Ťokovi predžalobnú výzvu s požiadavkou, aby sa minister zdržal ďalšieho poškodzovania dobrého mena firmy.