Železnice s návrhom rozpočtu na budúci rok nesúhlasia a tvrdia, že je pre nich likvidačný. Ministerstvo dopravy a výstavby sa bráni, že tohtoročný rozpočet je pre železnice ešte štedrejší ako naposledy.
„Po náročných rozhovoroch s Ministerstvom financií SR sa nám podarilo vyrokovať, aby táto zvýšená dotácia ostala v rozpočte aj na rok 2019 a Železnice Slovenskej republiky teda dostávajú na opravu a údržbu väčší objem financií ako v minulosti,“ uviedla hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká. Zároveň dodala, že nie je možné hovoriť o likvidačnom procese. „Práve naopak, rezort dopravy očakáva, že zvýšené dotácie sa prejavia v lepšej kvalite dopravnej cesty,“ uviedla.
Minister financií Peter Kažimír upozornil, že železničné spoločnosti musia presvedčiť o efektívnosti míňania peňazí. „Sme pripravení urobiť v istom období aj hĺbkové hodnotenie v rámci projektu Hodnota za peniaze, ako sa peniaze míňajú, ako sa investuje, koľko majú spoločnosti zamestnancov a či je všetko v poriadku,“ uviedol.
Železnice predložili požiadavku na investície zamerané na modernizáciu a zvýšenie bezpečnosti železničnej infraštruktúry v objeme viac ako 39 miliónov eur. V návrhu rozpočtu je však na túto oblasť vyčlenených len 8,32 milióna. Tiež požiadali o zvýšenie úverového zadĺženia na financovanie obnovy a rozvoja na úrovni 50 miliónov eur a diagnostické prostriedky 4,2 milióna eur, no táto žiadosť nebola akceptovaná vôbec. Celkovo je tak investičná dotácia nižšia oproti požiadavkám o 85 miliónov eur.
„Súčasný stav železničnej infraštruktúry, ktorý je výsledkom dlhoročného podfinancovania, je využívaný na mediálny boj a devalváciu organizácie a jej manažmentu, napriek tomu, že by mal viesť k zmene spôsobu dotovania železníc,“ povedal generálny riaditeľ železníc Martin Erdössy.