"Tunelové hlásenia prostredníctvom FM rádia fungujú od otvorenia prvého tunela, avšak systém bol často poruchový, preto sa pristúpilo ku komplexnému upgrade a modernizácii a nahrali sa jednoduché a jasné hlásenia podľa situácie,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaela Michalová.
Systém by sa podľa jej slov dal zjednodušene vysvetliť ako tunelový signál, ktorý je oddelený od vonkajšieho signálu. Vďaka tomu nedochádza k rušeniu živého vysielania. Diaľničiari však v prípade potreby dokážu vstúpiť do živého vysielania prostredníctvom vysielania dopravných informácií. Vďaka tomu môžu diaľničiari vodičov informovať o prekážke v tuneli alebo za ním. V prípade nehody posádky automobilov dostanú cez rádio informácie o možnostiach opustenia tunela.
Rýchlosť merajú, ale pokuty nedávajú
"V tuneloch je aj tunelový rozhlas (lokálne vysielanie cez reproduktory), ktorým vieme navigovať a inštruovať osoby pohybujúce sa v tuneli v prípade mimoriadnej udalosti,“ dodáva Michalová. Nehody v diaľničných tuneloch zvyknú mať fatálne následky. Ľudí, ktorí uviazli vo vozidlách v tuneli, navyše ohrozujú splodiny prípadného požiaru. Lokálne vysielanie je dostupné vo všetkých diaľničných tuneloch na Slovensku.
Diaľničné tunely obsahujú niekoľko zabezpečovacích systémov, ktoré majú predchádzať vzniku mimoriadnych situácií. V každom tuneli na diaľnici je znížená maximálna rýchlosť. Rovnako je prítomné premenlivé dopravné značenie alebo odstavné ostrovčeky, kde je možné auto v prípade poruchy odstaviť. Medzi ďalšie zabezpečovacie zariadenia tunelov patria vodiace osvetlenia na obrubníkoch s možnosťou rozblikania v prípade mimoriadnej udalosti, požiarne suchovody v priečnych prepojeniach, LED svetlá po bokoch núdzových východov a dymové hlásiče. Diaľničiari podľa Michalovej postupne na portáli jednotlivých tunelov zavádzajú infrakamery.
Technické vybavenie tunelov umožňuje diaľničiarom aj meranie rýchlosti jednotlivých automobilov. Na zvýšenie disciplíny vodičov tento systém však nie je možné použiť. "Systémy, ktoré máme v tuneloch, meranie rýchlosti umožňujú, nie však legislatíva SR. Pred niektorými tunelmi (Branisko, Svrčinovec, Poľana, Považský Chlmec) však máme tzv. orientačné meranie rýchlosti (obdobné ako je pred niektorými vjazdmi do obcí), ktoré sa rozbliká pri prekročení rýchlosti,“ dodáva Michalová. Meranie rýchlosti v tuneloch a v ich blízkosti vykonáva polícia prostredníctvom stacionárnych a mobilných radarov.
Vo výstavbe je päť tunelov
Na Slovensku pribúdajú diaľničné tunely. Aktuálne je vo výstavbe päť diaľničných tunelov. V najbližších rokoch budú v okolí Žiliny odovzdané do používania tri nové diaľničné tunely s názvami Ovčiarsko, Žilina a Višňové. V súčasnosti sú všetky tri dvojrúrové tunely prerazené. Tunel Višňové, ktorý sa nachádza v úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala bude po dostavbe s dĺžkou 7¤520 metrov najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku. Stavebné práce meškajú. Tunel bol nedávno prerazený s deväťmesačným oneskorením. Podľa zmluvy má byť celý úsek hotový na konci roku 2019. Je však v omeškaní približne jeden rok. Najdlhší tunel na Slovensku tak motoristi budú môcť používať v roku 2020, prípadne až v roku 2021.
Pri Prešove v súčasnosti prebiehajú práce na razení tunela Prešov. Raziace práce odštartovali v auguste tohto roka. Úsek D1 Prešov, západ – Prešov, juh s tunelom Prešov má byť hotový v júni 2021. Práce prebiehajú aj v tuneli Čebrať neďaleko Ružomberka. Jeho razenie bolo pozastavené kvôli hroziacemu zosuvu pri jeho západnom portáli.
V súčasnosti je na Slovensku v prevádzke šesť diaľničných tunelov. Najstarším a aktuálne najdlhším je tunel Branisko na diaľnici D1, ktorý je s dĺžkou 4 975 metrov v prevádzke len v polovičnom profile. Najväčší počet áut prechádza cez tunel Sitina na diaľnici D2 v Bratislave. V pracovných dňoch cezeň priemerne prejde 60-tisíc automobilov. V polovičnom profile je v prevádzke aj tunel Horelica na diaľnici D3 s celkovou dĺžkou 605 metrov. Najkratším aktuálne prevádzkovaným tunelom je tunel Šibenik pri Levoči s dĺžkou 600 metrov. Ako posledný bol do prevádzky spustený tunel Považský Chlmec na diaľnici D3.
Korbeľka sa projektuje
Pred diaľničiarmi stojí niekoľko tunelárskych výziev. Najpálčivejšou je výstavba tunela Korbeľka v úseku D1 Turany – Hubová, ktorý dokončí plynulé diaľničné prepojenie Košíc s Bratislavou. Tunel Korbeľka bude spájať Turiec s Liptovom a bude mať dĺžku 5¤850 metrov. Celý diaľničný úsek je však v súčasnosti len v príprave.
"Príprava diaľničného úseku D1 Turany – Hubová pokračuje vypracovaním dokumentácie na územné rozhodnutie. Projektant intenzívne pracuje na projektovej dokumentácii, zároveň sa realizuje podrobný inžiniersko-geologický prieskum. Zmluvný termín na dodanie projektovej dokumentácie na územné rozhodnutie je január 2019. Projektová príprava sa končí dodaním dokumentácie na ponuku, ktorej súčasťou je dokumentácia na realizáciu stavby,“ povedala Michalová. Výstavbu úseku údolným variantom v roku 2013 zastavil zosuv pri Šútove.