Nákupné preferencie Slovákov sa podľa prieskumu za posledných 25 rokov prudko zmenili. Potraviny sú totiž cenovo aj fyzicky dostupnejšie. Oproti 90. rokom nakupujú spotrebitelia na Slovensku najmä bioprodukty a zdravé potraviny. Zvýšil sa aj dopyt po ovocí. „Zmenu oproti minulosti vidíme najmä v tom, že zákazníci chcú najmä kvalitné potraviny za dobré ceny. Takisto sa viac zaujímajú o pôvod potravín, ktoré kupujú,“ povedal generálny riaditeľ spoločnosti Billa Dariusz Bator.
Tento trend pripisujú odborníci najmä zmene životného štýlu oproti minulosti. "Pred rokmi bolo nakupovanie len záležitosťou zabezpečenia prevádzky domácností a ich potrieb,“ hovorí analytik v oblasti obchodu Ľubomír Drahovský. V súčasnosti sa už spotrebiteľ podľa neho viac orientuje na nadstavbu – teda na to, čo potrebuje, prípadne čo by mohol kúpiť pre seba a pre svojich známych. Takto vznikajú väčšie nákupy, dodal.
Slováci tiež nakupujú častejšie ako pred rokmi. Priemerne až 43 percent ľudí nakupuje denne či aspoň dva- až tri krát za týždeň. Pri jednom nákupe minú priemerne 11 až 20 eur. Najčastejšie sa nakupujú mliečne výrobky ako maslo, mlieko a jogurty. Za nimi je na druhom mieste chlieb. Na treťom mieste sa umiestnilo ovocie a na štvrtom pečivo.
Ženy nakupujú podľa prieskumu viac mliečne výrobky, ovocie, zeleninu, kuracie mäso, ale aj biopotraviny. Naopak, muži najviac kupujú alkoholické a nealkoholické nápoje. „Sú to práve ženy, ktoré venujú väčšiu pozornosť tomu, čo si v obchode vyberú,“ vysvetlila Eva Savinová z prieskumnej agentúry 2muse. Okrem bežných potravín ženy siahnu výrazne častejšie aj po zdravých produktoch, biovýrobkoch a potravinách bez lepku a laktózy, dodala.
Prieskum ukázal, že Slováci si ceny v obchodoch strážia prostredníctvom reklamných letákov. „Väčšina z nakupujúcich neexperimentuje a sleduje nákupný zoznam, ktorého sa pri nákupe drží. Tiež kupujeme častejšie potraviny, ktoré už poznáme a máme overené,“ povedala Savinová.