Prestavba križovatky Prievoz je súčasťou výstavby rýchlostnej cesty R7 medzi Bratislavou a Holicami. Za jej výstavbu a 30-ročnú prevádzku je zodpovedné konzorcium Obchvat Nula vedené španielskou spoločnosťou Cintra. Samotné práce budú prebiehať v šiestich etapách. Nultú etapu už má koncesionár za sebou.
„Termíny jednotlivých etáp stavebník D4R7 s. r. o. hlavnému mestu do dnešného dna neoznámil,“ informovala včera hovorkyňa hlavného mesta Zuzana Onufer. Bratislava tak stále nevie, kedy dôjde k uzávere vyťažených komunikácií vo vnútri mesta.
Súčasný primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal počas leta upozornil na hroziaci dopravný kolaps, kvôli možnému uzatvoreniu zjazdu z diaľnice D1 smerom na Bajkalskú ulicu. Počas prác v rámci prvej etapy tento zjazd uzatvorený byť nemá. K jeho uzávere dôjde až v neskorších etapách prestavby križovatky. „Prvou etapou je vybudovanie nového zjazdu z diaľnice D1 zo smeru od Trnavy na Bajkalskú a Slovnaftskú ulicu a to isté z druhej strany z D1 zo smeru Petržalky,“ povedal začiatkom septembra manažér dopravy zo spoločnosti D4R7 Construction Zdeněk Krejčí. Stavebník tvrdí, že sa bude snažiť minimalizovať dopady na plynulosť premávky v hlavnom meste. Termín uzávery však známy začiatkom septembra nebol. Práce na všetkých etapách majú potrvať do roku 2020.
Krejčí uviedol, že k obmedzeniam príde počas jesene. Koncesionár na otázky denníka Pravda, týkajúce sa uzávery križovatky Prievoz nereagoval. „Konzorcium má povinnosť informovať mesto aj verejnosť o obmedzeniach v súvislosti s výstavbou obchvatu. Hlavnému mestu SR Bratislave nebola do dnešného dňa v súvislosti s výstavbou D4R7 stavebným konzorciom predložená žiadosť o uzávierku, vrátane dopravno-kapacitného posúdenia, vyžadovaného hlavným mestom pri stavbách väčšieho významu, medzi ktoré D4R7 patrí. Keď bude hlavnému mestu takáto žiadosť predložená, vrátane všetkých potrebných náležitostí, hlavné mesto ju v súlade so zákonom posúdi a bude informovať tak žiadateľa, ako aj verejnosť,“ uviedla Onufer.
Bratislava niekoľko rokov trpí vážnymi dopravnými problémami. Práve riešenie dopravných kolón sa stáva ústrednou témou pred komunálnymi voľbami, ktoré sa uskutočnia 10. novembra. Nultý obchvat na diaľnici D4 a rýchlostná cesta R7 majú odľahčiť dopravu v hlavnom meste a jeho okolí.
Hlavné mesto sa počas pôsobenia aktuálneho primátora Iva Nesrovnala počas tohto roka pustilo do rozsiahlych rekonštrukcií hlavných cestných ťahov. Nový povrch dostali najvyťaženejšie ulice ako napríklad Bajkalská, Račianska, Hodonínska, Panónska alebo Dolnozemská. Celkovo Bratislava dostala v posledných rokoch približne 200 kilometrov zrekonštruovaných jazdných pruhov.
Odstávka vybraných vetiev križovatky Prievoz spôsobí dopravné problémy v celom širšom centre mesta. Vozidlá budú nútené vo zvýšenej miere využívať priľahlé ulice, cez ktoré povedú aj obchádzkové trasy. Vzhľadom na blížiaci sa termín volieb a postup konzorcia projektu je pravdepodobné, že s prácami sa pod diaľnicou D1 začne až v druhej polovici novembra.
V rámci projektu D4/R7 má v blízkosti Bratislavy vyrásť 59,1 kilometra ciest. Výstavba a 30-ročná prevádzka je financovaná zo súkromného kapitálu formou PPP projektu. Štát začne koncesionárovi platiť ročné splátky za dostupnosť až po odovzdaní stavby. Celkovo má zaplatiť 1,9 miliardy eur.