Objem zásielok putujúcich z Číny na Slovensko narástol oproti minulému roku o viac ako 40 percent. „Slovenská pošta za rok 2017 spracovala približne 8,7 milióna listových zásielok s obsahom tovaru, ktoré pochádzali z Číny,“ povedala hovorkyňa Slovenskej pošty Martina Macková. Zároveň dodala, že z ázijských krajín sú zväčša doručované listové zásielky, ktoré dovoľujú aj zasielanie drobného tovaru, a počet takýchto zásielok jednoznačne narastá. „Môžeme potvrdiť neustále rastúci trend internetového nakupovania z e-shopov z Ázie,“ povedala Macková.
Trend on-line nakupovania z ázijských kraj je na vzostupe predovšetkým pre nižšie ceny produktov. A to aj napriek tomu, že kvalita nebýva vždy stopercentná. Lepšia cena tovaru, širšia ponuka či produkty, ktoré sa často na domácom trhu nedajú zohnať, lákajú čoraz viac nakupujúcich práve do čínskych e-shopov. Zákazníci tu najčastejšie nakupujú módne odevy a obuv, cenovo prijateľnejšiu elektroniku a kozmetiku.
Prieskum ukázal, že 67 percent Európanov už aspoň raz nakúpilo zo zahraničnej európskej stránky. Niektoré krajiny stále uprednostňujú nákup u svojich susedov. Rakúski zákazníci často nakupujú v Nemecku, Belgičania vo Francúzsku. Slováci napríklad popri nákupoch z Číny obľubujú aj české e-shopy.
Viacero mínusov
Cezhraničným nákupom kraľujú podľa prieskumov najmä Lotyši, Portugalci či Chorváti. Nárast objemu cezhraničných nákupov sa však predpokladá aj v Rumunsku a Poľsku. Naopak, Nemci či Briti radšej nakupujú doma.
Zaujímavosťou sa stáva aj nárast on-line nákupov priamo zo smartfónov užívateľov. Až 39 percent zúčastnených na prieskume E-shopper barometer uviedlo, že nakupuje prostredníctvom svojho smartfónu, čo je oproti minulému roku nárast o päť percent. Mnohé ázijské e-shopy na túto skutočnosť rýchlo zareagovali a fungujú zväčša prostredníctvom aplikácie na mobil. Ak aj nie, internetová stránka predajcu býva prispôsobená mobilnému zariadeniu.
Viac ako polovica z nakupujúcich tvorí podľa prieskumu skupinu takzvaných pravidelných nakupujúcich. Teda zákazníkov, čo nakupujú on-line minimálne raz za mesiac. Vo väčšine krajín, ktoré sa zúčastnili na prieskume, počet pravidelných nakupujúcich narastá, čo znamená, že ľudia on-line nákupom dôverujú čoraz viac, a teda majú tendenciu nakupovať častejšie.
Mínusy, ktoré zákazníci vnímajú pri on-line nakupovaní, sú hlavne zdĺhavý a komplikovaný proces vrátenia tovaru, neschopnosť porozumieť jazyku predávajúceho či v konečnom dôsledku nespokojnosť s objednaným tovarom.