Ďalší lapsus prišiel o pár dní nato, keď cez pracovný deň o 20. hodine strhol medzinárodný vlak na druhej koľaji v Bratislave trakčné vedenie, pričom došlo k roztrhnutiu dvoch smerových lán na prvej a druhej koľaji. Doprava bola prerušená medzi hlavnou stanicou, Račou a Vajnormi do piatkových skorých ranných hodín. A do tretice došlo predvčerom na úseku Galanta – Šaľa k požiaru starého rušňa z roku 1968 a jedného z vagónov a v dôsledku toho prehorelo trolejové vedenie. Podvečer bola vlaková doprava na úseku čiastočne obnovená, a to na druhej traťovej koľaji. „Krízový štáb zasadol rýchlo. Cestujúci neboli ohrození, v spolupráci s hasičmi boli prevezení do Šale a odtiaľ boli rozvážaní náhradnou dopravou,“ priblížil hovorca štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Tomáš Kováč. Náhradnou autobusovou dopravou boli prevážaní cestujúci z osobných vlakov, ktorí v danom úseku uviazli.
V druhom uvedenom prípade pri Bratislave došlo nielen k zlyhaniu techniky, ale aj následnej starostlivosti o cestujúcich. Cestujúci sa sťažovali na zamknuté toalety a tmu. ZSSK odkázala, že pasažieri majú nárok na odškodnenie podľa toho, akým vlakom cestovali. Obrátiť sa vraj mali na kontaktné centrum. Následne sa o situáciu začal zaujímať rezort dopravy. Minister dopravy Arpád Érsek si zavolal na koberček generálneho riaditeľa ZSSK Filipa Hlubockého. „Ako som už povedal krátko po tomto incidente, podobné situácie, v ktorých sú ľudia rukojemníkmi, sa nesmú opakovať. Generálny riaditeľ ZSSK mi sľúbil, že prijmú všetky potrebné opatrenia, aby sa takáto situácia už neopakovala, a zároveň ma informoval, že on osobne nájde spôsob, ako odškodní cestujúcich nad rámec zákonom garantovaných kompenzácií,“ povedal po stretnutí minister dopravy Arpád Érsek.
„Situácia nás mrzí a všetkým, ktorých sa dotkla, sa ospravedlňujeme,“ dodal Kováč zo ZSSK. „Treba povedať, že železnice pred mojím príchodom na ministerstvo boli zanedbávané dlhšie obdobie. Snažíme sa to zmeniť. Pridali sme nové vlaky, chceme modernejšie cestovanie a skrátilo sa aj priemerné meškanie. Navyše pribudlo 15 miliónov nových cestujúcich za posledné dva roky. Ale za dva roky nemôžeme stihnúť všetko a chyby, ktoré sú, sa, samozrejme, snažíme postupne odstraňovať,“ reagoval na utorkový požiar minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd). Rezort dopravy nezodpovedal otázku denníka Pravda o tom, či cestujúci budú aj v tomto prípade nadštandardne odškodnení. Podľa ZSSK majú cestujúci nárok na odškodnenie v zmysle cestovného poriadku.
Technický stav rušňov, rýchlikov či lôžkových vozňov je dlhodobo nevyhovujúci. V roku 2013 denník Pravda upozornil, že až polovica z celkového počtu 712 rušňov vo vozovom parku železníc je staršia ako 25 rokov. Prekračovali primeranú životnosť a mali by sa nahradiť novšími, na ktoré však železnice nevedeli nájsť financie.
Koncom minulého roka Hlubocký v rozhovore pre Pravdu povedal, že päťdesiatročné rušne konkurenčný boj o rýchlosť v doprave nevyhrajú a oznámil nové investície. ZSSK pristúpila k prenájmu 10 rušňov Vectron od spoločnosti Siemens na 10 rokov za takmer 60 miliónov eur. Zároveň však priznal, že ZSSK má vo vlastníctve takmer 700 rušňov.
Kým súpravy na regionálne trate sa nakúpili z eurofondov, v prípade rýchlikov to EÚ neumožňuje. Na konci roka 2016 bol priemerný vek vozňov štátneho dopravcu na úrovni 21 rokov. Vlani ZSSK informovali o pláne v roku 2018 nakúpiť 35 nových vozňov za takmer 70 miliónov eur, čo malo stačiť na výmenu všetkých vozňov vo viac ako troch rýchlikoch. Pre 2. triedu bolo určených päť vozňov. Následná opcia mala byť na nákup desiatich vozňov 2. triedy, desiatich vozňov 2. triedy s troma veľkopriestorovými oddielmi pre cestujúcich a piatich vozňov pre 1. triedu.
V júli ZSSK predstavila zmodernizované vozne. Vedenie spoločnosti vtedy informovalo, že do prevádzky v diaľkovej doprave postupne nasadí 50 modernizovaných a 35 nových osobných vozňov druhej a čiastočne prvej triedy. Premávať budú v rámci rýchlikov na medzinárodnej trase medzi Žilinou a Prahou a na domácej trati Bratislava – Košice. Modernizácia sa teda zatiaľ nedotkla južnej trate od Zvolena, na ktorej sa nedávno roztrhol rýchlik R 811.
Na jednej strane staré vlaky zlyhávajú a obnova ide pomaly, na druhej strane štát od roku 2014 umožnil cestovať študentom a penzistom osobnými vlakmi a rýchlikmi zadarmo, čo na dotáciách vychádza asi na 20 miliónov eur ročne. Vlaky zadarmo sú však úspešné, keďže ich využíva až 1,2 milióna Slovákov. Projekt zvýšil mobilitu, naplnil vlaky a prispel k rozvoju cestovného ruchu. Ministerstvo dopravy sa navyše snaží presvedčiť obyvateľov okolia hlavného mesta, aby z áut presadli do hromadnej dopravy. Kostrou hromadnej dopravy sa stali práve vlaky, ktoré majú čiastočne uvoľniť preplnené cesty v hlavnom meste a v jeho okolí.