Výsledkom takejto dohody mohlo byť, že spotrebiteľom bola odopretá možnosť kúpiť si menej znečisťujúce autá, hoci túto technológiu mali výrobcovia k dispozícii. Uviedla to komisárka pre hospodársku súťaž Margrethe Vestagerová.
Začatie formálneho vyšetrovania ešte nepredurčuje výsledok. V tejto chvíli Európska komisia nemá informácie o tom, že by sa firmy dohadovali na používaní nelegálnych zariadení, ktorá mali pomôcť pri podvádzaní pri emisných testoch.
Zo skupiny Volkswagen sa vyšetrovanie týka hlavných značiek Volkswagen, Audi a Porsche. „Komisia vyšetruje, či sa BMW, Daimler a VW dohodli, že si nebudú navzájom konkurovať pri vývoji a zavádzaní dôležitých systémov pre zníženie škodlivých emisií benzínových a naftových osobných vozidiel. Cieľom týchto technológií je, aby osobné autá boli menej škodlivá pre životné prostredie,“ uviedla vo vyhlásení Vestagerová.
Komisia v súvislosti s podozrením už vlani v októbri prehľadala kancelárie automobiliek BMW, Daimler, Volkswagen a Audi v Nemecku. Vyšetrovanie má zistiť, či sa automobilky zúčastnili na rokovaní, na ktorom hovorili o vývoji a zavádzaní technológií pre zníženie škodlivých výfukových emisií áut. Brusel zaujíma najmä to, či sa dohodli, že obmedzia vývoj a zavádzanie určitých systémov na kontrolu emisií v EÚ a či svojím správaním mohli porušiť pravidlá EÚ, ktoré zakazujú kartely a obmedzujúce obchodné praktiky, vrátane dohôd o obmedzení alebo kontrole technického vývoja.
Zákonom nie je určený termín, kedy by malo byť vyšetrovanie ukončené. Doba vyšetrovanie bude závisieť od množstva faktorov, vrátane zložitosti prípadu, miere spolupráce firiem a uplatnenia ich práva na obhajobu, uviedla komisia vo vyhlásení.