Regionálny súd v nemeckom meste Brunswick sa bude zaoberať otázkou, či mal koncern svojich investorov informovať o podvodoch skôr. Investori požadujú náhradu vo výške deväť miliárd eur. Automobilke tiež hrozí, že ďalšie odškodné bude platiť podvedeným zákazníkom. VW musí navyše platiť miliónové pokuty. Emisná kauza stála koncern zatiaľ približne 27 miliárd eur.
Hromadnú žalobu na VW podávajú aj Česi. K 1 375 nespokojným majiteľom sa minulý týždeň pridalo ďalších 1 050 ľudí. Celkovo 2 425 nespokojných zákazníkov požaduje od koncernu náhradu škody v celkovej výške 220-tisíc českých korún.
Hromadnú žalobu na Slovensku pripravuje Spoločnosť ochrany spotrebiteľov. "Chceme vás informovať, že sme ukončili prvú fázu zberu registrácií a celý proces sa nám trošku mení, pretože pre spoločnosť, ktorá mala financovať súdny proces v Nemecku, nebol počet prihlásených klientov zo Slovenska dostatočný. V spolupráci so spoločnosťou Hausefeld preto hľadáme iný subjekt, ktorý bude proces financovať, a riešime zámer podania žaloby na Slovensku ešte do 15. septembra 2018,“ informovala spoločnosť na svojich internetových stránkach na konci júna tohto roka.
V septembri 2015 americká agentúra na ochranu životného prostredia EPA zverejnila informácie, že VW používal softvér na manipuláciu s emisiami. Sporným softvérom bolo vybavených 11 miliónov naftových áut na celom svete, ktoré spĺňali emisnú normu Euro 5. Dva dni po prevalení škandálu spadla hodnota akcií nemeckej automobilky o 40 percent.
Sporný softvér montovaný do naftových štvorvalcov s označením EA 189 mal za úlohu počas emisných testov uviesť agregát do úsporného režimu, keď produkoval menej emisií. V reálnej premávke pohonné jednotky produkovali viac emisií, pričom povolené množstvo oxidov dusíka prekračovali až štyridsaťnásobne.
Tieň podozrenia z manipulácií s emisiami padol aj na benzínové motory. Nemecký Bild am Sonntag s odvolaním sa na interné dokumenty a výpovede svedkov nedávno informoval o tom, že technici koncernu informovali vyšetrovateľov o možnej manipulácii s emisnými testami pri niektorých benzínových vozidlách VW, Audi a Porsche. Nemecké ministerstvo dopravy neskôr informovalo, že správa Bild am Sonntag nie je nová a týka sa obvinení, ktoré už Spolkový úrad pre motorové vozidlá (KBA) vyšetroval.
Emisný škandál zmenil pohľad na naftové motory, ktoré boli prezentované ako čistejšia alternatíva k benzínovým pohonným jednotkám. Niektoré mestá začali uvažovať o zákaze vjazdu naftových automobilov na svoje územie. Predaj naftových automobilov od roku 2015 klesá na úkor benzínových agregátov.
Európska únia pristúpila k zmene testovacích cyklov, ktoré umožňovali skresľovať výsledky. Vozidlá v realite dosahovali vyššiu produkciu emisií a mali vyššiu spotrebu. Od septembra tohto roku je v platnosti nový spôsob testovania Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP), ktorý zohľadňuje aj podmienky v reálnej premávke.
Automobilky museli kvôli WLTP a sprísňujúcim sa emisným limitom upravovať pohonné jednotky. V dôsledku toho boli niektoré modely dočasne nedostupné, prípadne niektoré motory vypadli z ponuky. Benzínové pohonné jednotky dostali v mnohých prípadoch podobne ako naftové motory filtre pevných častíc.