Za rozšírením funkcionality SMS správ a hlasových hovorov stojí systém RCS (Rich Communication Services). Nové možnosti zatiaľ ponúkajú operátori Telekom a Orange pre vybrané mobilné zariadenia s operačným systémom Android.
"Vďaka RCS získajú zákazníci so smartfónmi bežiacimi na Androide pre svoje štandardné SMS aplikácie nové funkcie, na ktoré sú zvyknutí pri messagingových aplikáciách tretích strán. Zjednodušene môžeme povedať, že RCS na Androide fungujú podobne ako napríklad iMessage na zariadeniach s iOS (napríklad iPhone),“ informuje Peter Gálik, špecialista komunikácie spoločnosti Slovak Telekom.
RCS umožňuje dať hlasovým hovorom predmet, ktorý sa zobrazí volajúcemu na displeji. Rovnako je možné prideliť hovoru dôležitosť alebo priradiť hovoru fotografiu, polohu či iný súbor. Esemesky vďaka RCS získavajú možnosti, ktoré ponúkajú mobilné aplikácie, ktorými je zasielanie fotografií, súborov a iného obsahu.
"Zákazník získa možnosť posielať obohatené správy, získa notifikáciu o odoslaných a rozpísaných správach, možnosť skupinovej konverzácie, možnosť zdieľať súbory, ako aj média v plnej kvalite, a to všetko cez dátovú prevádzku, účtovanú ako dáta, nie SMS/MMS. Zároveň v prípade, ak protistrana nie je pripojená na dátach, majú istotu, že správa bude doručená aspoň ako SMS/MMS,“ informuje hovorkyňa spoločnosti Orange Alexandra Piskunová.
MMS správy umožňujú posielanie obrázkov alebo fotiek. V tomto prípade dochádza k ich zmenšeniu a strate kvality. Nevýhodou mobilných aplikácií využívajúcich internet je nemožnosť doručenia správy, kým príjemca nie je pripojený do internetu.
Mobilní operátori sa zhodujú na tom, že spotreba štandardných esemesiek a minút hlasových hovorov má stúpajúci charakter. Telekom zaznamenáva nové maximá. "Medziročné nárasty sú dosahované vďaka zahrnutiu neobmedzených volaní a SMS naprieč našimi portfóliami paušálov, takže zákazníci nemajú limity pre väčšie objemy hovorov,“ dodáva Gálik z Telekomu.
Zákazníci sa nemusia obávať zvyšovania cien. "Zákazníci používajúci túto službu neplatia žiadne poplatky za využívanie tejto služby. Zaplatia teda štandardnou tarifou za SMS/MMS (ak odosielateľ a/alebo príjemca nemajú aktivované RCS, odosielajú štandardné SMS/MMS), ktoré odošlú, a za mobilné dáta (ak obaja používatelia majú aktivované RCS a komunikáciu medzi sebou využívajú Mobilné data), ktoré spotrebujú,“ uvádza Piskunová zo spoločnosti Orange.
SMS správy spolu s hlasovými hovormi patria k základným funkciám každého mobilného telefónu. V prípade rozšírenia môže RCS ohroziť rozšírené a populárne aplikácie, cez ktoré je možné posielať správy, zdieľať fotky, zdieľať polohu a dokonca aj telefonovať. „Najväčšie komunikačné aplikácie ako WhatsApp, Viber či Facebook Messenger majú dlhoročnú a stabilnú základňu používateľov. Zároveň tieto technológie fungujú v podstate na každom modernom smartfóne či tablete bez ohľadu na to, akého operátora či operačný systém využívate. Tieto aplikácie však môžu s RCS správami úspešne fungovať "popri sebe“, bez toho, aby spolu súperili o priazeň používateľov,“ povedal Ján Trangel, zástupca šéfredaktora IT portálu Zive.sk. Podľa jeho slov sú dnes RCS správy len akýmsi doplnkom a nie konkurenciou pre rozšírené aplikácie najmä z dôvodu malej podpory mobilných zariadení.
Napriek rozširovaniu používania mobilného internetu spotreba esemesiek a hlasových hovorov stúpa. "Dnes jeden zákazník v priemere prevolá takmer 2,5 hodiny každý mesiac, čo je oproti roku 2007 nárast na úrovni 150 percent. Počet odoslaných SMS správ sa za posledných desať rokov zvýšil o viac ako 200 percent,“ povedala Tereza Molnár, hovorkyňa O2 Slovakia, ktoré RCS správy a hovory nepodporuje.
Podľa jej slov O2 uvedenie RSC do života dáva význam v prípade komplexnej podpory zo strany podstatnej väčšiny operátorov v globálnom meradle, výrobcov zariadení a ďalších subjektov v ekosystéme mobilnej komunikácie.
Rozšírenie SMS správ a hovorov nepodporuje ani najmladší operátor 4ka, ktorý vstúpil na trh v roku 2015. "RCS je nadstavba nad IMS systémami mobilných operátorov a dodnes nebola štandardizovaná. V praxi sa preto používajú hlavne proprietárne riešenia napr. s potrebou špeciálnej inštalácie aplikácie do telefónu používateľa. RCS má dnes obmedzený význam aj u firemných zákazníkov a Slováci využívajú bežne skôr služby, ako je napr. Whatsapp, Viber alebo Facebook Messenger,“ uviedol hovorca mobilného operátora 4ka Matúš Benčík.