„Priemerná mzda pozostáva z mesačného platu, príplatku za dopravu, príplatku za zručnosti, mesačného bonusu a trinásteho platu,“ povedala hovorkyňa Jaguaru Land Rover Slovakia Alexandra Sabolová. Fabrika tiež zamestnancom ponúka rôzne benefity v hodnote 300 eur. Zamestnanci môžu peniaze využiť na doplnkové dôchodkové, úrazové či životné poistenie.
Obavy z toho, že Jaguar nebude mať koho zamestnať, a vo fabrike bude pracovať viac Srbov či Rumunov, sa zatiaľ nenaplnili. Z 1 400 zamestnancov nitrianskeho Jaguaru Land Rover je až 97 percent Slovákov. „Zvyšné tri percentá predstavujú zahraniční kolegovia, ktorí nám pomáhajú rozbiehať procesy,“ povedala Sabolová. Na Slovensku bude automobilka vyrábať vlajkovú loď – Land Rover Discovery.
V Nitre je aktuálna nezamestnanosť na úrovni 2,54 percenta a z úradov práce môže do zamestnania nastúpiť 2¤122 ľudí. „V rámci našich 1 400 zamestnancov sme našli 12 percent práve z radov nezamestnaných,“ priblížila Sabolová. Automobilka aj pár týždňov pred spustením výroby prijíma nových zamestnancov a voľných je ešte 90 pracovných miest. Novú prácu môžu nájsť kvalifikovaní robotníci ako automechanici, autoelektrikári, ale aj administratívni pracovníci či manažéri pre oddelenie nákupu alebo právnici.
Aktuálne firmy na Slovensku nevedia obsadiť takmer 87-tisíc voľných pracovných miest. Pre nedostatok pracovnej sily musia hlavne podniky pôsobiace v západnej časti Slovenska počítať s vyššími platmi.
Po roku fungovania v logistickom centre v Seredi pristúpil k razantnému zvyšovaniu platov aj americký gigant Amazon. Od začiatku augusta pracovníkom na vstupnej úrovni vzrástli mzdy takmer o dvadsať percent a pohybujú sa v rozmedzí od 880 eur do 912 eur v hrubom. Lepšie zarábajúci vedúci sa museli uspokojiť s približne desaťpercentným rastom miezd a ich mesačné platy sa pohybujú od 1 120 do 1 152 eur.
„Doteraz sme vo svojej pobočke v Bratislave a v centre reverznej logistiky v Seredi vytvoril viac ako 1 850 stálych pracovných miest. Naďalej prebieha nábor na kvalifikované i vstupné pozície,“ priblížila PR manažérka spoločnosti Amazon Marzena Wieckowska.
Prilepšia si aj bežní robotníci. „Najvyšší percentuálny rast miezd sa dá očakávať u zamestnancov v nižších príjmových skupinách, ako je napríklad výroba,“ zhodnotil Martin Malo, riaditeľ personálnej agentúry Trenkwalder. Dôvodom sú hlavne rastúce zákazky kombinované s klesajúcim počtom nezamestnaných robotníkov.
Mzdy rastú najrýchlejšie za desať rokov
Prudký rast miezd potvrdzujú aj najnovšie celoštátne štatistiky. Za prvých šesť mesiacov roku 2018 vzrástla podľa Štatistického úradu SR priemerná mzda o sedem percent a dosiahla hodnotu 964 eur v hrubom. Takýto prudký rast je najrýchlejší za posledných desať rokov a stojí za ním razantné zvyšovanie minimálnej mzdy, ako aj príplatkov za nadčasy, prácu v noci a cez víkendy.
Nízka nezamestnanosť je hlavne v priemyselne rozvinutých častiach západného Slovenska a v okolí Žiliny. Prudšiemu ekonomickému rozvoju východu bráni hlavne nedostavaná diaľnica. Aj preto si automobilka BMW pred pár týždňami vybrala za svoje sídlo maďarské mesto Debrecín, ktoré je na rozdiel od Košíc lepšie napojené na diaľničnú sieť.
Na západnom Slovensku sú za nižšie mzdy ochotní pracovať hlavne cudzinci. Napríklad pre Srbov sú v Bratislave zaujímavé pracovné pozície sústružníkov. „V Bratislave je naozaj veľa pracovných ponúk, a dnes už zarábam 700 eur v čistom. Takéto mzdy nebudú mať robotníci u nás v Srbsku ani o desať rokov,“ povedal Nikola Jovanovič. Ten už druhý rok pracuje pre jedného zo subdodávateľov automobilky Volkswagen. Aktuálne v domácej ekonomike pracuje takmer 14-tisíc Srbov a ide o najväčšiu pracovnú komunitu cudzincov na Slovensku.
Keďže Srbsko nie je členom Európskej únie, jeho obyvatelia musia získať povolenie pracovať na Slovensku. Podobne sú na tom aj Ukrajinci. Bez povolení môžu na Slovensku pracovať napríklad Rumuni, z ktorých časť po získaní pracovných skúseností odchádza ďalej na západ. Voľný pohyb pracovnej sily je totiž jedným zo základných pilierov Európskej únie. Celkovo v domácich firmách pracuje 58-tisíc cudzincov a z nich 31-tisíc ľudí pochádza z krajín EÚ. Súčasná vláda v tomto smere stanovila mantinely a v každej domácej fabrike môže tak pracovať maximálne 30 percent cudzincov. Tento limit neplatí jedine pre obyvateľov EÚ.
Mínusy generácie Y
Bez cudzincov sa už nezaobíde výroba v najväčšej domácej fabrike Volkswagen Slovakia. Problém s obsadzovaním voľných miest má automobilový závod aj napriek priemernému platu vo výške 1 854 eur. „Skúsenosti so zamestnávaním cudzincov sú zatiaľ krátkodobého charakteru a nemáme ich veľa. Napriek tomu sú doteraz vo veľkej väčšine pozitívne. Nevýhodou je komplikovaná administratíva pri ich zamestnávaní,“ uviedol Michal Ambrovič, hovorca Volkswagenu Slovakia.
Automobilka aktuálne obsadzuje 100 voľných pracovných pozícií prevažne v montážni, lakovni a karosárni. „Za nedostatky pri obsadzovaní voľných pracovných miest považujeme najmä chýbajúcu kvalifikovanú pracovnú silu, nedostatočný záujem o presťahovanie sa za prácou, nezáujem o prácu v automobilovom priemysle, nedostatočné zručnosti a schopnosti takzvanej generácie Y a tiež nezáujem o rekvalifikáciu pre potreby automobilového priemyslu,“ dodal Ambrovič. V najväčšej súkromnej fabrike na Slovensku pracuje viac ako 13 700 ľudí.
Aktuálne je priemerná nezamestnanosť na Slovensku 5,43 percenta. Z úradov práce môže do zamestnania stále nastúpiť takmer 150-tisíc Slovákov. Podľa skúseností firiem však väčšina nezamestnaných nechce pracovať z najrôznejších dôvodov, ako napríklad neochoty sťahovať sa za prácou. Veľkým problémom sú aj exekúcie, ktoré má na krku takmer jeden milión Slovákov, a zadlžení ľudia preto často skúšajú pracovať načierno, a to napriek hrozbe pokuty. Z oficiálne nepriznaných peňazí im však nemôže nič strhnúť exekútor.
Firmy nemajú inú možnosť ako investovať do vzdelávania čerstvých absolventov alebo sa prostredníctvom vyššej mzdy pokúsiť získať skúsených pracovníkov. „V dnešnej dobe sú naprieč pracovným trhom všetky pozície nedostatkové, chýbajú desiatky tisíc kandidátov vo výrobnom segmente, ako aj bielych golierov. Výrazný nedostatok pracovných síl je napríklad aj v zdravotníctve,“ uzavrel Malo.
Slovenský trh práce
- V prvom polroku 2018 bol rast platov najrýchlejší za posledných 10 rokov
- Mzdy za prvých šesť mesiacov tohto roka vzrástli priemerne o 7 percent a dosiahli hodnotu 964 eur v hrubom
- Aktuálne domáce podniky nevedia obsadiť 87-tisíc voľných pracovných miest
- V priemyselne rozvinutých častiach Slovenska nájdu firmy odborníkov jedine vďaka vyšším mzdám
- Jaguar Land Rover láka nových zamestnancov na platy v rozmedzí 900 až 1 800 eur v hrubom
- Po ročnom pôsobení na Slovensku razantne zvyšovala mzdy aj spoločnosť Amazon, ktorá má logistické centrum v Seredi
- Mzdy tlačia smerom nahor aj vyššie príplatky za nadčasy, prácu v noci a cez víkend