Státisíce naftových BMW mieria do servisov

Starším naftovým modelom značky BMW, ktoré spaľujú naftu, hrozí požiar. Problém, ktorý sa prevalil v Južnej Kórei, majú Nemci aj v Európe. Kým v Južnej Kórei musela automobilka do servisov povolať 100-tisíc áut, na starom kontinente ich bude až 324-tisíc. Navyše takmer pol milióna áut nemusí byť konečné číslo.

13.08.2018 11:53
Indonézia, automobilka, BMW, mechanik, auto,... Foto: ,
Pre hrozbu požiaru naftových motorov zvolala automobilka BMW do servisov až 324-tisíc európskych vozidiel.
debata (9)

Problémy sa týkajú modelov radu 3, radu 4, radu 5, radu 6, radu 7, X3, X4, X5, X6 so štvorvalcovými naftovými motormi vyrobenými od apríla 2015 do septembra 2016. Hrozbou požiaru sú postihnuté aj verzie so šesťvalcovými pohonnými jednotkami s výrobou od júla 2012 do júna 2015. Nemecký výrobca nešpecifikoval, ktoré modely majú zamieriť do servisov. Zákazníkov s dotknutými vozidlami bude kontaktovať.

Zatiaľ nie je známe, koľko z vozidiel zasiahnutých možnými požiarmi v Európe, jazdí po slovenských cestách. V Nemecku sa z tohto počtu pohybuje 96 300 áut, ktoré v najbližších týždňoch zamieria do servisov. Zákazníci, ktorí si nie sú istí, či ich automobil môže byť ohrozený možným požiarom, by mali kontaktovať servis BMW.

Hrozbu požiaru spôsobuje modul recirkulácie výfukových plynov, tzv. EGR ventil. „Súčasťou tohto modulu EGR je chladič EGR. V niektorých prípadoch môžu malé množstvá chladiaceho média uniknúť. Pri kombinácii s uhlíkovými a olejovými sedimentmi sa môžu tieto usadeniny zapáliť. Pri vysokých teplotách výfukových plynov v tejto jednotke sa tieto usadeniny môžu vznietiť. V zriedkavých prípadoch môže dôjsť k roztaveniu sacieho potrubia a v extrémnych prípadoch môže dôjsť k požiaru,“ informuje mníchovská automobilka BMW. V rámci zvolávacej akcie v Južnej Kórei, ktorá sa začne 20. augusta, dôjde práve k výmene tohto modulu, ktorý je zodpovedný za čistenie výfukových plynov.

Zatiaľ 13 žalôb

Automobilka zaznamenala najviac prípadov požiarov v Južnej Kórei. Za posledných osem mesiacov tu požiare zasiahli viac ako 30 áut značky BMW. Problém sa týka najmä modelu vyššej strednej triedy radu 5.

Konkrétne by malo ísť o model 520d s generačným označením F10/F11. Nemecká automobilka v ázijskej krajine navyše čelí už trinástim žalobám zo strany nespokojných zákazníkov. „Úprimne sa ospravedlňujeme za ťažkosti, ktoré spôsobila ľuďom i úradom nedávna séria požiarov,“ uviedol v pondelok počas tlačovej konferencie Kim Hyo-joon, šéf kórejského zastúpenia automobilky BMW. Nemecká automobilka BMW plánuje postaviť nový závod na výrobu automobilov v maďarskom Debrecíne. Do finále miesta pre novú fabriku sa dostalo aj Slovensko so strategickým priemyselným parkom Haniska pri Košiciach. BMW plánuje v Maďarsku preinvestovať miliardu eur. V posledných takmer dvoch desaťročiach ide o prvú novú továreň automobilky v Európe. Ročne nová fabrika vyprodukuje 150-tisíc automobilov, pričom prácu v nej nájde približne tisíc ľudí.

BMW nie je jediné

Hrozba zvolávacej akcie visí aj nad nemeckým Volkswagenom (VW). Elektromobily a plug-in hybridy značiek VW, Audi a Porsche vyrobené medzi rokmi 2013 a 2018 majú problémy v nabíjačkami. Spolkový dopravný úrad KBA vyšetruje prítomnosť nebezpečného kadmia v nabíjačkách nachádzajúcich sa na palube automobilov.

Použitie kadmia spadá pod prísnu reguláciu, pretože môže spôsobiť onkologické ochorenia. V každej nabíjačke bolo pritom zistených 0,008 gramu tohto kovu. Problém sa týka 124-tisíc automobilov. Výrobca tvrdí, že k styku s kadmiom by nemalo dôjsť ani v servise. Nachádza sa v elektrickom spínači, ktorý je zabudovaný v pevnom obale. Samotná nabíjačka je navyše umiestnená v uzavretom plášti vo vnútri vozidla.

V máji tohto roku sa prevalil problém s bezpečnostnými pásmi spoločnosti Takata, ktoré boli montované do modelov VW Polo, Seat Ibiza a Seat Arona. Išlo o nevhodnú vzájomnú polohu zámkov bezpečnostných pásov stredného a ľavého cestujúceho na zadných sedadlách. Pri prudkom manévri môže dosť k odisteniu zámku ľavého zadného bezpečnostného pásu napriek tomu, že samotný zámok je v poriadku. Situácia mohla vzniknúť, len ak sú na zadných sedadlách traja cestujúci. Problém sa týkal celkovo 410-tisíc automobilov. Spoločnosť Takata v minulosti stála aj za škandálom okolo chybných rozbušiek airbagov.

Americký výrobca elektromobilov Tesla v apríli tohto roku informoval, že do servisov povolá 123-tisíc elektromobilov Model S. Ide o najväčšiu zvolávaciu akciu výrobcu, ktorý ročne produkuje približne 70-tisíc automobilov. Problémom sú skrutky posilňovača riadenia, ktoré dodáva spoločnosť Bosch. Tie môžu počas chladného počasia korodovať, následkom čoho hrozí zablokovanie riadenia. Samotná Tesla tvrdí, že to neznamená zlyhanie riadenia, len potrebu väčšej sily vynaloženej na volant. Výrobca navyše tvrdil, že nemá žiadne hlásenia o nehodách spôsobených týmto problémom.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #BMW