Dizajnér Olah: Elektromobily či autonómne vozidlá sú výzvou

Ako odbor s krátkou históriou, ale rozhodne veľkou budúcnosťou vníma automobilový dizajn jeho popredný slovenského reprezentant Peter Olah. Je už 16 rokov dizajnérom koncernu Volkswagen, kde pracoval na automobiloch Volkswagen, Audi, Lamborghini, ale hlavne Škoda.

07.08.2018 09:15
debata (3)

Podľa Olaha možno zmeny v dizajne klasických áut očakávať už s rozvojom elektromobilov a autonómnych vozov.

„Elektrický pohon ruší potrebu motora a priestoru pre neho, pretože môže byť priamo v nápravách. Môže teda zmiznúť klasické rozloženie motor – kabína – batožinový priestor,“ povedal Olah v rozhovore s ČTK. Autonómna jazda, ktorá sa už vo svete skúša, umožní robiť za jazdy úplne iné veci ako jeho riadenie. Auto sa stane obytným priestorom, a môže sa teda aj v interiéri výrazne premeniť.

Ďalšia vec, ktorá môže podľa Olah ovplyvniť podobu automobilov, je zdieľaná jazda. „Hrozí, že ľudia začnú strácať citový vzťah k autám – keď ho zdieľam, už nie je úplne moje, a je mi teda trošku jedno, ako vyzerá. Ľudia môžu autá prestať vnímať ako symbolickú hodnotu alebo vyjadrenie svojho charakteru. Budeme si musieť ako dizajnéri dávať pozor, aby sa autá nestali v budúcnosti anonymnými, ale aby sme stále dokázali zariadiť, že po nich budú ľudia ďalej túžiť ako po produktoch,“ hovorí.

Dnes je pre štyridsaťročného Slováka jeho práca splneným detským snom. Do áut bol zapálený aj jeho otec a ak by vtedy bolo možné tento odbor študovať, bol by vraj určite automobilovým dizajnérom. Autám sa venoval celý život a svojho syna k nim viedol.

Ako odbor sa automobilový dizajn začal študovať na vysokých školách až v 80. rokoch minulého storočia. „Pôvodne boli automobiloví dizajnéri jednoducho konštruktéri. Prvé autá, ikonické Porsche 911 alebo niektoré modely Ferrari, navrhli esteticky nadaní konštruktéri,“ pripomína Olah. Aj pri jeho prvom nástupe do Škody Auto ešte tím tvorili s konštruktérom napríklad sochári alebo grafici.

Dizajn zažíva v posledných rokoch boom. Ale zatiaľ čo tvorcovia nábytku, skla či odevov sú často celebritami, tí, ktorí navrhujú podobu automobilov, sú obvykle skrytí. „Automobil netvorí jeden dizajnér, dnes sú to tímy dizajnérov, v spolupráci s počítačovými modelármi, konštruktérmi. Navrhnúť automobil nie je ako navrhnúť novú stoličku, PET fľašu, vázu. Auto jeden dizajnér na dnešnej úrovni navrhnúť nezvládne,“ vysvetľuje Olah.

Sám vyštudoval priemyselný dizajn a začal študovať interiérovú architektúru. S návrhmi dizajnu áut sa zúčastňoval súťaží, vďaka jednej získal prvé stáž v Mladej Boleslavi ešte počas štúdia. Venoval sa aj grafickému dizajnu a sklu.

„Všetky tie veci tvoria môj komplexný zásah do dizajnu a jedna od druhej mi pomáha si oddýchnuť,“ hovorí dizajnér, ktorý navrhol napríklad aj trofej pre víťaza Tour de France.

Olahovi sa príliš nepáči nostalgia po desaťročia starých autách, keď dizajnéri mali viac voľnú ruku a automobily navrhovali ako umelecké diela a svoju prezentáciu. „Dnes sa snažíme vytvoriť komplexný produkt,“ hovorí. Do práce automobilového dizajnéra dnes podľa neho oveľa viac hovoria nároky na bezpečnosť, ekonomika, konštrukcia auta.

„Poisťovne napríklad veľmi tlačia na to, aby sa pri prípadnej havárii zničili len určité časti, aby sa dali nahradiť … nie všetko, čo si vysnívate, je dovolené,“ opisuje prácu dizajnéra. Dôležitý aspekt, ktorý sa v jeho tvorbe prejavuje, je podľa neho aj dosiahnuteľnosť auta pre zákazníka – automobil dnes chce mať každý.

Aj z niektorých spomínaných dôvodov sa automobily začali do veľkej miery unifikovať. „Myslím ale, že teraz je už znovu vidieť, že sa každá z automobilových značiek snaží odlíšiť od ostatných a dať autu charakter. Čo znamená krása, je v dnešnej dobe veľmi individuálne, platí to rovnako ako pre ktorýkoľvek iný dizajnový objekt,“ hovorí Olah.

Svet si práve pripomína 80. narodeniny jedného z najslávnejších automobilových dizajnérov Giorgetta Giugiara.

3 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #automobilky #Peter Olah #dizajn