Piata automobilka nepríde. BMW si vybralo Maďarsko

Nemecká automobilka BMW postaví novú fabriku pri maďarskom Debrecíne. Výrobca prémiových automobilov sa rozhodoval už len medzi Maďarskom a priemyselným parkom Haniska pri Košiciach.

, 31.07.2018 13:06, aktualizované: 16:45
MBW Foto: ,
BMW investuje v Maďarsku, nie na Slovensku.
debata (51)

"Rezort hospodárstva vždy tvrdil, že v prípade strategického parku Haniska rokuje s viacerými investormi vrátane oblasti automobilového priemyslu. Môžeme potvrdiť, že Slovensko bolo v úzkom finálnom výbere krajín pre nový závod spoločnosti BMW. Ministerstvo hospodárstva sa k rozhodnutiu vedenia automobilky vyjadrí, až keď bude mať oficiálne informácie. Súčasne však zdôrazňuje, že pokračujú rokovania s ďalšími spoločnosťami, ktoré majú záujem v lokalite investovať,“ povedal hovorca ministerstva hospodárstva Maroš Stano.

Výrobca prémiových automobilov v Maďarsku preinvestuje miliardu eur. V posledných takmer dvoch desaťročiach ide o prvú novú továreň automobilky v Európe. Automobilka vo svojom stanovisku potvrdila, že ročne nová fabrika vyprodukuje 150-tisíc automobilov. Investícia priamo vytvorí približne tisíc pracovných miest. Štart výstavby fabriky situovanej približne 200 kilometrov od Budapešti je naplánovaný na druhú polovicu roka 2019.

"Rozhodnutie BMW Group postaviť nový závod potvrdzuje našu perspektívu globálneho rastu. Po významných investíciách v Číne, Mexiku a v USA posilňujeme naše aktivity v Európe, aby sme udržali celosvetovú rovnováhu výroby medzi Áziou, Amerikou a naším domácim kontinentom,“ povedal Harald Krüger, predseda predstavenstva BMW AG.

BMW neopúšťa spaľovacie motory

Pri špekuláciách o umiestnení nového závodu sa skloňovala výroba elektromobilov. V Maďarsku nakoniec budú schádzať z výrobných liniek aj vozidlá so spaľovacími motormi. "Naša nová továreň v Maďarsku bude môcť vyrábať aj spaľovacie a elektrifikované modely BMW – to všetko na jednej výrobnej linke. Prináša väčšiu kapacitu našej celosvetovej výrobnej siete. Keď sa začne výroba, závod nastaví nové štandardy v oblasti flexibility, digitalizácie a produktivity,“ povedal Oliver Zipse, člen predstavenstva BMW AG pre výrobu.

Podľa jeho slov bude v budúcnosti každá fabrika v Európe schopná produkovať elektrifikované aj spaľovacie automobily. V Maďarsku teda od začiatku výroby bude BMW vyrábať štandardné modely s benzínovými a naftovými motormi spolu s hybridmi, ktoré kombinujú spaľovacie motory s elektrickým pohonom. Výhradne elektrické automobily bude nemecká automobilka s najväčšou pravdepodobnosťou produkovať v domácich fabrikách. Európa je pre BMW jeden z kľúčových trhov. V roku 2017 na starom kontinente skončilo 45 percent všetkých predaných automobilov, teda 1,1 milióna kusov nových vozidiel značky BMW.

Debrecín má bližšie k Rumunsku aj k Srbsku

Automobilka vo svojom stanovisku neuviedla, prečo dala prednosť Maďarsku pred Slovenskom. Jednou z najväčších slabín Slovenska môže byť nedokončená diaľnica D1 medzi Bratislavou a Košicami. Dôležité je, že lacná pracovná sila zo Srbska a z Rumunska to má do Debrecína bližšie ako do Košíc.

Debrecín je tiež lepšie napojený na európsku diaľničnú sieť. Mesto je prostredníctvom diaľnice M35 napojené na diaľnicu M3 spájajúcu Budapešť s mestom Níreďháza s pokračovaním smerom na hranice s Ukrajinou. Budapešť je následne plynulo diaľnične prepojená s najvýznamnejšími metropolami v okolí.

Na Slovensku pôsobiace automobilky navyše zápasia s nedostatkom kvalifikovaných zamestnancov. Bratislavský Volkswagen, trnavský PSA a od septembra aj nitriansky Jaguar Land Rover pôsobia na západe krajiny. V severnej časti neďaleko Žiliny vyrába kórejská Kia.

V slovenských automobilkách stúpa počet pracovníkov, ktorí pochádzajú práve z Rumunska, zo Srbska aj z Ukrajiny. V Maďarsku pôsobia automobilky Audi, Daimler a Suzuki, ktoré trápia podobné problémy s nedostatkom zamestnancov.

K rozhodnutiu postaviť továreň v Maďarsku mohli prispieť aj nižšie mzdy u slovenských južných susedov. Kým na Slovensku bola v minulom roku priemerná hrubá mzda na úrovni 954 eur, v Maďarsku sú platy asi o 100 eur nižšie.

BMW má investičné plány aj v susednej Českej republike, kde plánuje postaviť testovacie centrum autonómnych vozidiel. Český premiér Andrej Babiš v minulosti vyhlásil, že automobilka musí v testovacom areáli pri Sokolove zamestnať hlavne miestnych obyvateľov a v budúcnosti môže počítať skôr s daňovými úľavami ako finančnou podporou. Nemecká automobilka chce do centra investovať 250 miliónov eur.

Do Hanisky môžu prísť iní

Strategický priemyselný park Haniska pri Košiciach tak musí nájsť iného strategického investora. V apríli tohto roka minister hospodárstva Peter Žiga hovoril o piatich možných investoroch. Celková plocha priemyselnej zóny je 250 hektárov.

Zatiaľ oficiálne predstavila záujem vybudovať pri Košiciach fabriku na výrobu elektromobilov čínska spoločnosť Zhi Dou. Čínskym automobilkám sa však dlhodobo nedarí preraziť na európskom trhu. Slovensko malo byť v minulosti vstupnou bránou pre čínsku značku Qoros, ktorá ponúkala prostredníctvom prvého oficiálneho zastúpenia v Európskej únii vozidlá so spaľovacími motormi. Expanzia však nakoniec neprebehla a Qoros sa zo Slovenska a z únie stiahol. Neslávne dopadli aj ohlásené veľké čínske investície v Česku.

V minulosti so Slovenskom rokovali japonské automobilky, ktoré mali záujem postaviť na území krajiny svoje fabriky. Mitsubishi ani Toyota nakoniec nové výrobné kapacity na Slovensku neumiestnili. Do Košíc však prišiel obrovský dodávateľ komponentov pre automobilky japonská Minebea, ktorá v júni odštartovala výrobu a postupne zamestná 1¤100 ľudí.

Umiestnenie nového výrobného závodu BMW v blízkosti slovenských hraníc môže pomôcť na Slovensku pôsobiacim subdodávateľským firmám, prípadne do krajiny prilákať nové investície. Do Kežmarku napríklad v júni zamierila švajčiarska spoločnosť Mubea Engineering AG, ktorá vyrába vysokovýkonné pružiny a ďalšie produkty pre automobilový priemysel. Medzi jej hlavných odberateľov patrí práve aj automobilka BMW. V závode sa má zamestnať 500 ľudí, pričom investícia dosiahne 51 miliónov eur. Naplnenie výrobných kapacít sa očakáva v roku 2025.

© Autorské práva vyhradené

51 debata chyba
Viac na túto tému: #investície #BMW #automobilky
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy