„Dynamika čerpania eurofondov v gescii ministerstva dopravy je vyššia ako priemer operačných programov v rámci Európskej únie (EÚ),“ doplnila hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká. Polovica z aktuálne zazmluvnených dvoch miliárd eur smeruje podľa jej slov na slovenské diaľnice.
„Veľmi rád konštatujem, že operačný program Integrovaná infraštruktúra patrí medzi úspešné operačné programy na Slovensku a aj v Európe. Sme schopní efektívne využiť súčasné prostriedky a sme pripravení prijať aj ďalšie zdroje, a to predovšetkým na výstavbu rýchlostných ciest a ciest prvej triedy,“ dodal minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).
V OPII bolo podľa ministerstva k polovici júla zazmluvnených 88 projektov, vďaka čomu bola dosiahnutá dvojmiliardová hranica zazmluvnenia. Predstavuje je to 41,79 % alokácie. „Prioritná os číslo 2, zameraná na výstavbu diaľnic, je už zazmluvnená na viac ako 78 % a ďalšie projekty sú v procese zazmluvňovania,“ vyčíslila Ducká.
Aktuálne je pritom z OPII vyčerpaných 885 miliónov eur, teda 18,51 % alokácie, čo predstavuje 45 % z celkového čerpania európskych fondov na Slovensku.
V doprave sa s prispením fondov EÚ realizujú podľa Duckej najmä veľké, technicky náročné infraštruktúrne projekty. Doteraz Európska komisia schválila podľa jej slov štyri veľké projekty. V júli zároveň predložilo ministerstvo dopravy na schválenie ďalšie tri veľké projekty, a to výstavbu úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, úsek diaľnice D3 Čadca Bukov – Svrčinovec a projekt nákupu 25 regionálnych elektrických vlakov.
„Výhody plynúce z realizácie eurofondových projektov v doprave môžu využívať obyvatelia vo všetkých krajoch Slovenska,“ konštatovala Ducká. Napríklad v Bratislavskom kraji smerujú podľa jej slov európske zdroje najmä do rozvoja verejnej osobnej dopravy. „V hlavnom meste jazdí ďalších 15 nových moderných električiek a pripravujú sa projekty výstavby a modernizácie električkových tratí,“ opísala hovorkyňa.
V Nitrianskom a Trnavskom kraji sa investuje podľa nej predovšetkým do modernizácie ciest prvej triedy. V ďalších regiónoch Slovenska sa pokračuje vo výstavbe kľúčových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest, modernizujú sa tiež desiatky kilometrov ciest prvej triedy.
„Modernizácia železničnej infraštruktúry pokračuje poslednými, mimoriadne náročnými kilometrami pred Žilinou. V rámci projektov na podporu verejnej osobnej dopravy boli kúpené trolejbusy v Prešove a v Žiline a električky v Košiciach,“ vymenovala tiež Ducká. Zároveň podľa jej slov pribudne do roku 2019 ďalších 46 regionálnych vlakov.