Reťazce vládnu slovenským potravinám, drvivá väčšina ide cez ne

V postavení potravinárskeho priemyslu na trhu a v obchode pretrváva situácia silného ekonomického postavenia obchodných reťazcov. Až 86 % tržieb za potraviny ide práve cez ich prevádzky. Uviedlo to Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR v informatívnej správe, ktorú v stredu na svojom rokovaní zobrala na vedomie vláda.

11.07.2018 14:04
debata (1)

Aktuálne je podľa správy podiel slovenských výrobkov na pultoch predajní približne 40-%. „S ohľadom na to, že obchodné reťazce sú najväčšou a vo väčšine prípadov aj jedinou cestou odbytu domácich výrobkov, je cesta hľadania dohody medzi oboma aktérmi obchodných vzťahov v potravinovom reťazci v oblasti zvyšovania podielu domácich potravín a úpravy podmienok obchodovania nevyhnutná,“ upozornil ďalej agrorezort v „Informácii o priebehu plnenia Koncepcie rozvoja potravinárskeho priemyslu 2014 až 2020“, ktorá hodnotí stav slovenského potravinárskeho priemyslu za roky 2012 až 2016.

Podľa materiálu MPRV sú na Slovensku mliekarenský a mäsový priemysel aj naďalej nosnými odbormi potravinárstva, silné zastúpenie má tiež pekárensko–cukrárenský a pečivárenský výrobný odbor, ako aj pivovarnícko-sladovnícky priemysel. Nízky podiel na celkovej potravinárskej výrobe naďalej vykazuje liehovarnícky priemysel, vinársky priemysel a tukový priemysel. V porovnaní s rokom 2012 prišlo v roku 2016 k posilneniu podielu mliekarenského a mäsového, pivovarnícko-sladovníckeho, pekárensko–cukrárenského a hydinárskeho odvetvia.

MPRV SR predkladá na rokovanie Hospodárskej a sociálnej rady (HSR) SR „Informáciu o priebehu plnenia Koncepcie rozvoja potravinárskeho priemyslu 2014 až 2020“ na základe uznesenia vlády z konca roku 2014. Koncepciu rozvoja potravinárskeho priemyslu na roky 2014 až 2020 schválila vláda SR uznesením 5. novembra 2014. Zámerom koncepcie potravinárstva bola analýza potravinárskeho priemyslu a jeho výrobných odvetví, definovanie strategických oblastí, cieľov a opatrení smerujúcich k rastu jeho efektívnosti a konkurencieschop­nosti na európskom a svetovom trhu. V koncepcii boli podľa MPRV SR stanovené strategické ciele, a to zvýšenie potravinovej sebestačnosti na úroveň 80 % súčasnej spotreby obyvateľstva na Slovensku, posilnenie postavenia slovenského potravinárskeho priemyslu na trhu a zvýšenie konkurencieschop­nosti potravinárskeho priemyslu.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #poľnohospodárstvo #reťazce