Poškodí obchvat prírodu v Jarovciach?

Pochybnosti o dodržiavaní zásad ochrany prírody, o postupe staviteľa v súlade so stavebnými povoleniami, ale tiež o tempe počiatočných prác – to všetko už vyvolalo otázniky v súvislosti so stavbou obchvatu Bratislavy. Pri projekte, ktorý sa vysúťažil za nečakane nízku cenu dnes nie je isté, či ho dokončia v stanovenom termíne, teda na jeseň 2020.

11.07.2018 11:11 , aktualizované: 18:05
DOPRAVA: Kontrolný deň na stavbe obchvatu D4/R7 Foto: ,
Zľava: Minister životného prostredia SR László Sólymos a minister dopravy a výstavy SR Arpád Érsek počas kontrolného dňa na stavbe mosta cez Jarovské rameno v rámci výstavby bratislavského obchvatu D4/R7.
debata (1)

Prípadné porušenie envirolegislatívy a postup stavebných prác prišli do Jaroviec preveriť minister dopravy a výstavby Árpád Érsek a minister životného prostredia László Sólymos. Práce podľa nich napredujú a podozrenia z ohrozenia životného prostredia sa ešte len musia prešetriť. V prípade ich potvrdenia hrozí Sólymos „čo najmaximálnejšou pokutou“.

Prešetruje inšpekcia aj polícia

Konzorcium Zero Bypass Limited, s názvom Obchvat Nula, je koncesionárom bratislavského obchvatu D4-R7 a tvorí ho španielsko-austrálsko-rakúska trojica firiem. „Môžem potvrdiť, že materiály používané na výstavbu bratislavského obchvatu disponujú platnými certifikátmi kvality zohľadňujúcimi všetky príslušné normy pre jeho použitie. Vhodnosť všetkých stavebných materiálov používaných na výstavbu je pravidelne kontrolovaná nezávislými certifikovanými laboratóriami pre vylúčenie akéhokoľvek ohrozenia životného prostredia,“ informoval zástupca koncesionára Michal Lešňovský, pričom odmietol všetky obvinenia. Výsledky chemických testov podľa neho nepreukázali žiadne prekročenie platných zákonných limitov pre použitie týchto materiálov.

„Je to fakt chránené územie, boli potrebné rôzne kompenzačné opatrenia, aby sme vôbec mohli túto stavbu tadiaľto viesť. Preto hneď, ako vznikli pochybnosti, poslali sme kontrolu," povedal minister Sólymos. Okrem Slovenskej inšpekcie životného prostredia sa podozreniami zaoberá aj polícia. „Včera som hovoril s pánom krajským riaditeľom. Teraz sa čaká na rôzne analýzy expertov a potom sa uvidí, že ako ďalej,“ povedal minister. Dodal však, že diaľnice stavať jednoznačne chceme, ale „musíme stavať tak, aby sme na prírode nespôsobili škody“.

Trestné stíhanie potvrdila aj hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave Veronika Slamková: „Vo vami uvedenom prípade vyšetrovateľ Okresného riaditeľstva PZ v Bratislave V začal trestné stíhanie vo veci trestného činu neoprávneného nakladania s odpadmi, pričom miesto skutku sa nachádza v katastrálnom území mestskej časti Bratislava-Jarovce. Obsahom vyšetrovacieho spisu v spomínanej veci sú štyri podnety občanov týkajúce sa znečistenia Jarovského ramena,“ uviedla hovorkyňa. Kriminálna polícia sa zaoberá aj podnetom, ktorý sa týka údajného vyvážania kontaminovanej zeminy do katastrálneho územia Podunajské Biskupice a do obce Ivanka pri Dunaji.

Hoci trestné oznámenie bolo podľa našich informácií podané na neznámeho páchateľa, v médiách sa objavila nepotvrdená informácia, že kontaminovaná zemina, dovezená na stavbu obchvatu, mala pochádzať zo stavby novej autobusovej stanice, ktorú v centre Bratislavy stavia firma HB Reavis. Tá však obvinenia dôrazne odmietla. „K životnému prostrediu pristupujeme zodpovedne, uvedomujeme si, že budujeme v zóne, ktorá bola historicky znečisteniu vystavená," uviedla v stanovisku Martina Jamrichová, Country PR & Marketing Manager HB Reavis Slovakia. Dodala, že spolupracujú výhradne s certifikovanými dodávateľmi, do dekontaminácie podložia v území doteraz investovali viac ako 16,5 milióna eur a pri vyšetrovaní poskytla spoločnosť polícii „maximálnu možnú súčinnosť“.

Meškať sa bude, nevie sa koľko

Minister Érsek sa „fokusoval“ hlavne na to, ako sa práce pohli dopredu. „Musím konštatovať, že sa stavba pohla. Mal som možnosť preletieť celú stavbu už v sobotu, bol som sa tu pozrieť aj na lodi. Samozrejme, vždy sa dá práca gradovať, dôležité je, aby boli dodržané všetky normy, ktoré na Slovensku platia,“ povedal minister. Nepovažuje za šťastné, že stavba má len „jeden míľnik“, a tým je definitívne ukončenie na jeseň 2020. V budúcnosti by si podľa neho mali dať pozor, aby bola zmluva postavená inak, teda aby sa v nej určili termíny, ktoré by bolo možné kontrolovať priebežne.

Hoci si časový sklz odhadnúť netrúfal, v súvislosti s meškaním by sa podľa Érseka dalo hovoriť „o určitých mesiacoch“. „Môže to byť hlavne na déštvorke. Lebo je tu mostový objekt a je tam napojená D4, D1, kde ešte musíme do konca októbra zaujať stanovisko, kto to dokončí, kto bude robiť celé napojenie. A potom už budeme mať jasnejšie v termínoch. Jednoduchšia je ersedmička, ktorá je na rovine, toto je zložitejšia stavba,“ uvažoval o príčine možného zdržania v Jarovciach.

Na otázku, či by za istých okolností neuvažovali o ukončení zmluvy so Španielmi, minister dopravy povedal, že každý rozvod manželstva stojí čas a peniaze, oni sa preto usilujú „španielske manželstvo“ udržať. Predpokladajú pritom, že dielo bude dokončené v stanovenej kvalite.

Podľa Lešňovského sa usilujú držať harmonogramu, stále však s ministerstvom rokujú o „určitých omeškaniach“. „Práce postupujú a nasadenie sa mení podľa náročnosti. Zatiaľ tu pracujú stroje, pracuje sa na zemných prácach. Akonáhle sa začne robiť na mostných konštrukciách, zvýšenie nasadenia bude rapídne,“ uisťoval novinárov zástupca koncesionára. V uplynulých dňoch sa podľa neho na stavbe podieľalo okolo tisíc ľudí. Na otázku Pravdy, či bude na dokončenie celého projektu dostatok peňazí, odpovedal: „Áno, malo by byť, keďže je to financované zo súkromných zdrojov.“

Múr namiesto pylónov nechcú

Starostovia dotknutých obcí nedávno upozornili na to, že úsek D4 v katastri Jaroviec už konzorcium neuvažuje postaviť na pylónoch, ako je to vo schválenom projekte, ale na násype s hrubými betónovými múrmi. Zástupca starostu Jaroviec Jozef Uhler vyslovil námietku, že múr zabráni voľnému pohybu zvierat a zmení aj tok podzemných vôd, či obmedzí cyklochodník. Starostovia dotknutých obcí preto protestujú.

„Áno, viem o tomto probléme, budeme na túto tému rokovať. Koncesionár podľa koncesnej zmluvy má právo meniť projekt, ale musí predložiť všetky relevantné potvrdenia na to, aby ho zmenil. Takže do toho majú čo hovoriť aj obce, aj všetci, ktorí sú do toho zainteresovaní,“ povedal Érsek. Aj Lešňovský vraví o tom, že k prípadným zmenám projektu sa budú môcť ešte všetci vyjadriť a stavitelia sa budú pohybovať v zákonnom rámci. Odmieta výhradu, že by projekt menili za pochodu, podľa neho stále postupujú podľa ministerstvom schválených technických riešení.

„Sme presvedčení, že pri takýchto závažných zmenách je potrebné znova posúdiť vplyv stavby ako celku na životné prostredie. Koncesionár sa to snaží obísť tým, že nechal jednotlivé menšie zmeny posúdiť samostatne, ale tento postup je v rozpore so zdravým rozumom. Tu sa totiž nestavia jeden či dva mostíky, ale obrovská, niekoľkokilometrová stavba, na dotyku s obývaným územím a v chránenom území, ktorá ovplyvní život ľudí, zvierat, ale aj toky vzácnych podzemných vôd na dlhé roky. Bez nového posúdenia EIA nemôžeme s takouto zásadnou zmenou súhlasiť,“ povedal pre Pravdu Uhler.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #László Solymos #Arpád Érsek #diaľnica D4 #rýchlostná cesta R7