Do Tatier mieria nové hybridné zubačky

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa rozhodla vymeniť takmer 50-ročné vozne zubačiek za nové. Ozubnicové železnice známe ako zubačky, ktoré dodnes prepravujú cestujúcich popod tatranskými štítmi, majú rok výroby 1969. Na nové vozne vypísala štátna spoločnosť súťaž.

02.07.2018 15:00
električka, Tatry, vlak Foto:
Ozubnicová železnica je jednou z atrakcií Vysokých Tatier.
debata (4)

Pre nákup nových zubačiek sa spoločnosť rozhodla z dôvodu dlhodobého problematického technického stavu starých vozidiel. O financiách na nové vozidlá rokuje ZSSK, ich akcionár a ministerstvo dopravy. „Je to teda v rukách politikov,“ povedal riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč. „Podmienka dostupnosti financovania na strane železníc je riadnou súčasťou verejného obstarávania,“ do­dal.

Celkovú cenu, ktorú ZSSK zaplatí za nové vozne, spoločnosť odhaduje na 39 500 000 eur bez DPH. „Je možné, že finálna cena bude nakoniec ešte nižšia, ako je predpokladaná hodnota zákazky, ale túto sumu by nemala prekročiť. Uvedená suma je výsledkom vykonaného prieskumu na základe podkladov od výrobcov koľajových vozidiel, prieskumu trhu (oslovených bolo 10 spoločností) v segmente koľajových výrobcov a na základe predchádzajúcich zmlúv z iných projektov a ďalších poznatkov ZSSK,“ objasňuje Kováč.

Cesta sa zrýchli

Najdôležitejším parametrom nových zubačiek bude podľa Kováča hybridný pohon, ktorý umožní novým zubačkám jazdiť tak na ozubnicovej železnici, ako aj na normálnych koľajniciach. „Vozidlá budú zodpovedať požiadavkám na prepravu na úzkorozchodných horských tratiach a budú vybavené modernými bezpečnostnými i informačnými systémami pre cestujúcich. Nové vozidlá tiež budú pripravené na potenciálne zvýšenie traťovej rýchlosti a zabezpečia tiež na tejto trati oproti dnešku vyššiu prepravnú kapacitu,“ dodáva. Pre cestujúcich tak bude k dispozícii aj wi-fi, klimatizácia a priestor na prepravu lyží a bicyklov.

Súčasné zubačky premávajú na trase Štrba – Štrbské Pleso s medzizastávkou Tatranský Lieskovec. Hybridný (ozubnicový aj adhézny) pohon umožní novým zubačkám jazdiť aj na tratiach Tatranských elektrických železníc na trase Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad/Tatranská Lomnica.

Tatry sa plnia

K výmene zubačiek prispel aj stále sa zvyšujúci cestovný ruch. Návštevnosť v Tatrách v zimnej sezóne 2017/2018 stúpla v horských strediskách Tatry mountain resort medziročne takmer o štvrtinu. Podľa štatistík Združenia cestovného ruchu Vysoké Tatry dlhodobo pretrváva trend, že na Slovensku dovolenkuje najviac samotných Slovákov.

Údaje zo samospráv miest Vysoké Tatry, Poprad a Štrba potvrdzujú, že Vysoké Tatry nie sú výnimkou. V roku 2016 bolo v regióne Vysokých Tatier ubytovaných 490 674 turistov, z čoho 172 940 bolo zahraničných. Podľa každoročného sčítania návštevníkov, ktoré organizujú Štátne lesy TANAP-u, tvorili najväčšiu skupinu turistov Slováci, Česi a Poliaci. Na Tatry sa však prišli pozrieť aj Nemci, Francúzi či Rusi. Medzi návštevníkov z exotických krajín patria najčastejšie Číňania, Kórejčania a Izraelčania.

Nápor návštevníkov však čoraz častejšie spôsobuje dopravné problémy. Ozubnicovú železnicu využívajú aj domáci obyvatelia na bežnú prepravu. Cesta z Tatranskej Štrby na Štrbské Pleso trvá asi 16 minút. „V začiatkoch prevádzky novej zubačky môže návštevnosť vzrásť, ale celkovej návštevnosti by skôr pomohla väčšia frekvencia spojov zubačky na Štrbské Pleso a späť až do nočných hodín,“ hovorí Anna Hurajtová z obecného úradu Štrby.

História siaha do roku 1896

Návštevníci vnímajú zubačku aj ako atrakciu, a keďže táto je jediná na Slovensku, ovplyvňuje aj návštevnosť Vysokých Tatier. „Ozubnicová železnica je veľmi vyhľadávaná nie len kvôli tomu, že tvorí akýsi dopravný uzol, ale aj kvôli technickým zaujímavostiam, parametrom a histórii.

Akýkoľvek posun k riešeniu a vylepšeniu dopravnej situácie vo Vysokých Tatrách je prínosný pre miestnych obyvateľov, ale aj pre návštevníkov našich veľhôr,“ povedala výkonná riaditeľka Združenia cestovného ruchu Vysoké Tatry Michaela Rafajová.

Zubačka má bohatú históriu. Ešte v 19. storočí začali Tatry viac navštevovať turisti, čo viedlo k myšlienke zubačky. Ozubnicová železnica vytvorila priaznivé podmienky na rozvoj cestovného ruchu aj v takejto ťažko prístupnej oblasti. V 19. storočí to bola parná zubačka, ktorá bola k majstrovstvám sveta v klasických lyžiarskych disciplínach na Štrbskom Plese v roku 1970 zrekonštru­ovaná do podoby, ktorú poznáme dodnes.

Štrba uvádza na svojej webovej stránke, že pôvodne dopravu hostí zo štrbskej stanice k plesu vykonávali štrbskí fiakristi. Cesta zo Štrbského Plesa bola využívaná aj na prevoz ľadu na chladenie nápojov. Práve tu vybudovali prvú parnú ozubnicovú železnicu vedúcu na Štrbské Pleso, a to už v roku 1896.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Tatry #ZSSK #ministerstvo dopravy #zubačky