Odveta na odvetu. Ako sa skončí colná vojna?

Na 20-percentné clá USA na európske autá bude EÚ reagovať. Odvetné opatrenia na piatkové rozhodnutie Spojených štátov amerických oznámila Európska komisia v sobotu prostredníctvom vyjadrenia podpredsedu Európskej komisie Jyrkiho Katainena pre francúzsky denník Le Monde.

23.06.2018 16:09 , aktualizované: 24.06.2018 17:15
debata (11)

„Ak sa rozhodnú zvýšiť svoje dovozné clá, nebudeme mať zase inú možnosť, než reagovať,“ povedal Katainen, ktorý má v Európskej komisii na starosti zamestnanosť, rast, investície a konkurencieschop­nosť. „Nechceme (o obchode) bojovať na verejnosti cez twitter. Mali by sme eskaláciu ukončiť,“ dodal fínsky eurokomisár.

Reakcií na piatkové oznámenie amerického prezidenta Donalda Trumpa na sociálnej sieti Twitter bolo počas víkendu niekoľko. Americké médiá upozorňovali, že historicky clá USA nikdy nepomohli. V minulosti si takto Spojené štáty napríklad ochránili tisícky pracovných miest pri výrobe cukru, ale Američania v dôsledku toho majú dvojnásobné ceny cukru. Podobne nemecké médiá upozorňujú, že výsledkom bude len rast cien pre spotrebiteľov a v prípade ciel na autá straty pre automobilky a svetový obchod.

Klesli akcie nemeckých aj amerických automobiliek

Agentúra Bloomberg upozornila, že akcie spoločností Volkswagen, Daimler a BMW klesli po Trumpovom oznámení na burze vo Frankfurte, ale zároveň aj akcie amerických automobilových spoločností vymazali predchádzajúce zisky na burze v New Yorku. Pokiaľ ide o súčasné úniové clo na dovoz automobilov, tak EÚ voči USA uplatňuje desaťpercentné clo, zatiaľ čo dovoz do USA podlieha clu 2,5 percenta pri osobných vozidlách a 25 percent pri dodávkových a športovo-úžitkových automobiloch.

Ak by EÚ odvetne zvýšila clá na americké autá, americké automobilky by to príliš nepocítili. Zameriavajú sa totiž skôr na domáci trh a v EÚ sa pre veľkú konkurenciu automobiliek pôsobiacich v krajinách únie príliš nepresadzujú. Colná vojna však ani americkým automobilkám nepomáha. Vedie totiž k zvýšeniu cien ocele v USA. Ako prvé totiž Trump od júna zaviedol clá na dovoz európskej ocele vo výške 25 percent a na dovoz hliníka do USA clá vo výške desať percent.

Budú Achillovou pätou americkí farmári?

Pretože sa záležitosť nepodarilo vyriešiť, začala EÚ v piatok uplatňovať clo 25 percent na dovoz niektorých tovarov z USA. Terčom nových ciel sú výrobky z ocele a hliníka, poľnohospodárske a rôzne ďalšie tovary, okrem iného motocykle, džínsy alebo whisky. Colná vojna zatiaľ pomohla výrobcom ocele v USA, ale za cenu vyšších cien ocele pre americký priemysel. Oproti tomu americkí spotrebitelia budú mať drahšie autá a viaceré americké sektory ekonomiky pocítia odvetné opatrenia. Tie EÚ a podobne aj Mexiko a Kanada zamerali aj na citlivú oblasť amerického poľnohospodárstva.

Trump napriek protestom amerických farmárov tvrdí, že USA nemôžu z colnej vojny vyjsť zle, keďže americký zahraničný obchod je v deficite a iné krajiny vraj potrebujú veľký americký trh. Je však otázne, či USA nájdu odbyt pre komodity, ktoré zasiahli odvetné clá, ako je kukurica či motocykle. Trumpova podmienka naďalej je, aby EÚ zrušila všetky bariéry obchodu, ktoré roky fungujú. Požiadavka amerického prezidenta je však pre EÚ nesplniteľná, keďže Európania odmietajú geneticky modifikované plodiny z USA a trvajú na tom, aby pre ne bariéry zostali. Trump chce tiež docieliť, aby výrobcovia presunuli závody do USA. Pre Volkswagen je však výhodnejšie vyrábať autá ako VW Touareg v Bratislave pre všetky svetové trhy.

Ekonomické či politické ciele Trumpa

Nateraz by slovenskú ekonomiku mali 20-percentné americké clá na európske autá pripraviť asi o 100 miliónov eur, nemeckú až o 5 miliárd eur ročne. Je však možné, že časť áut, ktoré z bratislavského Volkswagenu putujú do USA, sa podarí umiestniť na iných trhoch, napríklad v Číne, a časť si americkí zákazníci kúpia aj za vyššiu cenu. Americké clá však zrejme zasiahnu aj nitriansky Jaguar, ktorý otvára svoj závod v septembri.

Priamo by americké clá na európske autá mali výkon slovenskej ekonomiky pribrzdiť asi o 0,1 percenta. Podstatnejšie škody by prišli, ak by clá zasiahli nemeckú ekonomiku a ďalej sa eskalovali. Kde sa Trump zastaví, zatiaľ nikto nevie a špekuluje sa, že sa snaží zastaviť ekonomický rast v EÚ a ešte viac destabilizovať politickú scénu v EÚ, čo by mohlo vyhovovať napríklad Rusku. Ruský motív sa rozoberá viac aj po poslednom stretnutí zoskupenia G7, v ktorom chce americký prezident vidieť späť práve Rusko. Trump však tvrdí, že clami chce len vrátiť silu americkej ekonomike.

Informácie z agentúr sme nahradili redakčným článkom denníka Pravda

11 debata chyba
Viac na túto tému: #Európska únia #USA #obchodná vojna