Slovenské potraviny: zlepšenie o kurací krok

V zápase o budúcnosť slovenských potravín nastala malá pozitívna zmena. Medziročne sa ich ponuka na pultoch obchodov mierne zlepšila. Aktuálne dosahuje 37,7 percenta, čo je o pol percenta viac ako pred rokom, ale o 12 percent menej ako v roku 2011, keď začala agentúra GfK robiť prieskumy zastúpenia domácich potravín pre Potravinársku komoru Slovenska.

21.06.2018 11:34 , aktualizované: 22.06.2018 10:22
debata (7)

„V posledných mesiacoch sme zaznamenali zvýšenú snahu obchodných reťazcov o získavanie slovenských dodávateľov, ako aj ich spoločnú iniciatívu s Ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR, ktorá viedla k zavádzaniu tzv. regionálnych pultov. Túto snahu, samozrejme, oceňujeme, pretože len spoločným úsilím všetkých zainteresovaných strán sa nám podarí zvrátiť veľmi nelichotivú situáciu v slovenskom potravinárstve,“ uviedol Daniel Poturnay, prezident Potravinárskej komory Slovenska.

slovenské potraviny v obchodoch, infografika

Vzápätí pripomenul, že regionálne pulty ani malí dodávatelia sami osebe výrazné zvýšenie podielu slovenských potravín neprinesú. "Sú však vynikajúcim nástrojom na to, aby sa ku slovenským spotrebiteľom dostali kvalitné potraviny vyrobené v ich regióne. Pre ministerstvo aj samotné reťazce by to mal byť signál, že si treba opätovne sadnúť za jeden stôl s potravinármi, dôkladne prediskutovať situáciu v slovenskom potravinárskom priemysle a priniesť také riešenia, ktoré nás dostanú minimálne na úroveň roka 2011,“ dodáva Daniel Poturnay.

Najvyšší podiel zastúpenia slovenských výrobkov na regáloch je v kategóriách mlieko (67 percent), vody a minerálky (55 percent), pivo, víno, liehoviny a destiláty (49 percent) a balené mäsové výrobky (47 percent). Najmenej zastúpené slovenské výrobky sú v rámci kategórií cukrovinky nečokoládové (9 percent), oleje (10 percent), konzervované produkty (13 percent) a cukrovinky čokoládové (18 percent). Podiel vystavenia slovenských výrobkov ostal vo väčšine kategórií stabilný, poklesol iba v kategórii vína.

Najviac slovenských potravín je zastúpených už tradične na regáloch reťazcov COOP Jednota (56 percent) a CBA (50 percent), najmenej v reťazci Lidl (16 percent). Podiel vystavenia slovenských výrobkov mierne vzrástol oproti minulému roku v reťazcoch Lidl, Tesco a CBA, poklesol v Metre.

Okrem prieskumu vystavenia slovenských potravín na pultoch obchodov sleduje Potravinárska komora Slovenska od roku 2013 aj podiel vystavenia privátnych značiek na pultoch obchodov. Na rozdiel od slovenských výrobkov si privátne značky oproti minulému roku výrazne polepšili v neprospech značkových potravín. Podiel vystavenia privátnych značiek na regáloch v potravinových reťazcoch predstavuje v roku 2018 výšku 24 percent, čo je nárast oproti roku 2017 takmer o tri percentuálne body. Dlhodobý trend od roku 2013 ukazuje mierne stabilný podiel vystavenia privátnych značiek, tento rok sa hodnota vyšplhala nad hodnotu z roku 2013.

Agentúrnu správu sme vymenili za autorský článok denníka Pravda.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #slovenské potraviny #reťazce