Uviedol to Petr Špaček, generálny riaditeľ spoločnosti Melitrade, ktorá predáva v Česku hygienické potreby značky Linteo. Tyčinky sú pre firmu doplnkovým sortimentom. Firma ich dováža, podľa Špačka má ale spoločnosť úzke väzby na výrobcu a je schopná z určitej časti výrobu ovplyvňovať.
Európska komisia tento týždeň navrhla zákaz jednorazových plastových slamiek, riadov, vatových tyčiniek a niektorých ďalších plastových výrobkov na jedno použitie. Ich predaj má byť zakázaný, ak existujú dostupné a cenovo prijateľné alternatívy.
Podľa prvého podpredsedu komisie Fransa Timmermansa by mali členské krajiny aj Európsky parlament návrhy prerokovať prednostne tak, aby boli prijaté ešte pred voľbami do europarlamentu na jar budúceho roka.
„K všeobecnému vyjadreniu Európskej komisie o celkovom zlepšení situácie s plastami, ktoré zamorujú planétu, sa staviam kladne. Avšak určité rozhodnutia nie sú vždy tie najšťastnejšie. Niektoré skupiny plastových výrobkov sa dajú nahradiť obratom, ale u niektorých skupín sa alternatíva nehľadá jednoducho,“ uviedol Špaček.
Konkrétne v oblasti vatových tyčiniek podľa neho však je možné nájsť náhradné riešenie. „Pod značkou Linteo sme v skorších dobách už predávali papierové vatové tyčinky. Záujem bol však veľmi nízky. Predovšetkým preto, že tyčinka z papiera je drahšie ako plastová a obchodní partneri a tiež zákazník nebol vždy ochotný zaplatiť vyššiu cenu,“ podotkol riaditeľ.
Papier je podľa neho síce lacnejší ako plast, ale pre potrebnú pevnosť tyčinky, aby sa neohýbala a nelámala, je potrebná väčšia gramáž papiera, čo výrobok zdražuje. „Na kalkuláciách stále pracujeme. Odhadujem však, že pôjde o jednotky percent,“ dodal k možnému zdraženiu Špaček.
Spoločnosť je významným výrobcom a dodávateľom hygienických papierenských výrobkov, vlhčeného hygienického programu, vatových výrobkov, sviečok a ďalších súvisiacich produktov pre strednú a východnú Európu.
Výrobky značky Linteo sú dodávané zákazníkom v Česku, smerujú aj na Slovensko, do Poľska, Ruska, Bulharska či Rumunska. Spoločnosť plánuje aj naďalej expandovať, najmä so zameraním na trhy východnej Európy.
Melitrade patrí tiež k významným dodávateľom obchodných reťazcov, ktorým sú výrobky dodávané pod ich privátnymi značkami. Zvlášť v segmente vlhčených obrúskov a papierových vreckoviek v škatuľke patrí spoločnosť k hlavným dodávateľom na európskom trhu.