„Požiadal som ministra obchodu Wilbura Rossa, aby zvážil, či dovoz áut vrátane nákladných vozidiel, ako aj autokomponentov, neohrozuje národnú bezpečnosť,“ povedal Trump. Podľa informácií amerického denníka The Wall Street Journal zvažuje americký prezident zavedenie 25-percentných ciel hoci v minulosti nevylúčil ani 35-percentné clá. To vyvolalo vlnu kritiky zo strany Európskej únie, Číny a Japonska.
„Pokiaľ americké clá na dovoz automobilov vstúpia do platnosti, môžu spôsobiť veľký zmätok v globálnej ekonomike a budú mať negatívny efekt na komplexný obchodný systém Svetovej obchodnej organizácie, čo je poľutovaniahodné,“ reagoval podľa agentúry Reuters japonský minister obchodu Hirošige Seko.
Pred dvoma mesiacmi americký prezident práve ohrozením národnej bezpečnosti obhajoval zavedenie 25-percentných ciel na všetku dovážanú oceľ a 10-percentného clá na hliník. Po akceptovaní amerických obchodných podmienok z nich dostali výnimku viaceré krajiny a pre Európsku úniu platí výnimka len do konca mája. Podľa The Wall Street Journal trvalú výnimku Trump udelí v prípade, ak Európska únia o desať percent zníži objem vyvážanej ocele a hliníka.
Brusel s takýmto riešením nesúhlasí a rokovať o obmedzení európskeho vývozu chce až po udelení trvalej výnimky. Európa sa zároveň pripravuje na vyostrenie obchodnej vojny a uvalenie amerických ciel. „Zvažujeme možnosti odvetných opatrení. To znamená, že aj my sme pripravení zaviesť dane alebo clá na dovoz produktov z USA do Európskej únie,“ povedala eurokomisárka pre obchod Cecilia Malmströmová. Odvetné clá majú byť vo výške 2,8 miliardy eur a zasiahli by z USA dovážanú sóju, kukuricu, džínsy, whiskey či motorky Harley Davidson.
„Ak chce EÚ ďalej zvyšovať svoje už aj tak masívne colné tarify a bariéry pre americké spoločnosti, ktoré tam podnikajú, potom jednoducho zavedieme daň na ich autá, ktoré voľne prúdia do USA,“ pohrozil americký prezident na sociálnej sieti Twitter ešte začiatkom marca. Takýto krok by negatívne zasiahol aj slovenskú ekonomiku. Každý piaty automobil vyrobený minulý rok vo Volkswagene Slovakia putuje cez Atlantický oceán do USA. Na trhu najväčšej ekonomiky sveta sa predávajú luxusné SUV automobily Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne, Audi Q7 a veľký záujem zo strany amerických zákazníkov sa očakáva aj od nového Audi Q8.
Dnes je v Bratislave vyrobený Volkswagen Touareg po príchode do Spojených štátov amerických zaťažený clom vo výške 2 percent. Cena luxusného automobilu tak stúpne len minimálne z 50-tisíc na 51-tisíc dolárov. Ak sa opačným smerom vyvezie americký Ford Mustang, tak po príchode do Európy je naň uvalené až 10-percentné clo. „Donald Trump má pravdu, keď upozorňuje na vysoké dovozné clá Európskej únie na americké automobily, ktoré sú vo výške 10 percent,“ uviedol Gabriel Felbermayr, riaditeľ nemeckého ekonomického inštitútu IFO. Podľa vplyvného ekonóma aj pri pohľade na celkovú obchodnú výmenu v priemere vyberá Európska únia o niečo vyššie clá ako Spojené štáty americké.
Pre nemecké automobilky sú Spojené štáty americké po Číne druhým najväčším automobilovým trhom. Z troch na Slovensku pôsobiacich automobilových závodov vyváža do USA len Volkswagen Slovakia. Ten v minulom roku vyrobil 361¤776 osobných motorových vozidiel, z ktorých 28 percent smerovalo na nemecký automobilový trh a rovných 20 percent na americký automobilový trh. Trnavský závod PSA Peugeot Citroën Slovakia ani žilinská Kia Motors Slovakia na Slovensku vyrobené automobily do Spojených štátov amerických nevyvážajú. Francúzska automobilka totiž v Trnave vyrába len malé osobné autá, ktorých vývoz do vzdialených krajín nie je ekonomicky výhodný a momentálne jej najväčšie problémy môže spôsobiť spor o platy a pripravovaný štrajk.