Facebook po škandále bojuje sám so sebou

Najväčšia sociálna sieť chce získať stratenú dôveru používateľov. Po prevalení aprílového škandálu, keď boli v ohrození údaje až dvoch miliárd používateľov Facebooku, začalo sa na sociálnej sieti upratovanie.

23.05.2018 11:52
Facebook Zuckerberg Foto: ,
Generálny riaditeľ spoločnosti Facebook Mark Zuckerberg odchádza z budovy Európskeho parlamentu v Bruseli.
debata

Facebook sa už tvári, že mu ide nielen o zisky z reklám, ale aj o ochranu užívateľov. V skutočnosti však stále môžu byť aktívne milióny falošných účtov.

Sociálna sieť vo svojej správe z prvého štvrťroku 2018 informuje, že za tri mesiace odstránila 583 miliónov falošných účtov. Väčšinu z nich sa podarilo eliminovať už do niekoľkých minút od registrácie. Viceprezident spoločnosti pre produktový manažment Guy Rosen uviedol, že ide o 3 až 4 percentá aktívnych používateľov mesačne.

V poslednom štvrťroku minulého roku bolo odstránených 694 miliónov falošných účtov. Celkovo tak Facebook deaktivoval 1,2 miliardy účtov. Sociálna sieť sa pustila do odstraňovania účtov, ktoré sa vydávajú za vymyslené postavy, prípadne za niekoho, kto ich nevytvoril. Vo väčšine prípadov slúžia na šírenie nepravdivých informácií.

Zuckerberg na pôde europarlamentu

Údaje o zrušených falošných účtoch Facebook zverejnil pred vypočúvaním šéfa Facebooku Marka Zuckerberga pred členmi Európskeho parlamentu a vysokými predstaviteľmi Európskej únie. Tí sa ho chceli pýtať na zneužitie údajov miliónov používateľov Facebooku. V marci tohto roku do médií prenikol interný dokument podpísaný viceprezidentom spoločnosti Andrewom Bosworthom, podľa ktorého má Facebook zvýšiť a maximalizovať počet používateľov. Malo sa tak udiať bez ohľadu na to, či sociálna sieť svojimi krokmi umožní kyberšikanu alebo plánovanie teroristických útokov. Bosworth aj majiteľ Facebooku Mark Zuckerberg sa od listu dištancovali.

Foto: Facebook, Bloomberg, Infografika: Graphic News/ Pravda/ M. Braunsteiner
Infografika

Facebook v prvých troch mesiacoch tohto roka takisto odstránil 836 miliónov spamov. Až 99,7 percenta malo byť odhalených vďaka detekčným mechanizmom skôr, ako ich nahlásili samotní používatelia. Tí môžu nahlasovať príspevky iných používateľov, prípadne stránok. Spravidla ide o príspevky, ktoré sú urážajúce, vulgárne alebo inak obťažujúce.

Pre samotnú sociálnu sieť ostáva najväčším problémom odhaliť príspevky šíriace nenávisť. Napríklad príspevky so sexuálnym obsahom vo veľkej miere dokáže systém zachytiť automaticky. Od januára do marca tohto roku ich Facebook zaznamenal 21 miliónov, pričom až 96 percent z nich odstránil ešte predtým, ako ich nahlásili používatelia.

Kontrola človekom

Odstraňovanie príspevkov šíriacich nenávisť si stále vyžaduje kontrolu človekom. V prvom kvartáli Facebook zaznamenal 2,5 milióna takýchto príspevkov, pričom len 38 percent z nich bolo odstránených automaticky.

Dôverou používateľov v najväčšiu sociálnu sieť sveta otriasol škandál z apríla tohto roku. Facebook na svojom blogu oznámil, že údaje o viac ako dvoch miliardách používateľov sa mohli dostať do nepovolaných rúk. Sociálna sieť zbierala všetky dáta od ľudí, ktorí jej ich poskytli. V databáze ostávali uložené statusy, správy, fotografie alebo dokonca aj zoznamy telefónnych hovorov. Informácie ostávali uložené aj napriek tomu, že používatelia si mysleli, že ich vymazali.

Facebook nakoniec pod tlakom verejnosti umožnil ľuďom, aby si zozbierané dáta zo svojho účtu stiahli. Po desaťročnom používaní sociálna sieť mala zozbierané dáta v objeme približne 2 GB na jedného používateľa. Škandál prepukol po tom, čo spoločnosť Cambridge Analytica údajne zneužila dáta 50 miliónov používateľov tejto sociálnej siete na ovplyvnenie americkej prezidentskej kampane v prospech Donalda Trumpa.

Od 25. mája nastupuje GDPR

Obyvateľov Európskej únie by od zneužitia osobných údajov na internete malo ochrániť Všeobecné nariadenie o ochrane osobných údajov známe pod skratkou GDPR. Jeho účinky majú nastať od 25. mája, pričom sa bude týkať všetkých firiem, štátnych inštitúcií, neziskových organizácií aj samostatne zárobkovo činných osôb, ktoré evidujú svojich zamestnancov, členov, zákazníkov alebo priaznivcov.

GDPR prinesie ľuďom okrem iného právo na zabudnutie. To znamená, že budú môcť požiadať Facebook o úplné vymazanie svojho konta. Vďaka tomu bude možné vymazať neaktuálne alebo nepravdivé odkazy vo vyhľadávačoch.

Iná populárna sociálna sieť Instagram chce svojim používateľom merať čas strávený jej používaním. Instagram slúži primárne na zdieľanie obrázkov a videí. Aktuálne prebieha testovacia fáza funkcie. Všetci používatelia by ju mali mať dostupnú v najbližších týždňoch. Vďaka nej budú mať prehľad o čase strávenom prezeraním jej obsahu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #facebook #sociálna sieť #Instagram #Marc Zuckerberg #Cambridge Analytica