Na ich cenu totiž vplýva zvýšenie cien ropy. Tými vo svete naposledy pohlo rozhodnutie amerického prezidenta Donalda Trumpa, že USA odstúpia od jadrovej dohody s Iránom. Objavili sa obavy, že iránsky vývoz ropy by mohol klesnúť zhruba o milión barelov denne, čo vytvorilo tlak na rast cien.
Väčšina cestovných kancelárií v reakcii na to už zaviedla tzv. palivové príplatky. „Zavedenie palivových príplatkov sa viaže na zvyšovanie ceny leteckého paliva, ktorého cenu určuje burza,“ vraví prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr Stanislav Macko. „Akonáhle cena leteckého paliva na burze prekročí hranicu, ktorú majú cestovné kancelárie v zmluvách o charterovej doprave v ponuke leteckou spoločnosťou, tak zo zákona majú právo zvýšiť cenu dopravy o palivový príplatok. Tento stav nastal minulý mesiac, keď cena leteckého benzínu išla hore, takže cestovné kancelárie prikročili k úprave cien palivovými príplatkami,“ vraví Macko.
Najdrahší je Omán
Palivové príplatky sa odvíjajú od dĺžky charterového letu. Niektoré destinácie majú palivový príplatok 8 až 10 eur za osobu, najdrahšie môžu prekročiť aj sumu 20 eur. „Tie najvzdialenejšie, napríklad Omán, ktorý je v rámci charterovej dopravy asi najvzdialenejší, bude mať príplatok okolo 25 eur,“ vysvetľuje Macko. Príplatky sa nedotknú každého.
Dovolenkárom, ktorí už majú zaplatený celý zájazd, cestovné kancelárie príplatok nedoúčtujú. „Budú ho platiť tí, ktorí sa prihlásia na dovolenku, zaplatia zálohu a celý zájazd zaplatia až po termíne, keď bol príplatok vyhlásený. To je v zásade filozofia palivového príplatku,“ vraví Macko. Ak si letecký zájazd chartruje celé lietadlo, môže si upraviť palivový príplatok podľa seba, príplatky teda nemusia byť jednotné.
Palivový príplatok sa bude týkať osôb nad dva roky. Deti do dvoch rokov totiž cestujú zadarmo, na kolenách dospelého, v ich prípade sa platí len časť letiskových táx.
Asi 80 eur pre rodinu
„Palivové príplatky sa objavujú pri všetkých našich leteckých destináciách a pohybujú sa od 15 do 22 eur. Pri priemernej cene našich leteckých zájazdov, ktorá sa pohybuje okolo 750 eur, ide o zvýšenie o 2 až 2,93 percenta,“ vraví Tibor Bajaník senior, riaditeľ cestovnej kancelárie FIFO. Pre štvorčlennú rodinu môže tak letecká dovolenka zdražieť až o 88 eur. Podľa Bajaníka však zatiaľ znížený dopyt klientov z tohto titulu nezaznamenali.
Palivové príplatky zavádza aj cestovná kancelária SENECA Tours. „V dôsledku výrazného zvýšenia dopravných nákladov a na základe skutočnej ceny leteckého paliva oznámenej leteckou spoločnosťou na úrovni 644 USD/MT (metrická tona, t.j. 1000 kilogramov) pre kalendárny mesiac apríl 2018 – pre máj to bolo 688 USD/MT – rozhodli 10. mája konatelia našej cestovnej kancelárie jednostranným úkonom o zvýšení ceny leteckých zájazdov v období máj až október 2018 o poplatok za zvýšenie dopravných nákladov vrátane cien pohonných látok,“ uviedol riaditeľ SENECA Tours Jozef Sedlár. Informujú o tom aj vo svojom katalógu na letnú sezónu. Od 14. mája sa teda cena ich leteckých zájazdov zvýši, pričom palivový príplatok budú účtovať tým zákazníkom, ktorí neuhradili celú cenu zájazdu do 31. marca tohto roku. Palivový príplatok neuplatňujú voči klientom, ktorí uhradili plnú cenu zájazdu k 13. 5. 2018 a voči všetkým klientom, ktorí si zakúpili poznávacie a pútnické zájazdy. „Palivový príplatok zavádzajú aktuálne všetky významné cestovné kancelárie, pretože cena leteckého paliva stúpla skutočne výrazne,“ vraví Sedlár.
Cestovná kancelária SATUR TRAVEL zatiaľ palivové príplatky nezaviedla. „Pri aktuálnej cene paliva je podľa našich podmienok uvedených v cenníku palivový príplatok na úrovni 0 eur. V prípade, že by došlo k prekročeniu hranice 700 dolárov, budeme pri upravovaní výšky palivového príplatku postupovať v súlade s týmto usmernením a bude sa týkať len leteckých dovoleniek,“ uviedla riaditeľka marketingu SATUR TRAVEL Jana Zedníková. Podľa analytika spoločnosti Finlord Borisa Tomčiaka budú síce ceny leteniek stúpať, no tejto letnej sezóny sa to až tak nedotkne. „Náklady na palivo leteckým spoločnostiam rastú a budú postupne zvyšovať cenu leteniek. Cenu dovoleniek v tejto letnej sezóne by to už však nemalo výrazne potlačiť nahor. Značná časť dovolenkových zájazdov je nielen zarezervovaná, ale i zaplatená,“ domnieva sa.
Dolárové dovolenky
Dolár v poslednom období voči euru posilnil, v súvislosti s dlhodobo silnejším postavením eura voči doláru sa však, napriek drahšiemu palivu, špekuluje o výhodnejších cenách tzv. dolárových dovoleniek, teda dovoleniek do arabských krajín, za ktoré možno platiť aj dolármi. Bajaník senior z cestovnej kancelárie FIFO však nižšiu cenu týchto dovoleniek nepredpokladá. „Dovolenky do arabských krajín nezmenia svoju cenu z titulu pohybu dolára voči euru. V čase kalkulácie našich zájazdov, čo bolo 1. 10. 2017, bol kurz 1,180 USD : 1 euro. Dnes je kurz 1,198 USD : 1 eur,“ vraví.
Priestor na zníženie cien „dolárových“ dovoleniek nevidí ani Sedlár zo SENECA Tours. „Ak si pozriete dlhoročný prehľad kurzov eura a dolára, tak už desať rokov je euro silnejšie ako dolár. Dokonca v roku 2008 bol kurz 1 EUR = cca 1,6 USD, a odvtedy dolár dlhodobo posilňuje. Z krátkodobého pohľadu, napríklad za posledné tri mesiace, dolár posilnil voči euru z kurzu 1 euro = cca 1,24 USD na aktuálny kurz 1 euro = cca 1,195 USD,“ vraví Sedlár. Ani šéf asociácie cestoviek Macko si nemyslí, že by otázka zlacnenia dolárových dovoleniek bola na programe dňa. „Dnes prakticky všetky destinácie idú na zmluvách cez eurá, musel by som vedieť, ktorá cestovná kancelária v ktorej destinácii má dolárovú zmluvu. Ale takmer všetci prechádzajú na eurové zmluvy,“ tvrdí Macko.
Analytik Tomčiak dodáva, že medziročne je euro skutočne oproti doláru silnejšie, ale len o niekoľko percent. „Slovenskí turisti to v rámci ,dolárových‘ dovoleniek nepostrehnú,“ domnieva sa analytik.