Spor o hudbu, hotelieri žalujú umelcov

Zväzu hotelov a reštaurácií došla trpezlivosť. Žaluje päť autorských združení (SOZA, Slovgram, Ozis, LITA, SAPA), ktoré chránia autorské práva umelcov. Tzv. určovaciu žalobu na všetkých päť organizácií, ktoré združujú autorov, výkonných umelcov a producentov, podalo už 300 hotelov a reštaurácií, združených vo Zväze hotelov a reštaurácií SR (ZHR SR).

09.05.2018 13:00 , aktualizované: 10.05.2018 11:00
debata (45)

„Dôvodom je, že si neplnia zákonné povinnosti voči hotelom a reštauráciám a situáciu dlhodobo nedokáže vyriešiť ani ministerstvo kultúry,“ uviedol na tlačovej konferencii generálny manažér zväzu Marek Harbuľák. Žaloba má určiť obsah zmluvy, ktorá by sa vzťahovala na všetky organizácie kolektívnej správy. Hotelieri by chceli, aby mali len jednu zmluvu so všetkými piatimi organizáciami namiesto piatich zmlúv.

Na LIT-u podal zväz hotelierov podnet na Protimonopolný úrad vo veci podozrenia zneužívania dominantného postavenia už v decembri 2016. Ani takmer po roku a pol podľa Harbuľáka úrad nerozhodol, či bude vo veci konať. Aj preto sa teraz zväz rozhodol podať žalobu.

Navyše, pripomína generálny manažér zväzu hotelierov, autorský zákon ukladá piatim autorským organizáciám povinnosť predložiť používateľom, teda hotelom a reštauráciám, iba jednu spoločnú zmluvu, ktorou si vysporiadajú nároky všetkých piatich organizácií kolektívnej správy. Od tohto návrhu hotelieri očakávali zníženie administratívnej záťaže, aj nákladov na licenčné odmeny. Harbuľák vraví, že dodnes jednu spoločnú zmluvu nemajú, musia ich uzatvárať päť, s každou organizáciou zvlášť. Hotelierom tiež prekáža, že poplatky nie sú jednotné a zdajú sa im vysoké. Autorské organizácie sa bránia, že majú sadzby najnižšie v Európskej únii.

Za akúkoľvek reprodukovanú umeleckú tvorbu, či v ich priestoroch – teda v reštauráciách alebo na hotelových izbách – zaznie z rádia, z televízora alebo z CD prehrávača, musia majitelia hotelov, penziónov či stravovacích zariadení platiť poplatky piatim organizáciám, ktoré autorské práva umelcov chránia.

Podľa hotelierov by sa problémom malo zaoberať ministerstvo kultúry, no tvrdia, že to doteraz situáciu neriešilo. Nepáči sa im tiež, že povinnosť platiť poplatky nezohľadňuje obsadenosť hotelov či reštaurácií. Ročne ich prevádzkovatelia zaplatia autorským združeniam dokopy milióny eur.

Druhá strana má však na vec úplne iný názor. „Nie je nič neobvyklé, keď známa krčma láka nápisom U nás sledujeme SuperStar, alebo keď na kúpalisku hrá rozhlas, či v kaviarni jukebox,“ povedala v minulosti pre TASR vtedajšia riaditeľka Slovgramu Eva Bauerová. Mnohí prevádzkovatelia podľa nej takéto verejné použitie hudby či obrazových záznamov neoznámia, ani nezaplatia.

„Nejde pri tom o žiadne horibilné sumy, ale autori na ne majú za vytváranie kultúry nárok,“ vyjadrila sa v minulosti k téme Bauerová. Podotkla, že prevádzkovatelia môžu zneužívať duševný majetok spevákov, skladateľov a umelcov vedome, alebo tiež pre neznalosť zákona.

Autorské organizácie žaloba prekvapila

SOZA (Slovenský ochranný zväz autorský pre práva k hudobným dielam) je žalobou prekvapená. „SOZA bola do konca roku 2017 v zmluvnom vzťahu so Zväzom hotelov a reštaurácií (ZHR SR). Od konca roku 2017 prebiehali konštruktívne rokovania, počas ktorých zväz nespochybňoval sadzby SOZA. V tomto kontexte nás tvrdenie ZHR SR o neochote dohodnúť sa prekvapuje. Navyše, keď sadzby SOZA patria medzi najnižšie v Európskej únii,“ reagovala na otázky Pravdy SOZA.

Pokiaľ ide o zohľadňovanie obsadenosti izieb v rámci sadzobníka, podľa SOZA je to len jeden z možných modelov výpočtu autorskej odmeny. „Na to, aby tento model mohla SOZA v budúcnosti prípadne aplikovať, je nevyhnutná súčinnosť a prístup k relevantným a korektným údajom, čo bolo aj predmetom prebiehajúcich rokovaní so zväzom hotelierov,“ uviedla organizácia.

Dohodu o spoločnej správe medzi organizáciami kolektívnej správy (LITA, OZIS, Slovgram, SOZA) podľa organizácie SOZA uzatvorili v máji 2017. „Na základe tejto dohody používateľ môže vysporiadať všetky zodpovedajúce práva jednou zmluvou, tzv. one stop shop, prostredníctvom ktorejkoľvek z nich,“ uviedla SOZA v stanovisku.

Žaloba zaskočila aj autorskú spoločnosť LITA. „O žalobe, ktorú na autorov a iných nositeľov práv podali hotely združené v Zväze hotelov a reštaurácií SR, sme sa dozvedeli v stredu poobede z médií. Prekvapilo nás to, pretože so zväzom práve prebiehajú rokovania, ktoré smerujú k dosiahnutiu dohody. Preto si myslíme, že komunikácia prostredníctvom médií by v tejto chvíli riešeniu situácie nepomohla,“ povedala za organizáciu LITA Milada Oravcová.

"Náš pohľad je iný, súhlasíme s tým, že jednotný výber je aj pre nás v tejto oblasti rozumné riešenie, ale Zväz hotelov a reštaurácií zatiaľ na naše výzvy reaguje len písomne. Stretnutia sa neuskutočnili, nie pre náš nezáujem, ale asi pre nezáujem zväzu,” reagovala Jana Kosová z organizácie SAPA (Slovenská asociácia producentov v audiovízii).

“Pokiaľ ide o tvorbu sadzobníkov, vychádzame z informácií od našich zahraničných partnerov, sú nižšie ako v krajinách našich partnerov, a teda táto informácia – aspoň pokiaľ ide o výrobcov audiovizuálnych diel (producentov) – je určite viac ako nepresná,” tvrdí Kosová. Ministerstvo kultúry sa podľa nej usiluje situáciu riešiť, a to dôsledne – tvrdenie o nečinnosti ministerstva je preto podľa nej úplne zavádzajúce.

Raiditeľka Slovgramu Natália Škvareninová vraví, že o podaní žaloby ich zväz hotelierov vopred informoval. “S ich pohľadom sa nestotožňujeme, vzájomné vzťahy medzi spoločnosťou SLOVGRAM a zväzom sú založené na zmluvnom základe od roku 2002, a táto zmluva nebola ani napriek žalobe doposiaľ vypovedaná. K dnešnému dňu evidujeme zmluvy s viac ako polovicou členov zväzu pre rok 2018. Možnosť uzatvoriť jednu zmluvu existuje od roku 2017,“ povedala Škvareninová.

Ministerstvo: situáciu riešime

Hovorkyňa ministerstva kultúry poskytla redakcii nasledovné stanovisko: „Vedenie ministerstva kultúry pripravuje riešenie tohto problému aj v rámci novely Autorského zákona, ktorá je momentálne v legislatívnom procese. V nej nad rámec pôvodného návrhu operatívne rieši aj problematiku tzv. spoločného výberu a legitimizuje podanie žaloby aj zväzom používateľov. Preverili sme aj postup, akým bol doteraz riešený podnet Zväzu hotelov a reštaurácií. Môžeme potvrdiť, že komunikácia medzi expertmi ministerstva a zväzom pri tvorbe legislatívy, ako aj pri riešení praktických problémov, preukázateľne prebiehala.“

Rezort tvrdí, že využil svoje právo dohľadu. „Správne konanie voči všetkým organizáciám kolektívnej správy je zdržané len kvôli podanému opravnému prostriedku, teda odvolaniu sa organizácií. Tie sú nezávislými subjektmi zastupujúcimi autorov a iných nositeľov práv, a vykonávajú kolektívnu správu ich práv na za základe oprávnenia vydaného ministerstvom,“ uviedla Burdová.

45 debata chyba
Viac na túto tému: #poplatky #SOZA #hotelierstvo #autorské práva