Českú diaľnicu D1 opravujú už päť rokov, zatiaľ stihli 40 percent

Päť rokov trvajú práce na oprave českej diaľnice D1 na úseku medzi Mirošovicemi a Kývalkou. Širšia a s novým povrchom je diaľnica na takmer 64 kilometroch z celkových 160,8 kilometra. Rekonštrukcia teraz pokračuje na ďalších 40 kilometroch.

08.05.2018 10:26
debata (5)

Diaľnica mala byť pôvodne kompletne opravená do roku 2020, v marci však minister dopravy v demisii Dan Ťok (ANO) uviedol, že sa práce natiahnu minimálne o rok. Rekonštrukcia D1 počas plnej prevádzky sa začala 9. mája 2013.

Cestári hodnotia doterajší priebeh prác pozitívne, podľa hovorcu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Studeckého sa daria opravy jednotlivých úsekov vo veľmi krátkych obdobiach. Doteraz to bolo deväť úsekov z celkom 21, teraz sa pracuje na ďalších piatich.

Podľa súčasných plánov ŘSD budú náklady na stavbu nižšie o štyri miliardy korún než predpokladaný rozpočet, ktorý počítal s 20 miliardami českých korún (viac ako 800 miliónov eur). Za znížením ceny stojí najmä konkurenčný boj dodávateľov o vyhlásené zákazky, uviedol Studecký.

Rekonštrukciu spomaľuje predstavebná fáza. Podľa ministra Ťoka rozbeh jednotlivých stavieb oneskoruje ekologická organizácia Deti Zeme tým, že napadá vydávanie stavebných povolení.

„Tým zabraňujú zlepšeniu stavu diaľnice, najmä bránia urýchlenému ukončeniu modernizácie, zvýšeniu bezpečnosti dopravy a výraznému zníženiu negatívneho vplyvu diaľnice na jej okolie,“ dodal k tomu Studecký.

Ekologický spolok sa obhajuje tým, že prieťahy sú spôsobené pomalým postupom štátu pri spracúvaní podkladov a sťažností spojených so stavebným konaním. Spolok sa podľa svojho predsedu Miroslava Patrika snaží poukazovať na chyby a nezákonnosti, ktorých sa štát pri stavbe dopúšťa, a zároveň tiež chrániť životné prostredie.

Cestári hovoria, že sa zatiaľ prevádzku na opravovanej diaľnici darí zvládať pomerne dobre a s menším zdržaním musia vodiči počítať len vo vyťažených dňoch, napríklad v piatok pri cestách z Prahy. Väčšie zdržania v desiatkach minút či hodín podľa hovorcu ŘSD vznikajú najmä pre nehody mimo rekonštruovaných úsekov.

Doprava na opravovaných úsekoch vedú v dvoch zúžených pruhoch pre obidva smery. Len pri búraní mostov sa diaľnica uzatvára kompletne, zvyčajne na noc počas víkendu. Najbližšia taká uzávierka čaká vodičov v noci z 12. na 13. mája, keď zbúrajú dva viadukty medzi obcami Koberovice a Humpolec.

Rýchlosť je v opravovaných úsekoch obmedzená na 80 kilometrov za hodinu. Dodržiavanie rýchlosti sledujú tento rok rovnako ako v minulých rokoch úsekové radary. Ako prvý je tento rok pod dohľadom kamier úsek medzi Veľkým Meziříčím a Lhotka. V nasledujúcich týždňoch bude meranie spustené tiež na ďalších rekonštruovaných úsekoch. Podľa Ťoka sa meranie rýchlosti v minulých rokoch osvedčilo a drvivá väčšina vodičov obmedzenia dodržiavala.

Pri renovácii diaľnice sa buduje nový povrch, stavajú sa nové zvodidlá a kanalizácia a rozširujú sa a spevňujú odstavné pruhy. Krajnice budú širšie o 0,75 metra na každej strane. Upravovaná sú tiež bezpečnostné a telematické zariadenia v okolí diaľnice.

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Česko #D1 #diaľnice