Kvalita predbehla cenu podľa neho v takmer všetkých príjmových skupinách. Spotrebitelia totiž údajne začali zvažovať, akú kvalitu si za nimi preferovanú cenu môžu kúpiť. Na zmenu preferencie zatlačilo aj to, že ekonomike sa darí. Platy vlani rástli na Slovensku o 4,7 percenta, v tomto roku sa očakáva rast nad päť percent. Na jednej strane je prieskum pre obchodníkov a na druhej strane situácia v niektorých rodinách v ťažko skúšaných regiónoch. Faktom však je, že platy na Slovensku rastú a nízka nezamestnanosť láme rekordy.
Ešte pred dvoma rokmi to vyzeralo úplne naopak. Doteraz totiž v preferenciách zákazníkov vždy víťazila cena. Aktuálne podľa prieskumu preferuje cenu nad kvalitou len niečo vyše štvrtiny ľudí. Ide o skupiny s nižším príjmom alebo obyvateľov z menej rozvinutých regiónov Slovenska, vysvetľuje Kočan. "Aj tam vidíme za posledné dva-tri roky posun, cena prestáva byť až taká dôležitá a dôraz na kvalitu rastie,“ hovorí.
Až 55 percent zákazníkov si podľa prieskumu myslí, že kvalita slovenských potravín sa zlepšuje. Ďalšia tretina vníma kvalitu bez zmeny. Popularita domácich výrobkov medzi zákazníkmi viditeľne stúpa. Ide hlavne o dôraz na čerstvosť, ktorú môžu ponúknuť v niektorých tovaroch skôr slovenskí výrobcovia. Preferencia slovenských tovarov tak išla hore hlavne v kategórii čerstvých potravín, ako je ovocie, zelenina, lahôdky, hydina či mlieko. Záujem je tiež o slovenský med, víno či pivo.
"Slovenský spotrebiteľ žiada výrobky slovenského pôvodu, a preto logicky aj obchod od slovenských dodávateľov nakupuje,“ hovorí predsedníčka Slovenskej asociácie moderného obchodu (SAMO) Katarína Fašiangová. Pre zvýšenie slovenských značiek na pultoch totiž potrebuje obchodník signál práve od zákazníkov. Ak tí majú o domáce výrobky záujem, prispôsobia sa tomu aj reťazce, dodala. „Žiadny dobrý obchodník neobjednáva na sklad, ale objednáva to, čo chce zákazník,“ hovorí Fašiangová. Aj preto si obchodníci robia pravidelné prieskumy. V nich vidia, čo presne zákazníci z tej-ktorej príjmovej skupiny preferujú, na základe výsledkov potom robia objednávky či vyberajú dodávateľa.
Dopyt po slovenských výrobkov išiel výrazne hore hlavne za posledný rok, upozorňuje Fašiangová. Tomu sa prispôsobujú aj obchodníci. "Dnes už nie je výnimkou, že lokálni výrobcovia medu, mliečnych výrobkov, pečiva, parených buchiet či čerstvých štiav, ktorí sú schopní naplniť dopyt len v obmedzenom množstve obchodov, dodávajú svoje produkty len do prevádzok vo svojom najbližšom okolí,“ dodáva Fašiangová.
V októbri 2017 narástol počet slovenských dodávateľov v reťazcoch združených v SAMO medziročne až o 11 percent. Tento nárast si všimli aj zákazníci. Takmer polovica z nich zaregistrovala podľa výsledkov prieskumu na pultoch obchodov viac slovenských výrobkov.