Podvádzanie sa nesmie vyplácať

Brusel odzvonil politike dvojakých potravín. Európska komisia včera predstavila Novú dohodu pre spotrebiteľa, z ktorej vyplýva, že všetci európski spotrebitelia budú naplno využívať svoje práva. Novelizovaná smernica o nekalých obchodných praktikách stanovuje za nezákonné uvádzať na trh v rôznych krajinách EÚ identicky vyzerajúce produkty s výrazne odlišným obsahom.

11.04.2018 15:49 , aktualizované: 12.04.2018 09:42
debata (3)

Nová dohoda pre spotrebiteľov ide ďalej a má vykoreniť dvojakú kvalitu ako klamlivú obchodnú a výrobnú praktiku aj pomocou pokút. V prípade poškodzovania spotrebiteľov naprieč EÚ vo veľkom rozsahu môžu sankcie predstavovať až štyri percentá z ročného obratu firmy v každej postihnutej krajine.

Slovensko, ale aj ďalšie krajiny V4 sa niekoľko rokov sťažovali na to, že na ich území sa predávajú tovary, ktoré síce vyzerajú rovnako, ale napríklad mäsové výrobky obsahovali menej mäsa alebo pracie prostriedky menej účinných látok. Tejto praxi by mala odzvoniť práve nová legislatíva, ktorá prinesie viac transparentnosti aj pri online nákupoch a posilní právomoci spotrebiteľských organizácií.

„V globalizovanom svete, kde majú veľké spoločnosti oproti individuálnym spotrebiteľom obrovskú výhodu, musíme zabezpečiť spravodlivé podmienky,“ vyhlásila Věra Jourová, európska komisárka pre spravodlivosť, spotrebiteľov a rodovú rovnosť. Žaloby v zastúpení na európsky spôsob prinesú podľa Jourovej väčšiu spravodlivosť pre spotrebiteľov, nie však viac práce pre právnické firmy. Vďaka pokutám budú mať orgány na ochranu spotrebiteľa konečne nástroj na potrestanie podvodníkov. „Podvádzanie sa nesmie vyplácať,“ zdôraznila Jourová.

Slovensko uvítalo Novú dohodu pre spotrebiteľa. "Tlak, ktorý sa nám podarilo vyvinúť s ďalšími dotknutými členskými štátmi, vyústil do celoeurópskeho legislatívneho riešenia problému, ktorý tu existoval roky,“ uviedla ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Gabriela Matečná.

Slovenský rezort pôdohospodárstva spresnil, že posudzovanie jednotlivých prípadov bude v kompetencii národných kontrolných orgánov. Za kontrolu potravín bude na Slovensku zodpovedná Štátna veterinárna a potravinová správa. Výnimku by mohli dostať tie produkty, ktorých rozdiely v zložení vychádzajú z odlišných predpisov krajín alebo sú ovplyvnené dostupnosťou a sezónnosťou použitých surovín.

Veľmi dôležitá je však v tejto súvislosti poznámka Európskej komisie: „Výrazne odlišné zloženie rovnako označených výrobkov je pochybné v momente, keď sa tovar uvádza na trh spôsobom, ktorý v sebe skrýva potenciál oklamať zákazníka.“

Komisia dokončuje spracovanie metodiky, podľa ktorej by sa mali testovať potravinárske či drogistické a iné výrobky. Brusel už v priebehu mája mieni koordinovať testovaciu kampaň zameranú najmä na problematické potravinárske výrobky.

Na zverejnenie Novej dohody pre spotrebiteľa zareagovalo Slovenské združenie pre značkové výrobky. „Spôsob posudzovania dvojitej kvality na Slovensku zaznamenal vlani viaceré výhrady, ako napríklad zaradenie testovaného výrobku medzi výrobky s „odlišným zložením“ len kvôli tomu, že na obale mal inak popísané zloženie, napriek tomu, že išlo o identický produkt z jedného závodu s rovnakým zložením aj senzorickými vlastnosťami. Z tohto dôvodu bude kľúčové predstavenie jednotnej metodiky posudzovania dvojitej kvality Spoločným výskumným centrom – jednoducho povedané, určiť, čo je a čo nie je dvojitá kvalita,“ pripomenulo združenie pre značkové výrobky.

Nová dohoda pre spotrebiteľa prináša aj väčšiu transparentnosť internetových obchodov – spotrebitelia budú musieť byť pri nakupovaní v internetovom obchode jasne informovaní o tom, či nakupujú výrobky alebo služby od profesionálneho obchodníka, alebo súkromnej osoby a či sú v prípade, že nastanú problémy, chránení spotrebiteľskými právami. To im pomôže prijímať informované rozhodnutia.

Komisia vychádza aj v ústrety obchodníkom. Konkrétne spotrebitelia podľa jej návrhu viac nebudú môcť vrátiť výrobky, ktoré nielen vyskúšali, ale už aj používali, a obchodníci už nebudú musieť vrátiť spotrebiteľom peniaze skôr, než skutočne dostanú vrátený tovar.

(Pôvodnú agentúrnu správu sme nahradili autorským článkom denníka Pravda.)

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #Európska komisia #dvojaká kvalita