Optici to majú tiež nahnuté, priemyselná revolúcia ich zmení

Zásadné technologické inovácie označované ako Optika 4.0 počas nasledujúcich rokov úplne zmenia tento odbor. Podľa českého súdneho znalca a optika Ivana Vymyslického čaká remeslo "devastácia", pretože šošovky už dnes brúsia stroje a remeselná práce pomaly mizne.

11.03.2018 09:46
debata (3)

V niektorých prípadoch môže výrobca okuliarov nadviazať so zákazníkom priamy vzťah a optika vynechajú. Ďalším dopadom bude telemedicína, teda vyšetrenie na diaľku, povedal v sobotu na brnenskom veľtrhu Opta.

V Nemecku, kde vznikol a bol definovaný Priemysel 4.0, už je vidieť, aké zmeny prichádzajú. „Očakávam, že proces zásadnej zmeny bude trvať zhruba desať rokov. Nezostáva nám nič iné, než sa prispôsobiť,“ povedal Vymyslický.

Zatiaľ čo doteraz mnohí optici brúsia šošovky pre zákazníkov sami v dielni, budúcnosť je v brúsení prístrojmi. „Optik už bude len ten, kto zloží okuliare dohromady,“ mieni Vymyslický. Tento trend bude mať pozitívny dopad v eliminácii chyby optika. Ručne vyrábané okuliare už budú musieť byť niečím výnimočné na prvý pohľad, inak manuálna práca prakticky zmizne.

Ďalšie trend, ktorý už nastupuje, je veľká individualizácia pri výrobe šošoviek, pretože najnovšie prístroje dokážu vymodelovať dokonalý 3D obraz tváre. „Jeden z nich vie deviatimi kamerami sňať obrázok, ktorý rozdelí tvár na 40 miliónov bodov a presne navrhne okuliare. Niektoré prístroje už na 3D tlačiarni okuliare priamo tlačia. Teraz sú ešte pomerne drahé, ale to nebude trvať dlho,“ uviedol Vymyslický.

Vďaka novým prístrojom je na vzostupe telemedicína. „Prístroj odčíta všetky parametre a vyhodnotiť ich môže lekár pokojne v Indii,“ povedal Vymyslický.

Do kontaktných šošoviek už sa tiež výnimočne dajú namontovať mikročipy, ktoré odosielajú v mieste wifi signálu informácie o používateľovi, podobne to pôjde aj s okuliarmi, ktoré budú merať rôzne zdravotné parametre.

„Optici budú mať možnosť pracovať s veľkým množstvom dát, vďaka ktorým môžu zacieliť marketing. Zmení sa tiež kontakt so zákazníkom, ktorý chce mať všetko pod jednu strechou. A už sa stáva, že výrobca obchádza optika a má vzťah priamo so zákazníkom. Niet sa čo diviť, optik má najväčší maržu v obchodnom reťazci,“ povedal Vymyslický.

Spomenul tiež, že kto sa dokáže všetkým zmenám prispôsobiť a bude ich vedieť využiť, získa mladých zákazníkov, ktorých nákupné zvyklosti sa začínajú výrazne odlišovať od predchádzajúcich generácií.

3 debata chyba
Viac na túto tému: #okuliare #priemysel 4.0 #optika