„Potenciál našich výrobkov je veľmi veľký. Hoci exportujeme dnes veľmi málo, ten potenciál je obrovský,“ konštatovala Matečná. Cieľom agrorezortu je tak podľa ministersky to, aby sa na Slovensku vyrábali potraviny a produkty, ktoré majú vyššiu pridanú hodnotu. Tiež to, aby sa zvýšil podiel slovenských potravín na pultoch domácich predajní a zároveň, aby sa zvýšil aj export slovenských potravín do zahraničia.
Ministerstvo podľa Matečnej v súčasnosti a aj do budúcnosti chystá podporu proexportných možností slovenských firiem. Pripomenula, že rezort zvýšil príspevky pre účasť na schválených medzinárodných výstavách v oblasti potravinárstva z pôvodných 3320 eur na 20.000 eur. Zároveň začalo ministerstvo preplácať aj ubytovanie a prepravu dvom ľuďom.
Slovenskí potravinári a výrobcovia sa tak v tomto roku podľa ministerstva vďaka podpore agrorezortu prezentovali na troch veľtrhoch. A to na potravinárskom veľtrhu Internationale Grüne Woche v Berlíne, tiež na výstave Biofach v Nemecku a na výstave Gulfood v Dubaji. Najbližšie sa slovenskí producenti zúčastnia na výstave v Amsterdame.
Aj podľa výskumu analytickej spoločnosti CEEC Research, ktorý sa uskutočnil v spolupráci s ministerstvom pôdohospodárstva, v súčasnosti exportuje potraviny či produkty menej než polovica, čiže 43 % slovenských poľnohospodárskych firiem. „Naopak, 57 % firiem s týmto skúsenosti nemá. To znamená, potenciál pre ďalší rozvoj slovenského exportu je určite veľký,“ konštatoval riaditeľ analytickej spoločnosti CEEC Research Jiří Vacek.
Väčšina, 93 % poľnohospodárov, ktorí neexportujú, je podľa prieskumu presvedčená o tom, že ich produkty sú dostatočne kvalitné a konkurencieschopné aj na zahraničných trhoch. Za najperspektívnejšiu destináciu pre export považujú slovenskí poľnohospodári Českú republiku, Poľsko a Rakúsko. „Najmenší záujem bol o Ukrajinu,“ dodal Vacek.