Diaľnicu D1 v Turci čaká kľúčové rozhodnutie

Prípravy posledného nerozostavaného úseku diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami dostanú onedlho definitívne zelenú.

11.02.2018 20:00
D1,dialnica,Turany Foto: ,
Komplikovaný úsek výstavby diaľnice D1 medzi Žilinou a Ružomberkom.
debata (37)

O niekoľko dní má nadobudnúť právoplatnosť záverečná správa posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) úseku D1 Turany – Hubová.

Najproblematic­kejším úsekom diaľnice D1 ostáva časť medzi Martinom a Ružomberkom. Výstavbu úseku s dĺžkou 13,53 kilometra zastavil v roku 2013 zosuv pri Šútove. Hľadanie novej trasy sa v súčasnosti blíži do finále. Stavať by sa malo podľa očakávania tunelovým variantom, pri ktorom vznikne tunel Korbeľka a diaľnica obíde zosuvové územie.

Nové trasovanie?

"Spomínané rozhodnutie nateraz nie je právoplatné. Chýba ešte doručenka od jedného účastníka konania. V prípade neprevzatia zásielky nastane fikcia doručenia v zmysle zákona o správnom konaní. To znamená, že rozhodnutie by malo nadobudnúť právoplatnosť v najbližších dňoch,“ informuje hovorca ministerstva životného prostredia Tomáš Ferenčák.

Rezort životného prostredia zvažoval možnosti nového trasovania. Jednou z možností bola sanácia zosuvového územia, ktoré mala diaľnica pôvodne pretínať kratším tunelom Rojkov. EIA odporučila výstavbu prostredníctvom tunela Korbeľka s dĺžkou 5,85 kilometra. Projektová príprava úseku je však takmer na začiatku. S rozhodnutím o výstavbe úseku tunelovým variantom nesúhlasí časť obyvateľov a Turčianska vodárenská spoločnosť (TVS). Eleonóra Brndiarová, technička stavebných konaní TVS, v septembri 2016 vyslovila obavy o vodárenský zdroj, ktorý sa nachádza v oblasti tunela a zásobuje tri dediny. Ján Snopko, vedúci projektant spoločnosti Tarosi, c. c., v tom čase pre denník Pravda uviedol, že ide o technický problém, ktorý je zvládnutý. Nivelita tunela Korbeľka podľa jeho slov zohľadnila prítomnosť spodnej vody a tunel prechádza ponad ňu. Ministerstvo životného prostredia všetky námietky na nové trasovanie zamietlo.

Štát bude musieť zabezpečiť financovanie

Nespokojné strany sa však stále môžu obrátiť na súd, pričom rozhodnutie súdu môže mať odkladný účinok na právoplatnosť záverečnej správy EIA. "Je možné sa obrátiť na súd. A vo všeobecnosti platí, že súd má možnosť vydať predbežné opatrenie tohto charakteru,“ informuje Ferenčák z ministerstva životného prostredia.

"V prípade, ak ministerstvo životného prostredia rozhodne o výstavbe tunelovým variantom, bude Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pokračovať v projektovej príprave úseku v zmysle podmienok záverečného stanoviska. Je potrebné naprojektovať dokumentáciu na územné rozhodnutie, získať územné rozhodnutie, následne zabezpečiť dokumentáciu na stavebné povolenie v súlade s územným rozhodnutím a zabezpečiť stavebné povolenie,“ informuje Karolína Ducká, hovorkyňa ministerstva dopravy.

Na jeho výstavbu však štát bude musieť zabezpečiť financovanie. Pôvodne mal byť úsek postavený z eurofondov, no po zosuve zo zoznamu projektov vypadol. "Po získaní stavebného povolenia a po rozhodnutí o spôsobe financovania a zabezpečení finančného krytia môže byť chýbajúci úsek diaľnice D1 vybudovaný. Pri optimálnom scenári (NDS predpokladá odvolania počas územného a stavebného konania) a za predpokladu zabezpečenia financovania výstavby je predpokladaný termín začiatku výstavby v roku 2021 a termín ukončenia výstavby v roku 2026,“ dodáva Ducká. Výstavba úseku D1 Turany – Hubová je nevyhnutná pre plynulé diaľničné spojenie s Bratislavou a Košicami. Všetky ostatné chýbajúce úseky sú už vo výstavbe. Ako posledný sa oficiálne začal stavať juhozápadný obchvat Prešova s tunelom Prešov. S prípravnými prácami sa začalo v júni minulého roka. Stavba však čaká na doplnenie EIA. Stavebné práce by sa naplno mali rozbehnúť na jar tohto roku.

Jedným z problematických úsekov je obchvat Ružomberka D1 Hubová – Ivachnová s tunelom Čebrať, ktorý mal byť hotový v minulom roku. Stavba je oficiálne rozostavaná, no razenie tunela je pozastavené kvôli zosuvu pri jeho západnom portáli. Diaľničiari aktuálne čakajú na právoplatné záverečné stanovisko EIA.

© Autorské práva vyhradené

37 debata chyba
Viac na túto tému: #D1