Po minuloročnom úspechu roztrieštených odborov v bratislavskom VW, chcú vyššie mzdy aj zamestnanci v automobilkách v Trnave a Žiline. Mzdy zamestnancov môžu v najbližších troch rokoch stúpnuť aj o viac ako 15 percent.
Bratislavská fabrika bola v roku 2017 šesť dní ochromená štrajkom nespokojných zamestnancov. Moderné Odbory Volkswagen vyrokovali zvýšenie platov o 14,2 percenta do novembra 2018. Zamestnanci okrem toho získali jednorazovú platbu vo výške 500 eur. V čase začínajúcich sa kolektívnych vyjednávaní v automobilkách Kia a PSA Peugeot Citroën odborári Odborového zväzu KOVO (OZ KOVO) z troch najväčších automobiliek podpísali dohodu o spolupráci. Pri vyjednávaniach, ktoré sú pre zamestnancov dôležité z pohľadu pracovných a mzdových podmienok, chcú užšie spolupracovať a byť silnejší.
Memorandum podpísali predsedovia základných organizácií OZ KOVO. Moderné odbory Volkswagenu, ktoré vlani vyrokovali kolektívnu zmluvu vo VW, k memorandu neprizvali. „Zatiaľ je to iniciatíva OZ KOVO, my potrebujeme integrovať naše základné organizácie a sme OZ KOVO, čiže pracujeme zatiaľ pre našich členov,“ povedala podpredsedníčka OZ KOVO Monika Benedeková.
Predseda Moderných odborov vo Volkswagene je zvedavý, čo avizovaná spolupráca kovákov prinesie zamestnancom. Vníma ju skôr ako reakciu na vývoj a štiepenie odborov v automobilovom priemysle. „Pokiaľ im takéto memorandum pomôže, ja budem veľmi rád a my budeme sledovať tie kolektívne vyjednávania, ktoré budú, pretože viem, že tá sila v tom automobilovom priemysle je už na našej strane,“ uviedol Zoroslav Smolinský, predseda Moderných odborov Volkswagen.
V trnavskej automobilke sa vyjednávania o kolektívnej zmluve majú začať budúci týždeň. Spoluprácu uzavretú medzi základnými organizáciami KOVO označil predseda tamojšej základnej organizácie OZ KOVO Milan Minárech za veľmi potrebnú, najmä kvôli výmene informácii. „Či už, ako je to v oblasti BOZP, ako je to v sociálnom fonde či už navyšovanie miezd – koľko sa podarilo, ako sa podarilo. Takisto pre dodávateľov, koľko sa tam vybojovalo. Takže v tomto vidím najväčšiu výhodu našej spolupráce,“ povedal predseda kováckych odborov v automobilke PSA Peugeot Citroën Milan Minárech.
V žilinskej automobilke Kia je vyjednávanie pred piatym kolom. Odborárom nevyhovuje, že zamestnávateľ ponúka trojročné obdobie platnosti kolektívnej zmluvy s priemerným ročným navýšením platov o 4,8 percenta. Uprednostňujú ročné dodatky. „Práve to, že bude kolektívna zmluva podpísaná iba na jeden rok, umožní, aby sme vedeli flexibilnejšie reagovať, ak budú nejaké zmeny v objednávkach na trhu. A taktiež ten návrh 4,8-percentného navýšenia taríf je pre nás neakceptovateľný. Navrhujeme 10 percent práve preto, že produktivita, efektivita zamestnancov stále stúpa,“ uviedol Miroslav Chládek, predseda základnej organizácie OZ KOVO v žilinskej Kii.
Zamestnávateľ hovorí, že trojročné obdobie ponúka zamestnancom dlhodobú istotu pracovných miest. „Priemerné zvýšenie základnej mzdy o 4,8 % v tomto roku a nárast základnej mzdy o 4,8 % v rokoch 2019 a 2020 zabezpečí celkový rast základnej mzdy o 15 % pre každého výrobného zamestnanca v spomínanom období,“ uviedol hovorca automobilky Kia Motors Slovakia Jozef Bačé. Doplnil, že k pôvodnému návrhu spoločnosť počas minulotýždňového štvrtého kola rokovania so zástupcami zamestnancov svoju ponuku doplnila o jednorazový bonus vo výške 200 eur, ktorý by bol vyplatený v máji tohto roku v prípade úspešného spustenia sériovej výroby nového modelu.