Do servisov má tak zamieriť 127-tisíc vozidiel, pričom v Nemecku je registrovaných 77 600 z nich. Problémy sa týkajú modelov A4, A5, A6, A7, A8 spolu s SUV modelmi Q5, SQ5 a Q7. Audi však tvrdí, že tieto vozidlá už do servisov povolané boli v júli minulého roku, keď bolo k mechanikom dobrovoľne povolaných 850-tisíc automobilov s motormi V6 TDI a V8 TDI. Šesťvalcový aj osemvalcový naftový motor patria k tým najsilnejším naftovým pohonným jednotkám v ponuke. Audi ho využíva v luxusných modeloch, ako napríklad Q7, ktoré sa vyrábajú na Slovensku. Prípadne sa tieto motory montujú ako vrchol ponuky daného modelu.
"Softvér riadenia motorov príslušných vozidiel bude kompletne revidovaný, testovaný a predložený KBA na schválenie,“ uviedlo Audi vo svojom vyhlásení. Zároveň vedenie dodalo, že v úzkej spolupráci s úradom skúma svoje vozidlá kvôli prípadným nezrovnalostiam. Automobilka už v novembri minulého roku zvolala 5-tisíc automobilov pre nadmernú produkciu oxidov dusíka, ktorá sa týkala aj emisného škandálu Dieselgate celého nemeckého koncernu Volkswagen.
Emisné problémy odštartoval škandál koncernu VW, ktorý sa prevalil v septembri 2015. Celosvetovo postihol 11 miliónov automobilov takmer všetkých značiek koncernu. Týkal sa však starších naftových motorov, ktoré plnili emisnú normu Euro 5. Podvádzanie odhalila americká agentúra na ochranu životného prostredia (EPA).
Výrobca do štvorvalcových motorov montoval špeciálny softvér, ktorý menil správanie motora počas testovania na emisie. Vďaka tomu boli výsledkom testov nižšie hodnoty emisií. V reálnej premávke softvér aktivovaný nebol, motor mal vyšší výkon a produkoval viac škodlivín. Normy na emisie oxidu dusíka boli prekročené štyridsaťnásobne.
VW do servisov povolal milióny automobilov. V USA došlo aj k odškodňovaniu zákazníkov. Koncern na celom svete čelí žalobám od nespokojných zákazníkov. Naposledy koncern žalovalo 6-tisíc Švajčiarov. Švajčiarska organizácia na ochranu spotrebiteľov tvrdí, že v dôsledku emisného škandálu vznikla zákazníkom škoda vo výške 15 percent z kúpnej ceny. V Kanade koncern vyplatil majiteľom odškodné vo výške 1,5 miliardy eur.
V Nemecku bolo absolvovanie zvolávacej akcie povinné. Na Slovensku majitelia dotknutých automobilov mohli prísť do servisov dobrovoľne. V niektorých prípadoch oprava znamenala len zásah do softvéru riadiacej jednotky auta. Niektoré typy motorov si vyžiadali aj hardvérové úpravy. Zákazníci z celého sveta sa však sťažujú, že po absolvovaní zvolávacej akcie došlo k zvýšeniu spotreby paliva vozidla.
Koncern tak využíval benevolentne nastavené pravidlá testovania a prísne limity. V Európe až do septembra minulého roku platil New European Driving Cycle (NEDC), ktorý len minimálne zohľadňoval jazdu v reálnych podmienkach. Zároveň došlo k dočasnému uvoľneniu emisných limitov. Prevažná časť testov prebiehala v laboratórnych podmienkach.
Od septembra 2017 do platnosti vstúpil nový proces testovania, tzv. Worldwide Light duty vehicle Test Procedure (WLTP). Novinka vo väčšej miere zohľadňuje reálne podmienky na ceste, pričom oficiálne údaje o spotrebe sa vďaka tomu môžu priblížiť skutočným číslam, ktoré dosahujú majitelia áut.
Problémy s emisiami sa nevyhli ani iným automobilkám. V podozrení z nadmerného znečisťovania ovzdušia ostali značky ako BMW, Renault alebo Fiat.