„O uplatnení nároku rozhodne nezávislý stavebný dozor, ktorý posúdi všetky okolnosti, ktoré majú vplyv na uvedený nárok,“ konštatovala Michalová.
Tunel Višňové je súčasťou úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Po dokončení má byť najdlhším tunelom na Slovensku. Úsek stavia združenie firiem Salini Impregilo a Dúha za takmer 410 miliónov eur. Podľa platnej zmluvy mali stavbári preraziť obidve tunelové rúry v lehote 42 mesiacov od začatia prác, čiže do 27. decembra 2017.
To sa však neudialo a za toto omeškanie majú diaľničiari podľa zmluvy nárok na jednorazové odškodnenie vo výške 0,5 % z hodnoty diela, teda 2,049 milióna eur.
NDS však dostala od stavbárov žiadosť o predĺženie lehoty na prerazenie tunela Višňové, odvolávali sa na nepredvídateľné geologické podmienky. „V prípade, že meškanie zhotoviteľa bude vyššie ako možný oprávnený nárok na predĺženie lehoty výstavby, a tým aj na predĺženie kontrolného termínu na prerazenie tunela, zhotoviteľ bude musieť uhradiť primeranú časť sankcie,“ uviedla Michalová.
Čo sa týka dokončenia celého úseku diaľnice z Lietavskej Lúčky cez Višňové až po Dubnú Skalu, jej zmluvný termín je december 2019. Podľa Michalovej tento dátum stále platí. Stavbári však už požiadali o jeho predĺženie, čo sa v súčasnosti posudzuje. „Zhotoviteľa sme vyzvali na zvýšenie kapacít na stavbe a predloženie akcelerovaného harmonogramu, ktorý zabezpečí dodržanie zmluvného termínu výstavby,“ opísala Michalová.