„Chceme zabezpečiť, aby bola verejná doprava opäť atraktívna, konkurencieschopná a komfortná pre cestujúcich,“ opísal minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) pre TASR.
Tento interný materiál by malo ministerstvo dopravy podľa Érseka dokončiť v roku 2018 a následne by sa mal predstaviť odbornej verejnosti. Podľa rezortu by sa mala vytvoriť dohoda o vzájomnom postupe, na ktorej by sa mali podieľať aj objednávatelia dopravy.
Napríklad železničnú dopravu si v súčasnosti na Slovensku objednáva ministerstvo dopravy predovšetkým u Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), prímestskú autobusovú dopravu si však objednávajú jednotlivé vyššie územné celky u dopravcov v regiónoch.
Základom harmonizácie dopravy má byť podľa ministerstva objektívne pripravený dokument, takzvaný národný plán dopravnej obslužnosti, na základe ktorého sa bude objednávať železničná a autobusová doprava. „Ten sa vytvorí v spolupráci so súčasnými objednávateľmi a odborníkmi na dopravu v regiónoch tak, aby organizácia verejnej dopravy v plnej miere rešpektovala regionálne reálie a špecifiká,“ priblížil Érsek.
Cieľom rezortu je totiž podľa neho ponúknuť verejnosti spoľahlivé cestovanie v podobe pravidelných a frekventovaných spojov, garantovaných prestupov a odstránení meškaní. Do budúcnosti ministerstvo hovorí aj o jednoduchom prepravnom poriadku či jednotnom cestovnom lístku.
O harmonizovaní dopravy a vytvorení takzvanej dopravnej autority, ktorá by zastrešovala objednávanie vlakových a autobusových spojov, sa pritom na Slovensku hovorí už dlhodobo. Doteraz sa ju však nepodarilo zrealizovať.