Diaľnica na Kysuciach sa vraj urýchliť nedá

Chýbajúce diaľnice trápia čoraz väčší počet vodičov. Pozornosť zaberá neexistujúce súvislé diaľničné spojenie medzi Bratislavou a Košicami, rovnako ako chýbajúci obchvat Prešova. Obyvatelia Kysúc roky čakajú na dostavbu diaľnice D3. Výstavbu jej posledných dvoch úsekov brzdia chýbajúce peniaze a meškajúca príprava.

, 03.01.2018 06:00
52

Diaľnica D3 má spojiť Žilinu a severnú diaľnicu D1 s poľskými a českými hranicami. Jej celková dĺžka je naplánovaná na 60,8 kilometra. S jej výstavbou sa začalo pritom ešte v apríli 1996. Začiatkom decembra štát motoristom odovzdal do užívania úsek D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno, ktorý vytvoril západnú časť obchvatu Žiliny.

Obyvatelia Kysuckého Nového Mesta očakávajú začiatok výstavby obchvatu mesta, ktorý pozostáva z chýbajúcich dvoch úsekov. V súčasnosti chýbajúcu diaľnicu zastupuje cesta prvej triedy I/11. Podľa celoštátneho sčítania dopravy z roku 2015, priamo cez Kysucké Nové Mesto denne prejde až 19 308 automobilov.

Práce na príprave obchvatu mesta potvrdil v rozhovore pre denník Pravda aj minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd). „Projekčne robíme ďalej,“ povedal. Problémom však zostávajú podľa ministra práve financie. Podľa schváleného rozpočtu bude mať totiž rezort dopravy v tomto roku o jednu miliardu eur menej ako vlani. Výstavbu diaľnic spomalia aj chýbajúce nové projekty a s tým spojené nižšie využívanie eurfondov.

Dlhším z chýbajúcich úsekov je D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto. Štvorprúdovka s celkovou dĺžkou 11,2 kilometra sa podľa informácií zverejnených na internetovej stránke Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) nachádzal v novembri 2017 vo fáze procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). Aktuálne prebieha aj výkup pozemkov. Diaľničiari však v príprave museli niekoľko krokov zopakovať.

Súčasťou úseku, ktorý spojí Kysucké Nové Mesto so Žilinou, mal byť tunel Kysuca s dĺžkou 584 metrov. Štúdia realizovateľnosti z roku 2015 však s tunelom už nepočíta. Daný úsek rezort dopravy zaradil do projektu prioritných projektov diaľnic a rýchlostných ciest. Do konca volebného obdobia však s vyhlásením tendra na jeho výstavbu nepočíta. V minulosti bola odhadovaná cena výstavby daného úseku na úrovni 381 miliónov eur. Diaľnica sa napojí na druhý chýbajúci úsek, ktorý je plánovaný v dĺžke 10,79 kilometra. D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica dokončí obchvat Kysuckého Nového Mesta a napojí sa na existujúci úsek v polovičnom profile D3 Oščadnica – Čadca, Bukov.

zväčšiť Na dokončenie diaľnice D3 čakajú Kysučania už... Foto: Robert Hüttner, Pravda
Diaľnica D3 Na dokončenie diaľnice D3 čakajú Kysučania už roky.

Druhá časť obchvatu Kysuckého Nového Mesta je aktuálne, podľa informácií zverejnených na internetovej stránke NDS, vo fáze procesu dokumentácie pre územné rozhodnutie. Úsek v príprave v porovnaní s prechádzajúcim úsekom len o jeden stupeň ďalej. V minulosti bol v pokročilejšej fáze prípravy, no je potrebné aktualizovať dokumentáciu pre územné rozhodnutie, na ktorú nadväzuje nové územné rozhodnutie.

Štát v minulosti odhadoval jeho cenu na 293 miliónov eur. Súčasťou úseku bude 18 mostov, pravostranné aj ľavostranné odpočívadlo a stredisko správy a údržby. Rovnako ani tento úsek rezort dopravy neplánuje rozostavať do konca volebného obdobia. Nachádza sa v zozname prioritných projektov diaľnic.

V súčasnosti je rozostavaný úsek D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec, ktorý má dokončiť obchvat Čadce. Úsek je stavaný v plnom profile z eurofondov. Výstavbu štvorprúdovky s dĺžkou 5,6 kilometra realizuje konzorcium firiem Strabag, Porr a Hochtief za 199 miliónov eur.

Tri úseky kysuckej diaľnice vznikli v polovičnom profile. Jedným z nich je obchvat Čadce s tunelom Horelica, ktorý je v špičkách pre vysokú intenzitu dopravy a chýbajúcu druhú rúru priebežne uzatváraný. V miestach s chýbajúcim obchvatom cez mesto denne prejde 18 743 automobilov. Polovičný obchvat majú aj najsevernejšie úseky D3 Svrčinovec – Skalité a Skalité – štátna hranica SK/PL. Do Českej republiky má podľa plánov viesť zo Svrčinovca rýchlostná cesta R5 s dĺžkou dva kilometre.

Nespokojní obyvatelia v minulosti niekoľkokrát zablokovali hlavné ťahy na Kysuciach s cieľom upozorniť na zlú dopravnú situáciu v oblasti. Začiatkom tohto roka aktivisti začali zbierať podpisy pod petíciu za urýchlenú dostavbu diaľnice D3.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
52 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #Kysuce #D3