Nad Uberom sa sťahujú mračná

Jazdy vodičov bez licencií spoločnosti Uber sa môžu v blízkej budúcnosti skončiť. Európsky súdny dvor rozhodol, že Uber nie je technologickou spoločnosťou, a teda nemôže požadovať slobody, ktoré Európska únia (EÚ) poskytuje digitálnym službám. Uber totiž svojou činnosťou pripomína taxislužbu.

20.12.2017 10:49 , aktualizované: 21.12.2017 11:04
debata (2)

Aplikácia spoločnosti Uber združuje neprofesionálnych vodičov, ktorí oficiálne zdieľajú svoju cestu s cestujúcimi. Kontroverzná firma tak využíva diery v zákone. Jej vodiči totiž na rozdiel od klasických taxíkov nemajú platnú licenciu, nepoužívajú taxametre ani svojim zákazníkom nevydávajú pokladničné bloky.

Zákony jednotlivých členských štátov tento druh dopravy nepoznajú. Aplikácia podľa legislatívy nemôže nahradiť taxameter. Na základe rozhodnutia súdu tak jednotlivé členské štáty EÚ budú môcť Uber regulovať.

Je však otázne, čo rozhodnutie súdu zmení, keďže regulácia osobnej dopravy funguje aj v súčasnosti. Na Slovensku podľa zákona o cestnej doprave je akákoľvek preprava osôb vozidlami s obsaditeľnosťou najviac deväť osôb vrátane vodiča za odplatu taxislužbou. V takom prípade automobil musí byť vybavený taxametrom, vodič musí mať platnú licenciu a spĺňať ďalšie náležitosti.

"Ministerstvo dopravy berie na vedomie rozhodnutie Súdneho dvora a musí sa s týmto rozsudkom ešte podrobne oboznámiť. Naďalej však platí stanovisko, že podľa zákona č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov je akákoľvek preprava osôb vozidlami s obsaditeľnosťou najviac deväť osôb vrátane vodiča za odplatu taxislužbou. Podmienky platia bez rozdielu pre všetkých, v tomto zmysle sa za taxislužbu považuje aj prevádzkovanie taxislužby prostredníctvom mobilnej aplikácie Uber,“ reagoval odbor komunikácie ministerstva dopravy. Prevádzkovatelia taxislužby aj prostredníctvom mobilnej aplikácie Uber sú povinní spĺňať požiadavky podľa zákona. Toto stanovisko rezortu dopravy je aj v súlade s uvedeným rozsudkom. V súčasnosti na ministerstve prebieha podľa jeho komunikačného odboru interná diskusia k podmienkam, ktoré v súčasnosti platia v oblasti taxislužby. Ak budú pripravené zmeny, rezort dopravy bude o nich informovať.

Uber: Pravidlá dodržujeme

Spoločnosť Uber s rozhodnutím súdu nesúhlasí. "Vo väčšine krajín EÚ už dnes fungujeme v súlade s legislatívou v oblasti prepravy, takže toto rozhodnutie nič nezmení. Milióny Európanov však stále nemôžu používať aplikácie, ako je naša. Ako potvrdil náš nový generálny riaditeľ, služby, ako je Uber, je vhodné regulovať, a preto budeme aj naďalej pokračovať v dialógu naprieč európskymi mestami. V tomto prístupe budeme pokračovať, aby bol spoľahlivý odvoz na jedno kliknutie dostupný naozaj každému,“ informuje Uber vo svojom stanovisku.

Medzi obyvateľmi miest, v ktorých Uber funguje, jeho obľúbenosť stúpa. Rovnako počet jázd stúpa aj v Bratislave. Hlavnou výhodou služby je jej cena, ktorá je často nižšia ako v prípade štandardného taxíka. Uber však používa plávajúcu cenu, a preto v najvyťaženejších časoch cena za odvoz stúpa. Cestujúci oceňujú aj jednoduché používanie služby. Vodiča je možné privolať na základe jednoduchých úkonov v aplikácii. Cestujúci vie krstné meno vodiča a evidenčné číslo jeho vozidla. Rovnako pozná aj hodnotenie, ktoré mu zanechali ostatní cestujúci. Používanie aplikácie navyše minimalizuje možnosť neúmerného predlžovania jazdy a zvyšovania ceny dopravy. Cestujúci v mobilnom telefóne vidí trasu, ktorou má vodič ísť. Vodič tak nemôže oklamať cestujúcich, ktorí mesto alebo trasu nepoznajú.

Treba viac kontrol

V októbri tohto roka bola v hlavnom meste Slovenska udelená prvá pokuta vodičovi, ktorí jazdil pre Uber bez zákonných náležitostí. Podľa Okresného úradu v Bratislave vozidlo nebolo označené strešným svietidlom žltej farby s nápisom TAXI. Na predných pravých a ľavých dverách nebolo uvedené obchodné meno prevádzkovateľa taxislužby ani telefónne číslo dispečingu objednávkovej služby alebo vodiča či dopravcu. Rovnako chýbala zverejnená základná sadzba cestovného. Rezort dopravy poukazuje na nedostatočnú kontrolu vodičov v Bratislave. Dozor má vykonávať polícia a samotné mesto. Rezort dopravy viackrát vyzval na zvýšenie kontrol, povedala pre denník Pravda začiatkom minulého týždňa jeho hovorkyňa Karolína Ducká.

So službou Uber nesúhlasia taxikári takmer v každom meste, v ktorom pôsobí. V apríli tohto roku nespokojní taxikári protestovali proti aplikácii pomalou jazdou po Bratislave. Objavili sa aj prípady útokov taxikárov na vodičov Uberu. V septembri sa jeden z takýchto útokov odohral na letisku v Prahe. Uber navyše v mnohých mestách čelí pokusom o zakázanie jeho činnosti. V Londýne je prevádzka aplikácie už zakázaná. Podobne chcelo problémy so spornou spoločnosťou vyriešiť aj české Brno, no súd jeho zákaz zrušil.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #taxi #Súdny dvor EÚ #Uber