Prešov a Košice siahajú po diaľničných obchvatoch

Najväčšie mestá na východnom Slovensku dusí doprava. Košice a Prešov sa po rokoch konečne dočkali výstavby čiastočných diaľničných obchvatov.

08.12.2017 13:00
presov, dialnica Foto:
Obchvaty dvoch najväčších miest bude tvoriť sčasti diaľnica D1. Na prešovskej časti diaľnice D1 sa robili celú jeseň najmä prípravné práce.
debata (3)

Ich dokončenie na kompletné komunikácie, ktoré by obchádzali mesto, keď vodič príde s ktoréhokoľvek smeru, bude však ešte pár rokov trvať. Kým na prešovský severný obchvat štát hľadá financie a zvažuje ho na úkor komfortu vodičov sčasti postaviť len v polovičnom profile, juhovýchodný obchvat Košíc bude ako posledný financovaný z eurofondov.

Obchvat Prešova vytvoria úseky D1 Prešov, západ – Prešov, juh, R4 Prešov – severný obchvat I. etapa a R4 Prešov – severný obchvat II. etapa. Stavia sa zatiaľ časť na D1. Košický obchvat vytvoria úseky D1 Budimír – Bidovce a R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany. Aj v prípade Košíc je súčasnosti vo výstavbe len úsek na diaľnici D1.

Najproblematic­kejším je severný obchvat Prešova na rýchlostnej ceste R4. Ministerstvo dopravy podľa plánov zo septembra tohto roku chcel vyhlásiť súťaž na prvú etapu severného obchvatu s dĺžkou 4,3 kilometra ešte v tomto roku.

V súčasnosti tranzitná doprava prechádza priamo cez obe najväčšie mestá východného Slovenska. Podľa celoštátneho sčítania dopravy z roku 2015 priamo cez Košice denne jazdí až 36 261 automobilov. Prešov musí na ceste prvej triedy I/18 v meste denne zvládať dopravu s intenzitou 30 731 automobilov.

Výstavba úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh sa začala v júni tohto roka. Termín jeho dokončenia je stanovený na jún 2021. Napriek tomu štát stále čaká na doplnenie procesu hodnotenia vplyvov na životné prostredie (EIA). V danom úseku preto stále prebiehajú len prípravné práce. Termín dostavby vraj zatiaľ ohrozený nie je.

Výstavbu realizuje konzorcium firiem Eurovia, Metrostav a Doprastav za 356 miliónov eur, pričom významná časť financií pochádza z eurofondov. V úseku dlhom 7 870 metrov sa budú nachádzať dve diaľničné križovatky, 18 mostov a tunel s dĺžkou 2 244 metrov. Štvorprúdovka je súčasťou diaľničného prepojenia Bratislavy s Košicami.

Jeden rozostavaný úsek obchvatu je aj pri Košiciach. D1 Budimír – Bidovce je vo výstavbe od novembra minulého roku. Úsek obchádzajúci Košice zo severnej strany bude dlhý 14 440 metrov. Jeho súčasťou je aj 1 061 metrov dlhý úsek rýchlostnej cesty R2 medzi križovatkami Košické Oľšany a Hrašovník. Na tento úsek rýchlostnej cesty sa v budúcnosti napojí juhovýchodný obchvat mesta.

Diaľničný úsek medzi Budimírom a Bidovcami má byť podľa zmluvy hotový v decembri 2019. Výstavbu realizuje spoločnosť Skanska za 197,44 milióna eur. Výstavba tohto úseku je realizovaná z eurofondov. Ide o prvý úsek diaľnice, ktorý sa stavia východne za Košice smerom na Michalovce. V budúcnosti má diaľnica D1 pokračovať až na hranice s Ukrajinou.

Najproblematic­kejším je severný obchvat Prešova na rýchlostnej ceste R4. Ministerstvo dopravy podľa plánov zo septembra tohto roku chcel vyhlásiť súťaž na prvú etapu severného obchvatu s dĺžkou 4,3 kilometra ešte v tomto roku. Rezort dopravy začiatkom novembra tvrdil, že na základe aktualizovaných dopravných prieskumov prebieha analýza nákladov a prínosov. Po ukončení tejto analýzy chce rezort dopravy požiadať ministerstvo financií o pridelenie finančných prostriedkov. Až následne bude možné vyhlásiť súťaž na zhotoviteľa. Zrejme sa tak stane v budúcom roku.

Druhá etapa severného obchvatu s dĺžkou 10,2 kilometra zatiaľ nepozná ani svoje šírkové usporiadanie. Ministerstvo dopravy zvažuje realizáciu úseku druhej etapy obchvatu v polovičnom profile. Podľa predpokladov má tadiaľ jazdiť denne približne 11-tisíc automobilov. Pri podobnej intenzite premávky sa na iných miestach Slovenska robili štvorprúdovky, nie dvojprúdovky. O to viac, že severný obchvat Prešova bude súčasťou medzinárodného koridoru sever – juh a ide o odklon ťažkej kamiónovej dopravy mimo obytných zón a frekventovaných mestských komunikácií. Predpokladaný termín vyhlásenia súťaže na zhotoviteľa je v druhom polroku 2018.

Ani na tento úsek však ministerstvo dopravy ešte nemá zabezpečené financovanie. Ak by obe etapy severného obchvatu vznikli v plnom profile, štát by za výstavbu podľa odhadov zaplatil 478,5 milióna eur. Odborníci sa zhodujú na tom, že výstavba polovičného profilu neznamená polovičné náklady a môže byť na úkor budúcnosti.

Posledným úsekom, ktorý má byť financovaný z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, je juhovýchodný obchvat Košíc na rýchlostnej ceste R2. Úsek dlhý 21,25 kilometra má vzniknúť v plnom profile. Rezort dopravy očakáva, že verejné obstarávanie na zhotoviteľa na úsek R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany vyhlási v druhom polroku 2018. Predpokladaná hodnota zákazky dosahuje sumu 288,8 milióna eur.

Rýchlostná cesta sa má začínať juhovýchodne od Košíc a napojí sa na vznikajúci úsek D1 Budimír – Bidovce. V budúcnosti sa na rýchlostnú cestu napojí úsek R2 Moldava nad Bodvou – Košice, Šaca, ktorý je v súčasnosti podľa informácií na internetovej stránke Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) v štádiu prípravy dokumentácie pre stavebné povolenie. Prednosť pred ním pravdepodobne dostanú iné úseky na rýchlostnej ceste R2. Jedným z kandidátov je úsek R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou s tunelom Soroška, ktorý má vzniknúť v polovičnom profile.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #diaľnice #obchvaty #východ Slovenska