Rýchliky medzi Bratislavou a Púchovom zrýchlia na 160 km/h

Rýchliky medzi Bratislavou a Púchovom budú od 10. decembra tohto roka jazdiť rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu.

04.12.2017 14:08
debata (4)

Po ukončení výlukových prác na trati pri Trenčíne zvládnu cestu z hlavného mesta do Žiliny o pätnásť minút rýchlejšie, za dve hodiny a 31 minút, a do Trenčína o sedem minút, za jednu hodinu a 21 minút. Ako v pondelok informovala Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK), ktorá predstavila nový cestovný poriadok 2017/2018, InterCity (IC) vlaky na hlavnej domácej trati zrýchlia cestu z Bratislavy do Trenčína na 59 minút a do Žiliny na necelé dve hodiny (jedna hodina a 52, resp. 54 minút).

„Zrýchľovanie na železnici je jeden zo spôsobov, ako dostaneme cestujúcich do našich vlakov, keď im poskytneme zmysluplnú alternatívu k autám,“ povedal generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký. Národnému vlakovému osobnému dopravcovi sa podľa neho podarilo vyjednať s Ministerstvom dopravy a výstavby SR v budúcom roku zvýšenie výkonov vo verejnom záujme o viac ako milión vlakových kilometrov. Rozsah výkonov, ktoré objednáva a dotuje štát, mal pôvodne zostať na úrovni 31,3 mil. kilometrov. „Chceme posilniť prímestskú dopravu pri Bratislave, zvyšujeme takt medzi Bratislavou a Žilinou, Košicami a Prešovom,“ uviedol Hlubocký.

Štát platí zhruba 8 eur na kilometer objednaných výkonov. Pri navýšení by to malo byť o štvrtinu menej, čo by malo stáť navyše 6,5 až 7 mil. eur. Dotácia pre ZSSK by mala v tomto roku dosiahnuť 254 mil. eur a návrh štátneho rozpočtu na budúci rok počíta so sumou predbežne takmer 210 mil. eur.

Rýchlejšie cestovanie po železnici podľa Ministerstva dopravy a výstavby SR umožňuje ukončenie tretej etapy modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov na 160 km za hodinu v úseku Zlatovce – Trenčianska Teplá, trvajúcej päť rokov do októbra tohto roka. Investíciu za 245 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty financovali Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) z vlastných zdrojov, keďže Európska komisia na túto stavbu peniaze neposkytla pre sporné verejné obstarávanie na výber zhotoviteľa.

„Modernejšie trate prinášajú komfortnejší a spoľahlivý spôsob prepravy. Verím, že to cestujúci ocenia a zistia, že v mnohých prípadoch sa im oplatí vymeniť auto za ekologickejší vlak,“ informoval minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most – Híd). Rezort dopravy hľadá dodatočné zdroje aj na ďalšie rozšírenie vlakovej dopravy na viacerých úsekoch nielen v okolí Bratislavy, vrátane nových rýchlych spojov na najvyťaženejších tratiach na východe krajiny.

Najrýchlejší pár IC vlakov 510/513 prejde trasu medzi Bratislavou a Košicami naďalej za štyri hodiny 42 minút, pri ostatných IC vlakoch sa cesta skráti na štyri hodiny 54 minút. Najrýchlejší pár IC vlakov po novom bude jazdiť z Košíc priamo do Viedne na Hlavnú stanicu bez prestupovania v Bratislave. V hlavnom meste sa len vymení rušeň, čas čakania sa tu skráti do Viedne o minútu a späť o tri minúty. „Cesta priamym IC vlakom z metropoly východu do hlavného mesta Rakúska tak potrvá šesť hodín dvanásť minút. Bude to konečne priame denné vlakové spojenie Košíc a Viedne,“ dodal Hlubocký. Cestujúci budú mať naďalej možnosť využiť na tejto trase aj priamy lôžkový vozeň.

„Začíname sa približovať našej filozofii dostať ľudí z áut do železničnej dopravy. Rokovania s ministerstvom dopravy a výstavby sa dotýkali hlavne oblastí, ktoré z pohľadu preplnenia automobilovou dopravou sú najkritickejšie, najmä Bratislava a okolie,“ povedal riaditeľ úseku obchodu ZSSK Karol Martinček. Prvá a druhá zmena cestovného poriadku v budúcom roku podľa neho prinesú požadované rozšírenie prímestskej dopravy v hlavnom meste a okolí, kapacitné zvýšenie výkonov na trati Bratislava – Žilina a rýchlejšie spojenie Košíc a Prešova.

Od prvej zmeny cestovného poriadku 4. marca 2018 začnú premávať nové regionálne rýchliky Bratislava – Žilina. Na tejto trase budú v pracovných dňoch hodinové intervaly medzi rýchlikmi a regionálnymi rýchlikmi. Pribudnú nové regionálne rýchliky na trati Košice – Poprad – Tatry či regionálny expres Košice – Prešov. Výrazné oživenie vlakovej dopravy v Bratislave a okolí možno očakávať od druhej zmeny grafikonu od 10. júna 2018. Pribudnú nové spoje osobných vlakov z a do stanice Bratislava Nové Mesto smerom na Trnavu, Senec a stanicu Bratislava Petržalka s prípojmi do Rajky a Viedne.

Novinkou v cestovnom poriadku bude obnovenie medzinárodného vlakového spojenia Bratislava Petržalka – Rajka – Hegyeshalom so zastavovaním v Rusovciach. Prepravu na tejto trati bude zabezpečovať spoločnosť GySEV denne piatimi pármi vlakov v každom smere. Spojenie by malo zmierniť cestnú premávku z Petržalky smerom z mesta. Úsek Rusovce – Petržalka bude súčasťou Integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja, vlaky budú prepravovať aj bicykle. „Očakávame, že túto alternatívu zákazníci ocenia. Budeme sledovať priebežne, vyhodnocovať a nastavovať tento produkt tak, aby bol zmysluplný,“ uviedol Martinček.

Železnice majú zmluvy so 47 dopravcami

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) majú podpísané zmluvy o prístupe na železničnú infraštruktúru celkovo so 47 dopravcami. Z desiatich osobných dopravcov majú štyria pravidelné vlakové spoje. Informoval o tom v pondelok štátny správca železničnej infraštruktúry v súvislosti s tým, že nový grafikon verejnej dopravy začína platiť v nedeľu 10. decembra.

Základnou zmenou nového grafikonu verejnej dopravy 2017/2018 podľa železníc je urýchlenie rýchlikov a InterCity (IC) vlakov na trati Bratislava – Žilina. „Toto urýchlenie pozitívne ovplyvnilo ukončenie stavebných prác na modernizácii úseku Zlatovce – Trenčianska Teplá a Dolný Hričov – Žilina v roku 2017. Na týchto úsekoch už neboli zapracované prirážky k jazdným časom pre zníženú traťovú rýchlosť počas stavebných prác a zároveň bola na týchto úsekoch zvýšená traťová rýchlosť na 160 kilometrov za hodinu,“ priblížila hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Okrem toho boli trasy rýchlikov na trati Bratislava – Žilina – Košice a Bratislava – Žilina objednané pre nový grafikon od Železničnej spoločnosti Slovensko na rýchlosť 160 km za hodinu.

„Cestovný čas vlakov osobnej dopravy v roku 2018 budú naďalej ovplyvňovať stavebné práce v železničnej stanici Považská Bystrica, na úseku Považská Bystrica – Považská Teplá – Výhybňa Plevník – Drienové a predpokladané stavebné práce na úseku Poprad-Tatry – Svit – Lučivná, na ktoré v súčasnosti ŽSR realizujú súťaž na výber zhotoviteľa stavby,“ uviedla Pavliková.

Novinkou od nového grafikonu je aj obnovené vedenie vlakov osobnej dopravy v pohraničnom úseku Rusovce – Rajka, kde bude premávať päť párov vlakov na trati Bratislava Petržalka – Rusovce – Rajka – Hegyeshalom, z toho jeden pár vlakov len po Rajku.

Pre stúpajúci záujem cestujúcich o železničnú dopravu sa podľa ŽSR v súčasnosti prerokováva zahustenie vlakov diaľkovej dopravy na trati Bratislava – Žilina, čo by spolu s vlakmi Bratislava – Žilina – Košice vytváralo hodinové spojenie Bratislavy so Žilinou od 5:00 do 20:00. „V regionálnej doprave sa toto zahustenie pripravuje na trati Košice – Prešov, Senec – Bratislava Nové Mesto – Bratislava Petržalka a Trnava – Bratislava Nové Mesto,“ dodala Pavliková s tým, že takéto zahustenie sa predpokladá od prvej a druhej zmeny grafikonu verejnej dopravy v marci a júni budúceho roka.

4 debata chyba
Viac na túto tému: #vlaky #Železničná spoločnosť Slovensko #IC vlaky