Vozidlá z Dieselgate Nemci sťahujú z ciest

Nemecký koncern Volkswagen (VW) neprestávajú prenasledovať dôsledky emisného škandálu, ktorý sa prevalil v septembri 2015. V súčasnosti má výrobca najväčšie problémy v domovskom Nemecku, kde naňho nespokojní zákazníci podávajú hromadné žaloby.

10.11.2017 13:00
Výfuk Foto: ,
V Nemecku bola podaná prvá žaloba na úrad, ktorý zakázal jazdu autom zasiahnutým aférou Dieselgate.
debata (5)

Časť z vodičov navyše odmieta absolvovať povinné servisné zásahy, vďaka ktorým budú ich naftové motory TDI spĺňať emisné limity NOx. Nemecké úrady neopraveným vozidlám zakazujú jazdu.

Nespokojným nemeckým zákazníkom už došla trpezlivosť. Kým v USA koncern majiteľov dotknutých vozidiel odškodňoval, v Európe pripravil len aktualizáciu softvéru a v niektorých prípadoch aj hardvérové zásahy. Na VW v Nemecku podalo hromadnú žalobu až 15-tisíc zákazníkov. Paradoxne na okresný súd v meste Braunschweig podala hromadnú žalobu americká právna kancelária Hausfeld.

Nemci chcú podobné odškodnenie, aké dostali Američania. Celková výška požadovaného odškodného v hromadnej žalobe dosiahla 357 miliónov eur. Zákazníci sa dožadujú finančnej kompenzácie za to, že im automobilka predala vozidlo so softvérom slúžiacim na manipuláciu s emisiami. Podľa právneho zástupcu nespokojných ľudí v budúcom roku bude predložená ďalšia žaloba zákazníkov.

Kauza Dieselgate sa celosvetovo týka 11 miliónov vozidiel vybavených naftovými štvorvalcovými motormi TDI s označením EA 189. Pohonné jednotky mali nainštalovaný sporný softvér, ktorý v prípade, že automobil bol testovaný na emisie, uviedol motor do akéhosi úsporného módu, v ktorom produkoval menej emisií. V reálnej premávke pritom pohonné jednotky niekoľkonásobne prekračovali povolené limity oxidov dusíka NOx. Ilegálny softvér mali nainštalovaný vozidlá značiek VW, Seat, Škoda alebo Audi.

Žaloby sa na nemecký koncern hrnú aj spoza oceánu. Americká vláda žiada ako odškodné miliardy eur za to, že americké dôchodkové fondy utrpeli straty v dôsledku poklesu akcií koncernu po prevalení škandálu. Krátko po zverejnení informácií americkou Agentúrou na ochranu životného prostredia (EPA) sa hodnota akcií koncernu VW krátkodobo prepadla až o 40 percent. Celkovo sa proti VW v súvislosti s emisným škandálom vedie približne 7-tisíc súdnych sporov.

Automobilka začala v Európe dotknuté vozidlá zvolávať do servisov. Predstavené technické riešenie odobril aj nemecký Spolkový úrad pre motorové vozidlá KBA. Kým na Slovensku je absolvovanie servisných akcií dobrovoľné, v Nemecku ide o povinnú akciu. Napriek tomu minimálne 10 percent majiteľov áut odmieta absolvovať bezplatný technický zásah v servise. Niektoré zdroje uvádzajú, že až tretina automobilov je neopravených.

Niekoľko nezávislých testov ukázalo, že pohonné jednotky po technickom zásahu dosahujú nižší výkon a majú vyššiu spotrebu. Napriek tomu sa upravilo množstvo produkovaných emisií oxidov dusíka NOx. Časť majiteľov teda nemá dôvod dávať svoje auto opravovať, keďže zvýšené množstvo NOx neovplyvňuje chod a funkčnosť motora. Koncern majiteľov dotknutých automobilov už niekoľkokrát vyzval na to, aby sa s autom dostavili do servisu.

Nemeckým úradom dochádza trpezlivosť. Nespolupracujúcich zákazníkov chcú donútiť navštíviť servis za každú cenu. Nemecký magazín Focus tvrdí, že majitelia áut začali v Nemecku dostávať od úradov zásielky, v ktorých je ich autám zakazovaná prevádzka až do chvíle, kým vozidlá nepodstúpia servisný zásah.

Jediná cesta, ktorá je dotknutým automobilom umožnená, je práve ísť do servisu. Ako však úrady kontrolujú cieľ cesty naftových vozidiel, je neznáme. V hre je aj vyradenie vozidiel z evidencie v prípade, že autá sa do servisu nedostavia.

Nemecké úrady majú kvôli danému zákazu už na konte prvú žalobu od zákazníka, ktorý s obmedzeniami a so servisným zásahom nesúhlasí. Odporcovia argumentujú tým, že zvýšená produkcia emisií nie je život ohrozujúca porucha. Poukazujú napríklad na prípad spoločnosti Takata, ktorej chybné rozbušky v airbagoch predstavovali priame ohrozenie zdravia, no k žiadnemu zákazu nedošlo.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #diesel #emisie #automobily