Ľudia už nebudú robiť poštárov medzi úradmi

Výpisy zo štátnych registrov si budú musieť úradníci obstarať sami, nebudú tým zaťažovať ľudí. Úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu pripravil novelu zákona o správnom konaní, ktorá má úradníkov donútiť k spolupráci medzi rezortami. Meniť sa bude 147 zákonov, 68 vyhlášok, osem opatrení a 12 nariadení vlády.

02.11.2017 12:20 , aktualizované: 03.11.2017 10:00
Peter Pellegrini Foto: ,
Peter Pellegrini
debata (8)

„Za 25 rokov sa našim úradom podarilo navymýšľať také obrovské množstvo predpisov, vyhlášok, nariadení a povinností, ktoré sme preniesli na ľudí a firmy, že sme si povedali stačilo,“ povedal podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini (Smer). „Inak ako vyhlásením vojny byrokracii sa ďalej nepohneme,“ doplnil. Opatrenia predstavil spolu s ministrom hospodárstva Petrom Žigom (Smer).

Novela zákona o správnom konaní zabezpečí, že výpisy z obchodného registra, listu vlastníctva, živnostenského registra a registra trestov už ľudia a firmy nebudú prikladať k rôznymi žiadostiam, vďaka elektronizácii si ich pozrú samotné úrady.

„Všetky tieto údaje dnes štát má. Akú to má logiku, že občan si má ísť zo štátneho registra vytiahnuť informáciu a tú potom ako poštár priniesť druhému úradu do nejaké spisu,“ pýta sa Pellegrini. Štát od občanov minulý rok žiadal až 620 tisíc výpisov, tí na poplatkoch za tieto služby minuli 3,5 milióna eur. Výpis z obchodného registra a živnostenského registra bol v papierovej forme vydaný za minulý rok 321 159-krát a výpis listu vlastníctva 288 470-krát.

Na to, aby opatrenia mohli fungovať v praxi, treba upraviť 147 zákonov, 68 vyhlášok, osem opatrení a 12 nariadení vlády, ktoré počítajú s povinnosťou predložiť štátnym úradom výpisy z registrov. Nadväzujú na iniciatívu ministra Žigu, ktorý v júni pripravil prvý balíček určený pre podnikateľov. Zaviedol napríklad webstránku s informáciami pre začínajúcich podnikateľov, superodpočet výdavkov, sledovanie zmien listu vlastníctva v katastri nehnuteľností, či efektívnejší proces získavania stavebného povolenia.

Ústavný právnik a člen ústavnoprávneho výboru Peter Kresák (Most-Híd) komplikácie pri úprave viac ako stovky zákonov neočakáva. „Napriek tomu, že to zasiahne väčší počet predpisov, tie zmeny budú pomerne jednoduché. Z týchto zákonov sa len vypustia časti, ktoré ustanovujú povinnosť občana predložiť konkrétny dokument,“ vysvetlil Kresák.

Vojna proti byrokracii by mala v budúcnosti zasiahnúť aj výpisy zo Sociálnej poisťovne, úradov práce, inšpektorátov práce a súdov „Aj to sú oblasti, v ktorých môžme ešte veľa vylepšiť a zjednodušiť- odstrániť papierovačky. To budú ďalšie opatrenia, o ktorých budeme informovať,“ uistil Žiga.

Novela zákon o správnom konaní bola včera predložená do medzirezortného pripomienkového konania, kde sa k nej vyjadria rôzne štátne orgány. Platiť má od mája budúceho roka.

(Pôvodnú agentúrnu správu sme nahradili autorským článkom denníka Pravda.)

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #firmy #byrokracia #Peter Žiga #Peter Pellegrini