Cesty sú najbiednejšie v strede a na východe

Obnova krajských ciest druhej a tretej triedy sa stala centrom politických kampaní pred župnými voľbami. Politici sa chvália stovkami kilometrov zrekonštruovaných ciest, no realita, ktorú mnohí ľudia dennodenne zažívajú, je často odlišná. Cesty v okolí menších miest a obcí sa na mnohých miestach Slovenska doslova rozpadávajú.

27.10.2017 12:00 , aktualizované: 12:20
debata (23)

Dlhoročná priorita štátu na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest spôsobila, že na niektoré komunikácie druhej a tretej triedy sa akoby zabudlo. Najviac ciest majú v správe samosprávne kraje na východe a v strede Slovenska. Nedostatok peňazí sa preto najviac prejavuje tam. Keďže v banskobystrickej župe sa navyše po pochybeniach nečerpajú eurofondy, problém zlých ciest môžu ľudia na strednom Slovensku pociťovať najvýraznejšie.

"Problémom rekonštrukcií ciest druhej a tretej triedy sú financie. Samosprávne kraje majú možnosť na ich opravy čerpať eurofondy, no na tie potrebujú kvalitné projekty,“ upozorňuje Ľubomír Palčák, šéf Výskumného ústavu dopravného. Podľa jeho slov sú na Slovensku celkovo rekonštrukcie ciest všetkých tried poddimenzované.

Najväčší počet kilometrov ciest druhej a tretej triedy zo všetkých slovenských krajov je v správe Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK). Kraj má v správe vyše 600 kilometrov ciest druhej triedy a viac ako 1 800 kilometrov ciest tretej triedy. Ľudia v kraji však doplácajú na to, že župa nemôže na rekonštrukcie čerpať európske peniaze. Brusel jej eurofondy pozastavil z dôvodu, že na Úrade BBSK boli zamestnávaní ľudia načierno. Župa tak prišla o 20 miliónov z eurofondov.

zväčšiť Červenou sú cesty I. triedy, modrou cesty II.... Foto: SSC
mapa, Slovensko, Cesty prvej a druhej triedy Červenou sú cesty I. triedy, modrou cesty II. triedy.

Samosprávne kraje si celkovo vo vypísanej výzve mohli rozdeliť 144 miliónov eur. Peter Pellegrini, podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu, však vo februári uviedol, že rekonštrukcie ciest v BBSK budú prebiehať bez eurofondov, a to na úkor rozpočtu kraja.

EÚ neumožnila župe čerpať eurofondy práve z dôvodu pochybenia pri zamestnávaní ľudí načierno. Aktuálny župan, extrémista Marian Kotleba tvrdí, že počas jeho pôsobenia kraj opravil 300 kilometrov ci­est.

Objavujú sa však pochybnosti nielen o tom, že opravy idú bez eurofondov na úkor iných činností, ale aj o skutočnej dĺžke opravených úsekov spolu s kvalitou rekonštruovaných vozoviek. Podľa aktuálneho rozpočtu kraj za rok minie na cesty, ktoré má vo svojej správe, 12 miliónov eur.

Región nateraz skôr ťaží z toho, že sa rozbieha výstavba rýchlostnej cesty R2, ktorá už obchádza Detvu. Ľudia kritizujú, že by všetko malo ísť rýchlejšie. Rezort dopravy sľúbil, že v najbližších rokoch by malo zo strany Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) dôjsť k vybudovaniu štyroch úsekov rýchlostnej cesty R2.

Rezort zverejnil prioritné úseky, na ktoré v prípade zabezpečenia financovania môže do roku 2019 vyhlásiť súťaž na zhotoviteľa. Ide o úseky na rýchlostnej ceste R2 Mýtna – Lovinobaňa, Kriváň – Mýtna, Zacharovce – Bátka a Bátka – Figa.

Na druhom mieste v dĺžke spravovaných ciest sa nachádza Prešovský samosprávny kraj (PSK), ktorý dohliada na kvalitu 520 kilometrov ciest druhej triedy a 1 915 kilometrov ciest tretej triedy. "Prešovský kraj v rokoch 2014 až 2017 hospodáril s rozpočtom 762 miliónov eur. Na investície vyčlenil 143 miliónov eur. Z toho najviac, 76 miliónov eur, išlo na regionálne cesty, ich rekonštrukcie a modernizácie, opravu mostov, sanácie nebezpečných zosuvov, technické a strojné vybavenie. Prešovský samosprávny kraj, ktorý spravuje 2 442 kilometrov ciest II. a III. triedy, zrevitalizoval a opravil za toto obdobie 400 kilometrov ciest,“ informuje PSK.

Košický samosprávny kraj (KSK) v rokoch 2010 až 2015 na celkovo desiatich stavbách preinvestoval takmer 32 miliónov eur z eurofondov. KSK má na svojom území len niekoľko úsekov diaľnic a rýchlostných ciest. Aktuálne vzniká prvá časť diaľničného obchvatu Košíc v úseku D1 Budimír – Bidovce a pripravuje sa úsek R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany, ktorý obchvat dokončí a ako posledný úsek bude financovaný z eurofondov.

Žilinský samosprávny kraj tvrdí, že za posledné štyri roky do ciest vo svojej správe investoval 16,6 milióna eur a obnovilo sa viac ako 200 kilometrov ciest. Trenčiansky samosprávny kraj na štyri projekty rekonštrukcií ciest získal z Európskej únie takmer 18,5 milióna eur. V okolí Nitry došlo v poslednom volebnom období k oprave 220 kilometrov ciest takmer za 25 miliónov eur. Trnavský samosprávny kraj vyčerpal z eurofondov 13,7 milióna eur, ktoré použil na opravy 151 kilometrov ciest. Najmenší Bratislavský samosprávny kraj za minulý rok investoval do infraštruktúry 6,4 milióna eur.

O cesty prvej triedy, ktorých je na Slovensku 3 306 kilometrov, sa stará Slovenská správa ciest (SSC). V roku 2016 SSC ukončila 12 stavieb za 112,4 milióna eur. Len tri úseky boli pritom financované zo štátneho rozpočtu.

Cesty prvej triedy v súčasnosti na mnohých úsekoch stále zastupujú chýbajúce diaľnice. Často ide o preťažené úseky, ktoré musia zvládať ťažkú kamiónovú dopravu. Na cestách tretej triedy platí plošný zákaz vjazdu vozidiel s hmotnosťou nad 12 ton, ktoré úsekom len tranzitujú. V minulosti sa totiž niektorí vodiči pokúšali obchádzať spoplatnené úseky práve cez tieto úseky.

© Autorské práva vyhradené

23 debata chyba
Viac na túto tému: #cesty II. a III. triedy