Česi majú obavy, že Volkswagen presunie výrobu škodovky do Nemecka

Vedenie a odbory nemeckej automobilky Volkswagen podľa zdrojov agentúry Reuters chcú, aby sa časť produkcie koncernovej divízie Škoda Auto presunula do Nemecka a aby česká divízia platila viac peňazí za zdieľané technológie. Snažia sa tak obmedziť konkurenciu, ktorú značka Škoda predstavuje pre kľúčovú koncernovú značku Volkswagen.

04.10.2017 18:32
debata (14)

Odborári zo Škody už skôr prišli s tým, že by sa do Nemecka presunula výroba nástupcu modelu Superb. Podľa nich môže Škoda zrušiť v Česku až 2000 pracovných mi­est.

Predseda českejvlády Bohuslav Sobotka (ČSSD) sa chce v krátkom čase pre tieto informácie stretnúť s vedením Škody Auto aj podnikových odborov. Zíde sa s členom predstavenstva za oblasť riadenia ľudských zdrojov Škoda Auto Bohdanom Wojnarom a tiež s predsedom Odborov KOVO Škody Auto Jaroslavom Povšík. ČTK to povedal hovorca vlády Martin Ayrer. Termín schôdzky neuviedol.

Sobotka podľa hovorcu pokladá informácie z médií o možnom presune časti produkcie za závažné, pretože Škoda je v Českej republike jedným z najvýznamnejších zamestnávateľov a tiež pilierom českého priemyslu a exportu.

Odborári sa obávajú prepúšťania

V prípade presunu výroby do Nemecka by mohlo zaniknúť až 2000 pracovných miest, tvrdí Povšík. Podľa ekonómov, ktorých ČTK oslovila, by ale takýto presun nemal mať vplyv na znižovanie počtu zamestnancov automobilky v ČR pretože jej produkcia neklesne.

Podľa Povšíka nemožno zatiaľ odhadovať, či by automobilka prepúšťala hromadne, je možné, že by sa počet pracovných miest znižoval postupne. Firma môže znížiť počet zamestnancov prirodzenou cestou, napríklad obmedziť počet agentúrnych zamestnancov, dodal. Na „lámanie chleba“ dôjde podľa neho v roku 2022, kedy sa má začať vyrábať nástupcu súčasného Superbu.

Presunom časti výroby českej automobilky do Nemecka chce koncern Volkswagen podľa Povšíka vyriešiť súčasnú krízu. „Oni chcú zabezpečovať vyťaženie nemeckých lokalít. Nejde im Passat, ale vidia, že Superb sa predáva dobre a radi by si ho tam vzali,“ mieni Povšík. Za súčasný stav môže podľa neho aj skutočnosť, že českú automobilku riadi nemecké predstavenstvo dosadené Volkswagenom.

"Oni (členovia predstavenstva) pracujú tak, aby dostali svoje ďalšie miesta od Volkswagenu, takže pochybujem že tam za nás toľko bojujú. Asi ťažko budú bojovať za Škodu, keď o ich mieste rozhoduje Volkswagen. Keď Volkswagen povie, že prevedieme výrobu autá do Nemecka, tak budú súhlasiť, pretože majú sen, že budú povýšení v koncerne VW. Keď povie nie, ja bojujem za Škodu, tak tu za chvíľu nebude, "domnieva sa Povšík.

Veľký problém spôsobuje koncernu aféra dieselgate. "Stratili sme Ameriku, strácame dízle, nemôžeme predať autá, aby sme si zlepšili cashflow, prichádzajú vyššie pokuty a z Volkswagenu znie otázka, čo budeme robiť. Čo s elektromobilitou, či robiť hybridy, ako dlho bude dízel, to všetko rozhoduje o tom, kto potom, až to príde, bude vpredu, "dodal Povšík.

Najväčšie problémy spôsobila dieselgate v Amerike, kde sa Volkswagenu teraz nedarí predávať automobily. „Dochádza k určitým príjmovým položkám, ktoré sú negatívne, takže sa zháňajú peniaze zo značiek, ktoré majú dobrú likviditu ako my,“ uviedol odborársky predák Povšík.

Ekonómovia sa úbytku práce neboja

Podľa nezávislého automobilového analytika Antonína Šípka ide o to, ako získať dodatočné kapacity pre Škodu v čase, keď jej české závody nestačia autá vyrábať. Uvoľnené kapacity po nástupcovi Superbu v Kvasinách podľa neho zaplní produkcia SUV, teda najmä modelov KodiaQ a Karoq, rovnako ako Seatu Ateca. Neobáva sa straty pracovných miest v Česku v situácii, keď automobilky trápi nedostatok pracovníkov.

Z presunu výroby niektorého modelu do Volkswagenu, budú podľa Jána Linharta z KPMG profitovať tuzemskí subdodávatelia, ktorí zrejme zostanú v Česku, pretože celková produkcia Škody sa zvýši.

"Na druhej strane by však zrejme došlo k poklesu ziskovosti Škoda Auto, pretože výrobné náklady v Nemecku budú vyššie ako v Českej republike, a preto poklesne marža na týchto vozidlách. Dlhodobo môže presun výroby viesť k oslabeniu pozície domácich závodov, čo sa môže negatívne prejaviť v období ekonomického poklesu, "uviedol Linhart.

Podľa hlavného ekonóma spoločnosti Cyrrus Lukáša Kovandu nie je prípadný presun časti výroby Škody do Nemecka prekvapivý.

"Už pätnásť rokov sa hovorí o prílišnej závislosti českej ekonomiky na autopriemysle ao potrebe jej väčšia produkčnú diverzifikácie. Lenže stále máme druhý najväčší počet vyrobených áut na obyvateľa na svete a šéf koncernu Volkswagen má z istého pohľadu na kondíciu českej ekonomiky väčší vplyv než český minister financií a celá vláda. Ak odbory teraz tak nerozumne tlačia na skokové zvyšovanie minimálnej mzdy a na rast miezd v privátnej sfére všeobecne, umocňujú rast celkovej mzdovej hladiny v ekonomike a zároveň Volkswagenu uľahčujú jeho potenciálne rozhodnutie premiestniť časť výroby z ČR do Nemecka, "podotkol.

Podľa neho sa ukazuje, že už ďalej neobstojí model českej ekonomiky založený na lacnej práci, na slabej, a prípadne dokonca oslabenej mene, a teda lacnom exporte a naviazaných subdodávateľských dodávkach, montážnych halách a skladoch.

14 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda Auto #Odbory #Volkswagen