Naftové autá z bazáru aféra nepribrzdila

Slovenskí motoristi veria starším naftovým motorom, ktoré si pri nákupe jazdených áut vyberajú najčastejšie. Najobľúbenejším je agregát s označením TDI, ktorý vyrába nemecký koncern VW a stojí za celosvetovým emisným škandálom.

04.10.2017 14:00
autá, parkovisko, kufor Foto:
Jazdené autá Slováci najčastejšie nakupujú s naftovým motorom. Pri nových vozidlách vedú benzínové pohonné jednotky.
debata (2)

Vyplýva to zo štatistík spoločností AAA Auto, ktorá sa zaoberá predajom jazdených áut. Navyše sa očakáva, že tohtoročné predaje jazdených automobilov sa priblížia k rekordným číslam z roku 2007.

Najpredávanejším jazdeným autom je na Slovensku Škoda Octavia, ktorú nasleduje menšia Fabia a Volkswagen (VW) Passat. Na štvrtom mieste skončil VW Golf. Najobľúbenejším motorom je dvojlitrový naftový štvorvalec TDI. Slováci sa tak zjavne neobávajú zákazu vjazdov naftových automobilov do miest, ktoré hrozia v Nemecku.

Podľa niektorých informácií sa Nemci snažia zbavovať jazdených áut s naftovými motormi práve pre hroziace zákazy. Karolína Topolová, generálna riaditeľka AAA Auto, včera na tlačovej konferencii uviedla, že spoločnosť v súčasnosti nezaznamenala znížený záujem Slovákov o naftové vozidlá.

Rovnako nezaznamenali ani zvýšený počet lacných jazdených áut na našom trhu z Nemecka.

Naopak, nových áut sa na Slovensku predáva viac benzínových. Podľa štatistík Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) sa v krajine zaregistrovalo v auguste 7 265 nových osobných automobilov, čo predstavuje medziročný nárast o 5,2 percenta. Až 61,53 percenta z nich malo benzínový motor. Vozidlá s naftovým pohonom sa umiestnili na druhom mieste s podielom 35,13 percenta. Hybridy, ktoré kombinujú benzínový a elektrický pohon, dosiahli 2,11 percenta.

Elektromobilov sa v auguste zaregistrovalo len 7 kusov, čo predstavuje 0,1-percentný podiel. Rovnaký trend je aj v pôvodných krajinách Európskej únie, kde predaj benzínových automobilov prekonal naftové po prvýkrát od roku 2009. Podľa údajov Európskeho zväzu výrobcov automobilov (ACEA) predaj automobilov spaľujúcich benzín sa v prvom polroku 2017 zvýšil v pôvodných 15 krajinách Európskej únie o 10 percent na 3,66 milióna eur. Predaje naftových vozidiel klesli o štyri percentá na 3,49 milióna automobilov.

Celkovo tak naftové vozidlá dosiahli 46,3-percentný podiel predajov a benzínové 48,5 percenta. Predaj vozidiel na alternatívny pohon, pod ktoré patria hybridné pohony, elektromobily a vozidlá spaľujúce zemný plyn, vzrástol o viac ako 35 percent na 393-tisíc áut. Napriek tomu všetky alternatívne pohony dokopy dosiahli trhový podiel 5,2 percenta.

Podľa vyjadrení ACEA môže zvyšovanie podielov predaja benzínových automobilov ohroziť plány na znižovanie emisií oxidu uhličitého. Benzínové motory ho produkujú vo väčšom množstve ako naftové. Pohonné jednotky spaľujúce benzín navyše dosahujú nižšiu účinnosť ako naftové agregáty a často majú vyššiu spotrebu pri porovnaní rovnako výkonných motorov. Naftové motory produkujú najmä vyšší podiel oxidov dusíka.

Celosvetovú nevôľu voči naftovým motorom rozpútal škandál dieselgate, ktorý prepukol v septembri 2015. Americká agentúra na ochranu životného prostredia (EPA) obvinila nemecký koncern VW z používania nelegálneho softvéru na manipuláciu s množstvom produkovaných emisií.

VW sa k používaniu sporného zariadenia priznal a ospravedlnil. V prípade, že vozidlo bolo testované na emisie, softvér motor prepol do úsporného režimu, keď došlo k zníženiu produkcie škodlivých látok. V bežnej premávke emisie oxidov dusíka niekoľkonásobne prekračovali povolené normy. Celosvetovo bolo softvérom vybavených 11 miliónov vozidiel, ktoré VW povolával do servisov na úpravy.

V tomto roku Nemecko obvinilo niekoľko automobiliek z nadmernej produkcie emisií naftových motorov. Výrobcovia v reakcii na obvinenia vytvorili ekologický fond. Napriek tomu nemecké mestá ako Stuttgart a Mníchov uvažujú o úplnom zákaze vjazdu naftových áut do svojich centier. Paríž a Atény plánujú zaviesť takéto opatrenie od roku 2025. Veľká Británia navyše chce v krajine zakázať všetky autá so spaľovacími motormi v roku 2040.

Európska únia zaviedla nový testovací emisný cyklus, ktorý má priblížiť normovanú produkciu emisií k reálnym číslam. Doteraz boli vozidlá testované takmer v laboratórnych podmienkach. Aj benzínové motory tak majú často vyššiu spotrebu, ako uvádza výrobca, s čím sa viaže aj vyššia produkcia emisií.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #naftový motor #naftové vozidlá #naftové motory #naftové autá