Pomôže petícia zlepšiť cestovanie zo Žiliny?

Nápravu sľubujú už roky, no okrem zopár drobných nevyhnutných kozmetických zásahov sa so žilinskou železničnou stanicou od jej vybudovania v štyridsiatych rokoch minulého storočia neudialo nič zásadné.

, 03.10.2017 10:00
9

Hoci ide o jeden z najdôležitejších dopravných uzlov na Slovensku, vzhľad stanice tomu nezodpovedá. A tak skoro sa to asi ani nezmení, hoci sa obyvatelia Žiliny o to snažia svojimi podpismi v petícii za rekonštrukciu a revitalizáciu. Sama budova sa modernizácie dočká zrejme až po roku 2020.

Prvý kontakt s krajským mestom, kam každú chvíľu prichádzajú medzištátne rýchliky z Česka či Poľska a tiež dôležité spoje zo všetkých našich železničných koridorov, je žalostný. Zanedbaná ošarpaná budova, škaredý podchod, zastaraný vzhľad nástupíšť. Už dlho žiadna výraznejšia zmena. Železničná stanica si skrátka „drží“ štandard z minulého storočia.

Chceme docieliť to, aby Žilina ako krajské mesto a ako dôležitý železničný uzol mala konečne dôstojnú železničnú stanicu.
Peter Rolko, šéf odboru dopravy na mestskom úrade

Problém majú mamičky s kočíkmi, ale aj zdravotne postihnutí cestujúci. „Keď idete k ďalšiemu perónu, máte problém, lebo tu nie je ani výťah, ani pohyblivé schody. Človek má problém dostať sa s kuframi hore po schodoch. Aj na to by mali myslieť, ak to budú konečne opravovať,“ hovorí Anna, ktorá pricestovala z Martina.

Jediným pekným bodom na žilinskej stanici sú podľa miestneho obyvateľa Milana farebné vitráže, ktoré vytvorili maliari Róbert Dúbravec a Fero Kráľ. „Ale trošku sa už zlepšil aj poriadok,“ pridáva.

Vestibul železničnej stanice Žilina, ktorá je... Foto: Renáta Jaloviarová, Pravda
želežničná stanica, Žilina, vestibul, Vestibul železničnej stanice Žilina, ktorá je dôležitým dopravným uzlom.

Už roky sa nahlas hovorí o tom, že stanicu treba zmodernizovať, termínov bolo niekoľko, no ani raz to nevyšlo. Zmeniť sa to má až po roku 2020, čo je podľa žilinskej radnice neskoro – a petíciou žiada o skorší termín.

„Predpokladáme, že podpisy budeme zbierať do konca roka. Chceme docieliť to, aby Žilina ako krajské mesto a ako dôležitý železničný uzol mala konečne dôstojnú železničnú stanicu,“ vraví Peter Rolko, šéf odboru dopravy na mestskom úrade.

Žilinský primátor Igor Choma tvrdí, že všetky iné možnosti, ktorými by urýchlenie rekonštrukcie mohli dosiahnuť, už vyčerpali. Petíciu s podpismi chcú odovzdať ministerstvu dopravy – na základe zásadnej podpory občanov.

Otáľanie s opravou železničnej stanice má podľa Chomu údajne súvisieť s tým, že sa stále vyčkávalo, či sa na to nájdu eurofondy. „Je jasné, že ich nedostaneme, a je teraz naozaj už len na železniciach, aby pripravili projekt. Nemyslím si, že rekonštrukcia bude drahá, alebo že by to bola investícia, ktorú by štát nevedel uniesť. Naopak, možno má aj logiku, aby sa to robilo súbežne s prerábkou trate, pretože takto by sa naraz odovzdalo prakticky všetko, aj nástupištia, aj budova. Toto chceme docieliť,“ zdôrazňuje.

Rezort dopravy i železnice však trvajú na tom, že v najbližších dvoch rokoch sa najskôr dá prioritne do poriadku trať – a až potom samostatne budova stanice. „Tá nebude predmetom tejto modernizácie, keďže z hľadiska rozsahu prác, zachovania bezpečnosti a tiež súvisiacich dopravných a stavebných obmedzení sa neodporúča súbežne realizovať tieto dve veci,“ uviedla hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká.

Súťaž na revitalizáciu žilinskej stanice formou PPP projektu so zachovaním všetkých prvkov pôvodnej architektúry bude podľa nej vyhlásená až po roku 2020. Jej zúfalý stav, nezodpovedajúci kritériám svetovej moderny, si uvedomujú aj železnice. Tie však rátajú s tým, že sa proces urýchliť nedá.

Nateraz vraj musí cestujúcim stačiť, že vestibul budovy, kde čakajú na vlaky, už nesmrdí, ale pôsobí čistejším dojmom – a že pritom nemusia iba stáť, ale aj si sadnúť na lavičky, ktoré tam opäť vrátili. Hlavnou zmenou je 24-hodinová prítomnosť súkromnej bezpečnostnej služby, ktorá eliminuje pobyt bezdomovcov, asociálov a ich obťažovanie slušných ľudí.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
9 debata chyba
Viac na túto tému: #Žilina #cestovanie #železničná stanica