Rezort dopravy však uvažuje o výstavbe druhej etapy s dĺžkou 10,4 kilometra len v polovičnom profile. Dôvodom má byť podľa informácií Pravdy nedostatok peňazí. Zmeniť to môže verdikt koalície, v prípade, že by pristúpila na vyšší deficit verejných financií alebo našla spolu s rezortom financií iné zdroje. Diaľničiari pritom cestu pripravili pre plný profil.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) predpokladá, že verejné obstarávanie na úsek R4 Prešov – severný obchvat I. etapa s dĺžkou 4,3 kilometra spustí v druhej polovici tohto roka. Omnoho dlhšia však bude druhá časť, ktorá dosiahne až 10,2 kilometra. V prípade zabezpečenia dostatočného množstva finančných prostriedkov spustí rezort dopravy súťaž na zhotoviteľa v prvom polroku 2018.
Podľa celoštátneho sčítania dopravy z roku 2015, ktorý realizovala Slovenská správa ciest, cez Prešov po ceste prvej triedy I/18 denne prejde až 30731 vozidiel. Ide pritom o tranzitný ťah medzi Poľskom a Maďarskom. Podľa Bruselu by mal byť tunel budovaný v plnom profile pri premávke aspoň 15-tisíc áut denne. Pri zvyšných diaľničných ťahoch sa hovorí o 20-tisíc autách. Vozidiel však rýchlo pribúda, a navyše sú tu otázky cesty v meste spojené s bezpečnosťou.
Petícia s 32580 podpismi
Obyvatelia Prešova sa snažia na kritickú dopravnú situáciu v meste upozorňovať. Už niekoľkokrát došlo k blokovaniu ciest. Pod petíciu za urýchlenú výstavbu R4 sa podpísalo 32580 ľudí a hárky boli v utorok odovzdané v Bratislave na Úrade vlády.
Dopravný model v rámci štúdie realizovateľnosti západného obchvatu Prešova D1 a severného obchvatu R4, ktorá bola realizovaná v polovici roka 2015, predpokladá intenzitu dopravy na severnom obchvate Prešova v roku 2020 od 11500 do 14500 automobilov denne. Začiatkom roka 2017 prebiehala aktualizácia dopravného modelu spodrobneného na vyššiu detailnosť dopravných zón. Šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák vo februári tohto roka informoval, že podľa jeho predbežných výsledkov sa napríklad na juhozápadnom obchvate na diaľnici D1 predpokladá intenzita o 50 percent vyššia.
Severný obchvat má cestné úseky v meste v smere od Kapušian podľa Palčáka odľahčiť až o 50 percent. Súčasťou severného obchvatu budú dva tunely. Dlhší Okruhliak dosiahne takmer dva kilometre, kratší Bikoš bude o niečo dlhší ako jeden kilometer. Útvar hodnoty za peniaze na ministerstve financií začiatkom roka spustil diskusiu aj o východnom obchvate mesta, pričom argumentoval finančnou úspornosťou tejto trasy. Tento variant však podľa stanoviska mesta nie je zahrnutý v územnom pláne Prešova a problematické sú podľa mesta aj soľné bane na východ od Prešova.
NDS pripravila výstavbu oboch etáp severného obchvatu na plný profil s dvoma jazdnými pruhmi v každom smere. Do výkupu pozemkov diaľničiari investovali desiatky miliónov eur, pričom pozemky pod prvou etapou už sú v majetku štátu. V rámci druhej etapy v súčasnosti prebieha majetkovoprávne vysporiadanie takisto na plný profil. Diaľničiari môžu získať stavebné povolenie až po výkupe všetkých pozemkov.
Prvá etapa severného obchvatu Prešova v štvorpruhovom usporiadaní bude podľa štátnych odhadov stáť 222,3 milióna eur. Výstavba druhej etapy takisto v plnom profile má stáť 313,7 milióna eur. Odborníci sa zhodujú, že realizácia stavby v polovičnom profile automaticky neznamená polovičné stavebné náklady.
Plán je začať stavať ďalších 90,5 km ciest
Martin Bakoš, šéf projektantskej spoločnosti Amberg Engineering, v rozhovore pre denník Pravda uviedol, že je otázne, či by sa aspoň tunely nemali na hlavných ťahoch projektovať vždy ako dvojrúrové. Podľa jeho slov dvojrúrový tunel vychádza vždy lepšie z hľadiska bezpečnosti. Pri tuneli v polovičnom profile je navyše komplikovanejšie aj vetranie.
V júni tohto roku odštartovala výstavba juhozápadného obchvatu Prešova na diaľnici D1 v úseku Prešov, západ – Prešov, juh. Súčasťou diaľnice dlhej 7,87 kilometra bude tunel Prešov s dĺžkou 2,2 kilometra. Prvé autá majú po ceste prejsť v júni roku 2021. Výstavbu realizuje konzorcium firiem Eurovia, Metrostav a Doprastav za zmluvnú cenu 356 miliónov eur. Okrem tunela úsek bude obsahovať dve veľké križovatky a 18 mostov.
Okrem obchvatu Prešova rezort dopravy aktuálne vyčlenil ďalšie úseky na R2 na juhu Slovenska a pri Košiciach a tiež križovatku na D1 pri Triblavine ako prioritné stavby, ktoré sa majú popri rozostavaných cestách začať budovať ešte v tomto volebnom období. Ide spolu o 90,5 km rýchlostných ciest a diaľnic, z toho 61,9 km v plnom profile.
Dané projekty majú byť pripravené na výstavbu, iné sa vraj musia ešte projektovo dotiahnuť. Na spomínané úseky treba asi 1,5 miliardy eur. O tom či sa začnú stavať a z akých zdrojov, rozhodne koalícia pri tvorbe rozpočtu na rok 2018.