Opozícia dostala konečné slovo pri diaľniciach

Slovensku už o tri roky môžu chýbať miliardy eur na výstavbu rýchlostných ciest a diaľnic. Potrebné peniaze si môže dnes vláda bez problémov požičať na finančných trhoch v prípade uvoľnenia dlhovej brzdy. Tento ústavný zákon totiž dnes bráni zobratiu pôžičky v objeme piatich až siedmich miliárd eur a následnému razantnejšiemu budovaniu cestnej infraštruktúry.

10.09.2017 19:00
debata (105)

Na uvoľnenie dlhovej brzdy potrebuje vládna koalícia aj hlasy opozičných poslancov, a preto v parlamente už niekoľko mesiacov prebiehajú diskusie o výhodách, ale aj nevýhodách prípadných zmien.

„Všetky projekty financované z peňazí získaných uvoľnením dlhovej brzdy bude musieť odsúhlasiť osobitný parlamentný výbor. V ňom bude mať rovnaké zastúpenie koalícia aj opozícia. Bez súhlasu opozície sa teda nebude dať minúť ani jedno euro a takúto ponuku považujem za maximálne férovú,“ povedal poslanec parlamentu za Smer-SD a žilinský župan Juraj Blanár. Ten spolu so svojimi poslaneckými kolegami zo Smeru, SNS a Mostu–Híd navrhuje uvoľnením dlhovej brzdy získať dostatok finančných zdrojov na dostavbu chýbajúcich rýchlostných ciest a diaľnic.

„Všetky v parlamente odsúhlasované projekty budú ešte predtým posúdené útvarom Hodnota za peniaze. Tak budeme mať istotu, že schvaľované budú len najviac potrebné cestné projekty,“ dodal Ladislav Kamenický, šéf parlamentného finančného výboru za Smer.

Napriek tomu vládne strany v parlamente narazili na vlnu nedôvery zo strany opozície. Už v roku 2020 môžu dôjsť peniaze z eurofondov a bez európskych peňazí bude hociktorá vláda veľmi ťažko pokračovať v rýchlejšom budovaní cestnej infraštruktúry. Ako jeden z mála pripustil potrebu nájdenia dohody šéf hnutia Sme rodina Boris Kollár (neskôr ju však odmietol). Podľa predstáv opozície, ak bude vláda chcieť investovať 161 miliónov eur, tak 80 miliónov eur získa uvoľnením dlhovej brzdy o 0,1 percenta hrubého domáceho produktu (HDP) a ďalších 80 miliónov získa znížením daňovej medzery DPH o 1 percento.

Vládna koalícia momentálne v parlamente disponuje hlasmi 80 poslancov a na uvoľnenie dlhovej brzdy potrebuje hlasy 90 poslancov. Bez podpory opozície si tak Slovensku nebude môcť požičať viac peňazí na výstavbu cestnej infraštruktúry.

„Sme otvorení vecnej diskusii a privítame každý návrh opozície. Naším spoločným cieľom má byť totiž čo najlepšia úprava ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti, takzvanej dlhovej brzdy,“ uviedol Kamenický.

Rokovanie o návrhu uvoľnenia dlhovej brzdy bolo v piatok prerušené. Na jeho prípadné schválenie stačia aj hlasy vládnych poslancov, keďže na základe tohto dokumentu má ministerstvo financií vypracovať konkrétny návrh uvoľnenia dlhovej brzdy. Až pri odsúhlasovaní konkrétneho riešenia bude vládna koalícia potrebovať aj hlasy opozície a súčasné parlamentné rokovania sa majú využiť práve na zapracovanie opozičných návrhov.

V súčasnosti zlé nastavenie dlhovej brzdy znemožňuje Slovensku predávať dlhopisy za trhovo najnižšie úroky. Štátna pokladnica už takto prišla o stovky miliónov eur a v rozhovore pre denník Pravda to potvrdil šéf Agentúry pre riadenie dlhu a likvidity Daniel Bytčánek. Ten je považovaný za nezávislého odborníka a predaj slovenských dlhopisov mal na starosti aj počas pravicovej vlády Ivety Radičovej.

Konkrétne začiatkom roka štát musel splatiť staré dlhy vo výške troch miliárd eur. Potrebné peniaze sa na finančných trhoch dali požičať za najvýhodnejšie úroky koncom roka 2016, ale vtedy získaniu potrebnej finančnej hotovosti zabránila dlhová brzda. Peniaze sa dali požičať až na poslednú chvíľu, začiatkom roka 2017, a investori vzniknutú situáciu využili na vypýtanie vyšších úrokov. Tento problém sa dá jednoducho vyriešiť tak, že peniaze nachádzajúce sa v štátnej pokladnici sa nebudú počítať do celkovej výšky slovenského dlhu. Technicky sa zmena označuje ako prechod z hrubého na čistý dlh.

105 debata chyba
Viac na túto tému: #dlhová brzda